Världens bästa försäkringsbolag!!!

Varför är nästan alla som skrivit här så trångsynta :confused:

Hur många är det som lånar ut sin hojar till polare mm

Om en pappa & son ska dela på en hoj är det sonen som SKA stå för försäkringen pga att han löper större olyksrisk.

Klass 7 hojarna går ej runt för försäkringsbolagen! De skyhöga
försäkringspremierna är ett sätt att få in lite extra pengar samt att det är ett snällt sätt att säga:

-Vi vill inte försäkra din klass 7 hoj

Ska det vara så svårt för ett försäkringsbolag att sätta dit alla som höjer premierna för att andra ska få lägre premier? Tex

Kör föraren utan skinnställ/ryggskena/hjälm så gäller EJ försäkringen vid ev olycka.

Om förare åker fast för fortkörning, höj premien.

Har föraren kört vårdslöst vid olycka eller böter, höj premien.

Har ägaren åkt fast för fyllekörning/droger, tecknas endast trafikförsäkring.

Jag tycker att vid tecknande av försäkring ska försäkringsbolaget KRÄVA att ägaren ska gå på en mc-utbildning, tex Bike event.

Jag kanske låter JÄVLIGT tråkig nu men hur ska annars premierna gå ner :confused:

Jag är ingen ängel själv. Jag har maxat hojen, jag har kört bakhjul, jag har "sken" försäkrat pga att jag kan ej betala 35.000:- i försäkringspremie.

Men jag har också kraschat hojen!!!!
Men jag använde mig INTE av försäkringsbolaget, utan sålde hojen i skrapat skick.

FireSalle skrev:
Läter väl ok, men varför är det så hemskt att låna/låna ut mc:n??? Så ofta som jag lånat min fars bil är det inte mer än rätt att han kan få låna min mc, hade den varit försäkrad på honom hade premien ändå varit lägre då han är är äldre, han har haft "full hand" långt innan jag föddes och prickfri lika länge. Låter inte klokt att han inte ska få köra ett varv med min hoj!

Om man vill byta hoj/låna kan man ju betala den jättehöga premien, valet är ju fritt ;) Jag har hellre en lägre premie och inte får låna ut den än pröjsar 30kkr/år i förs....

///M

Jag har tänkt svara på denna tråd, men har haft tidsbrist och jag vill göra ett långt svar så jag återkommer med det.

Jag vill dock ändå varna de som gör personangrepp och sänker nivån på diskussionen. De personerna kommer jag till att börja med varna men sedan blir det allvarligare saker.

Har du inget konkret att säga så är ett bra alternativ att inte säga något.

/ Johan Hellström
Moderator, Försäkringsforum

Nu har jag äntligen tid att svara.....

** Hur ser då världens bästa försäkringsbolag ut då? **

Jo, kunderna är mellan 18-105 år. Självriskerna är höga, men sjunker i proportion med skadefria år. Premierna är vettiga, så man har råd att åka. Dock är dom inte för låga, bolaget måsta bära sig också.

Svar:
Högre självrisker är på väg. Framförallt på sporthojar.
-------------
Det som är finurligt med försäkringen är att den gäller *förare* på respektive *hoj*, alltså, lånar man en annan hoj är man oförsäkrad. Lånar man ut sin hoj är den oförsäkrad. Försäkringen gäller kombinationen förare-fordon.

Svar:
Du kan aldrig ta bort trafikförsäkringen när du lånar ut hojen. Det är reglerat i lagen. Du kan däremot villkora bort delkasko och vagnskada. Så har flera bolag redan gjort. Tex Bilsport och MC, LF, deras tjejförsäkring gäller tex inte killar.
Ett annat problem är att idag så sker många vurpor utan att det finns vittnen. Det är då lätt att anmäla skadan och påstå att det var ägaren som körde.
------------------------

En annan klipsk sak, är att försäkringen är ogiltig, om man vid skadetillfället inte har
1; godkänd hjälm,
2; godkänt säkerhetsställ,
3; godkänt ryggskydd.

Svar:
Trafikförsäkringen är reglerad enligt lag och den bestämmer VÄLDIGT mycket om just vad som gäller. Tex så har de flesta f-bolag ingen självrisk på trafiken. Om en kund missbrukar systemet till 100% genom att köra utan skinnställ, onykter eller vårdslöst så får f-bolagen MAX ta ut 1/10 del av gällande basbelopp (just nu under 4000 kronor). Trafikförsäkringen håller på att ses över och göras mer modern men just nu är det som det är.
---------------------------

Bolaget finns förstås inte, och jag fattar inte varför... varför ställer inte försäkringsbolagen större krav på personlig utrustning ?
Men, vad tycker ni? Låter det vettigt? Inte ? Varför inte det?

Svar:
Detta skulle dock gå att genomföra. Ett f-bolag skulle kunna skapa en produkt som heter sporthojsförsäkringen och för att få teckna den så måste man alltid åka med personlig utrustning. Sporthojskollektivet idag är dock väldigt litet vilket gör att det är svårt att få ekonomi i en sådan produkt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick