Världens bästa gitarrist?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Som alla vet så är en rocklåt utan gitarrsolo ungefär som en glasspinne utan glass. Så här i vintertider kan det vara passande att luta sig tillbaka i soffan och dividera över stora frågor såsom:

Vem är den bästa rockgitarristen egentligen? Är det någon av de bluesinfluerade i stil med Jimi Hendrix eller Stevie Ray Vaughan? Eller är det kanske kulsprutegitarr a la Yngwie Malmsteen, symfoniska slingor från John Petrucci eller legenden Richie Blackmore som piskar konkurrenterna? Kan Michael Schenker och Jeff Beck gå och lägga sig?

ps. Om du inte förstår den här tråden är du troligtvis en synthare. Men oroa dig inte, synthare är människor de också om än i konstigare kläder :D

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Min make vann faktiskt i den första "Sveriges bästa gitarrist"-tävlingen... :yoparty

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ruskigt svårt, och jag kan omöjligt välja en. Mina favoriter är Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton, Jimmy Page och Peter Green. Om jag tvunget måste välja en så blir det SRV, enbart för hans otroliga tolkning av Little Wing.

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Kirk Hammet är lika bra gittarist som mig och jag vet knappt vilket håll man skall hålla gitarren på. Har man någon gång hört honom spela live så blir man mörkrädd, det låter som om han bara står och drar handflatan över alla strängarna. En enda gröt helt enkelt. Nä tacka vet jag SRW, Petrucci o.s.v.

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Gilgo skrev:
Kirk Hammet är lika bra gittarist som mig och jag vet knappt vilket håll man skall hålla gitarren på. Har man någon gång hört honom spela live så blir man mörkrädd, det låter som om han bara står och drar handflatan över alla strängarna. En enda gröt helt enkelt. Nä tacka vet jag SRW, Petrucci o.s.v.
Har tyvärr aldrig hört han live men då ska man kanske undvika det då.....

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Pejo skrev:
Hendrix all the way... (along the watchtower).

//P
Hendrix är/var faktiskt suveränt bra i toppform. Det trista är att han gravskändats med en miljon skitbootlegs som cirkulerat i världens alla skivbutiker och som absolut inte var menat att ges ut på det sättet. Sen var han sliten mot slutet förstås...

Men med ett 6-pack framför Woodstock-konserten så är min kväll räddad :tummenupp

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Gilgo skrev:
:rofl :rofl :rofl Så sant, så sant

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kevorkian skrev:
:rofl :rofl :rofl Så sant, så sant
I högstadiet så var man mäkta imponerad av master of puppets-solot osv., fast egentligen finns det inget med Kirk som ens sticker ut bland 80-talets pudelgitarrister. Kai Hansen är en liknande historia, han har vissa grymt snyggt producerade studiolåtar och så, men live låter det tamt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
YamahaJojje skrev:
haha :D faktiskt 7+ hät nu!
Enda fungerande webbkameran jag hittade från Jämtland, men det ser ut ungefär så här:
hummelA.jpg

4-STROKER

PÅ GLID I TILLVARON
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Husaberg FS650 -04
Säger bara, ANGUS YOUNG , AC/DC :yoparty

Tror för övrigt att han var utsedd av någon musiktidning jag glömt namnet på, till en av världens 10 "bästa" rockgittarister för några år sedan.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
4-STROKER skrev:
Säger bara, ANGUS YOUNG , AC/DC :yoparty

Tror för övrigt att han var utsedd av någon musiktidning jag glömt namnet på, till en av världens 10 "bästa" rockgittarister för några år sedan.
Har sett att Angus platsat in i topparna vid bland annat Total Guitar Magazine's omröstningar tillsammans med lirare som Floyd's David Gilmour, Led Zeppelin's Jimmy Page och Quen's Brian May m.fl. Alla dessa är naturligtvis bra gitarrister, men frågan är om det inte först och främst är på grund av att de är så kända som de dyker upp på listorna. Rent tekniskt har de inte så mycket att komma med i den ligan.

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
berggren_martin skrev:
Nä, vad kul :)

Vilka filurer har han lirat med?

Maken har spelat i Nasty Idols, Bai Bang, Majestic, Sad wings, Reptillian, Gin ´n it och Espinoza.

(Ingen musik för mig som är gammal synthare... :rolleyes: )

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Någon av dessa kanske ?
Joe Satriani, Steve Vai, Edward Van Halen, Glenn Tipton, Adrian Smith, Reb Beach.
Går man på ren skicklighet så måste ju Eddie Van Halen vara världens skickligaste. :banana

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Svårt det där...Eric Johnson eller Steve Morse känns det som just nu...får bli Steve Morse.

Hade helst sagt Alex Lifeson av principskäl, men det håller nog inte.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024