Världen bättre än vad du tror?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Eller snarare är världen bättre än vad media förmedlar. En intressant iakttagelse om en värld som faktiskt ganska snabbt har blivit bättre, även om det såklart finns många som fortfarande far illa och ställen där det blir sämre...

Medellivslängd över 70, andel "extremt fattiga" gått ner från 45% till 21%, kraftigt sänkt barnadödlighet, flickor får gå nästan lika länge i skolan som män etc.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/varlden-battre-an-vad-du-tror/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/stammer-din-bild-av-hur-varlden-ser-ut/

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Glöm inte att prestanda på hojar aldrig har varit billigare än vad det är nu.
Man får mer effekt och mindre dökött per devalverad krona..:yoparty

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men det blir allt mer eCkLig elektronik i alla bilar :mad:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag läste en något skruvad artikel/ledare någonstans för något/några år sedan där författaren på allvar trodde att olika aktiemarknadsaktörer var styrande inom media och med flit framkallade en negativ atmosfär för att plocka hem pengar på diverse spekulation. Enligt honom/henne så var krisen 2008 inte bara orsakad av de amerikanska storbankerna utan det var mediernas uppblåsning av det hela som var den största orsaken. Medier som var styrda av de som plockade hem pengar på krisen.

Nu är jag lite mer jordnära så jag tror inte på det men givet är att negativa medievinklingar verkar gå hem mer och det kanske är därför man ger det mer utrymme?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Misär säljer.
Aldrig testat att försöka berätt om bra saker folk gjort i fikarummet? Ingen bryr sig.
Skvaller hugger folk däremot direkt på.
Det är kul att bara testa.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Högre medellivslängd och mindre barnadödlighet kan ju både vara positivt och negativt. ;bittergubbe

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Högre medellivslängd och mindre barnadödlighet kan ju både vara positivt och negativt. ;bittergubbe

Medellivslängden ger vissa försörjningsmässiga problem. Å andra sidan fyller jag snart 40 och är ganska glad att medellivslängden inte längre är 50, känns inte riktigt redo att lämna in om tio år. :brinnerup

Lägre barnadödlighet brukar motsägelsefullt vara ett bra sätt att få ner befolkningsökningen då folk inte behöver skaffa 10 ungar för att vara 100% säkra på att åtminstone 2 blir gamla nog att skaffa egna ungar och kanske än viktigare ta hand om föräldrarna på gamla dar.

Finns intressant genomgång av Hans Roslund om det, samma regel oavsett religion/kultur/etc.

Fast jag är bitter ändå :mad:

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Medellivslängden ger vissa försörjningsmässiga problem. Å andra sidan fyller jag snart 40 och är ganska glad att medellivslängden inte längre är 50, känns inte riktigt redo att lämna in om tio år. :brinnerup

Lägre barnadödlighet brukar motsägelsefullt vara ett bra sätt att få ner befolkningsökningen då folk inte behöver skaffa 10 ungar för att vara 100% säkra på att åtminstone 2 blir gamla nog att skaffa egna ungar och kanske än viktigare ta hand om föräldrarna på gamla dar.

Finns intressant genomgång av Hans Roslund om det, samma regel oavsett religion/kultur/etc.

Fast jag är bitter ändå :mad:

Om och när kulturen anpassar sig, så att barnafödandet anpassas till dödligheten.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det påstås ju att vi har passerat gränsen, i folkmängd räknat, för vad jorden klarar av med dagens produktionsmått.
Och det lär väl vara det som tar död på jorden förr eller senare då folkmängden ökar extremt mycket. När jag gick i skolan för si så där 15 år sedan så vill jag minnas att det nästan var 6 miljarder och för något år sedan blev vi 7 miljarder.
Så det kanske inte dröjer mycket mer än 7-8 år innan vi passerar 8 miljarder, och hur många år efter det passerar vi 9 miljarder?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det påstås ju att vi har passerat gränsen, i folkmängd räknat, för vad jorden klarar av med dagens produktionsmått.
Och det lär väl vara det som tar död på jorden förr eller senare då folkmängden ökar extremt mycket. När jag gick i skolan för si så där 15 år sedan så vill jag minnas att det nästan var 6 miljarder och för något år sedan blev vi 7 miljarder.
Så det kanske inte dröjer mycket mer än 7-8 år innan vi passerar 8 miljarder, och hur många år efter det passerar vi 9 miljarder?

Naturen har en enastående förmåga att balansera sig, vilket inte kommer att vara till mänsklighetens fördel.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!