Världens bästa gitarrist?

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
John Petrucci röstar jag på.. både i Dreamtheater och Liquid tension experiment.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ok, bara för att jag har tid just nu tänkte jag skriva ett seriöst inlägg med några av mina favoritgítarrister med lite lyssningstips för den som är intresserad. Inget försök till någon inbördes "ranking" eller sånt tjafs....
Jag har lirat gitarr varje dag i över tio år nu och jag har lyssnat på alla sorters gitarrister, från Jazz-fusionfantomer som Meola,Holdsworth och Methany till Shredders som Vai,Satriani,Cooley,Brett Garsed men jag återkommer alltid till dessa hjältar.....

Criss Oliva(Savatage)
Underbarnet som trollade med gitarren, varenda ton hade en funktion och ett musikaliskt värde. Han kunde sätta ton på alla möjliga sorters känslor för att ögonblicket därefter elda på i sitt karakteristiska okopierbara staccatoriffande som andades så mycket sparka-röv-attityd att vilken publik som helst gick bärsärkagång. Togs tyvärr ifrån oss av en rattfull bilist i oktober 1993.
Lyssningstips: Vemodiga "jag saknar dig"-solot i "Follow Me", Krossarriffen i "Beyond the doors of the dark", rena magin i "Summers Rain".

Ritchie Blackmore(Rainbow,Deep Purple,Blackmores night))
Behöver väl knappast någon närmare presentation. Var den som räddade mig ur det djupa träsket av skalor och meningslöst Satriani-jidder och fick mig att inse att de inte är tonerna man spelar som gör skillnaden, utan de tonerna man INTE spelar. Få har haft den naturliga fallenhet för att spela vackert som Ritchie har.
Lyssningstips: Tonsatta tårarna i "When a blind man cries", den ubermaffiga "Gates of babylon", psykotiska tokliret i "Lazy"

Al Pitrelli(Savatage,Alice Cooper,Asia,Megadeth,Joe Lynn Turner mfl)
Ap-rutinerad studiomusiker som fick uppdraget att axla Criss Olivas mantel i melankolimästarna Savatage, han gjorde det med den äran....Kan spela vilken typ av musik som helst och har en närmast osannolik frasering och känsla. Spelar så man tappar andan....
Lyssningstips: "This is the time", världens mäktigaste gitarrsolon? Makalösa gitarrversionen av "O holy night" med Trans-Siberian Orchestra.

Steve Howe(Yes,Asia)
En av de gitarrister som klockrent har fått mig att inse att vissa inte är mänskliga. Hur fan gör killen? Med sitt torra halvdistade cheeskompljud spelar han ackordföljder och riff som knappt verkar hålla ihop men ändå låter snortight....en mästare på klassisk gitarr till råga på allt.
Lyssningstips: Vända ut och in på sig själv kompet i "South side of the sky"
Hysteriska riffandet i "Heart of the sunrise", fenomenalt vackra "Mood for a day"

Tommy Bolin(Deep Purple,solo)
Hann bara göra en enda skiva med Purple innan herionet tog honom, men vilken skiva sen! "Come taste the band" är ett av hårdrockens förbisedda mästerverk. Tommy Bolin bidrog med sitt funkiga stenhårda sväng som ingen har varit i närheten av sedan dess. Varenda låt innehåller riff som får en att börja undra om inte gitarren skapades enkom för honom....
Lyssningstips: "Gettin Tighter", har någon låt någonsin svängt mer än denna?
Det odödliga riffet i "Love child".

Randy Rhoads(Quiet Riot,Ozzy)
Ytterligare en som dog alldeles för tidigt. Hans gitarrlir liknade absolut ingen annans då han kom på scenen 1981, var egentligen en hängiven klassisk gitarrist och gillade inte att spela hårdrock men har gjort några av de mest svavelosande riffen och solona i metalhistorien.
Lyssningstips: Solona i "Mr Crowley", vem kommer på ett sånt under sin livstid? Mördarriffet och käcka cheesekompet i "Crazy train" mästerlig kontrast!

Brian Robertson(Thin Lizzy,Motorhead)
Lizzy var ett gitarrhjältarnas band, och Robbo var störst av dem alla. Den skotske whiskeysuputen lirade skjortan av de flesta på 70-talet och gjorde Motorheads första och enda gitarrhjälteplatta...Blev i sista stund räddad av Lemmy undan HA som skulle slå ihjäl honom för hans rödfärgade hår och rosa tights....Wah-wah pedalens okrönte konung.
Lyssningstips: Virtousa "Lizzyhead"-liret i "Shine", Ett av alla tiders bästa solon i "Dont believe a word".

Ty Tabor(Kings X,Platypus,Jelly Jam)
Gitarristen som hellre skiver låtar än solon, bluesfunkig blytung hårdrock med souldoftande övertoner är vad som kommer ur denna killes cementblandarbrölande stärkare. Tidernas fetaste gitarrljud. Alla kategorier!
För det måste man nämnas på denna lista, Riffmeister.....
Lyssningstips: Vad som helst från "Dogman"-skivan.....

Finns sedan en uppsjö av andra hjältar jag har, SRV, ungdomsidolen Yngwie,
Kansaslirarna, Ken hensley och Mick Box,. Men de är de ovan som är de som fräsmt förtjänar att nämnas.

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Jag får väl nämna ett par som ingen annan har gjort då....
Alexi Laiho, fruktansvärt teknisk men med känsla, vet ingen som
kan slänga iväg ett ösigare solo än han.
Gary Moore funkar alltid....mer känsla finns knappt enligt mig.
Zakk Wylde....ojojoj säger ja bara.... :)

En till jag måste nämna är Greg McIntosh från Paradise Lost....
vet inte varför, kan väl knappast säga att han tillhör topp 1000
av världens gitarrister men han har nåt speciellt....

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Dufva skrev:
Steve Vai är bäst. Han spelar vad han vill, alla andra spelar det de kan. Så var det med den saken. :yoparty

Bara för att få med någon mer svensk än Yngwie på listan:

Mattias IA Eklundh påstås vara en av Steve Vais personliga favoriter.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Flagga skrev:
Bara för att få med någon mer svensk än Yngwie på listan:

Mattias IA Eklundh påstås vara en av Steve Vais personliga favoriter.

Det stämmer, han är signad på Vais bolag.

Inte min kopp te dock....

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Lyssna på Iron Maiden - Afraid To Shoot Strangers och spola fram till 2:43, det är känsla det, så vackert!

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Ett av mina favoritband är Metallica och jag ska se dom i Maj när dom kommer till göteborg. Men jag förstår inte hur man kan tycka Kirk är bäst? VAD gör han som är bra över huvudtaget? Jag älskar deras musik, men inte fan är dom gudar på att lira.

Finns otroligt många bra gitarrister. Själv gillar jag Petrucci väldigt mycket pga hans stil. Vai och Satriani är också duktiga gitarrister. Sen är det lite olika vad jag har för favoriter beroende på stil!

Edit: IRON MAIDEN BRA GITARRISTER? LÄGG NER!!

Edit igen: I.A var i min skolan och lira, helt klart sjukt tekniskt och den goaste snubben jag någonsin träffat! Så otroligt skön stil. Har inte garvat så mkt på länge. Han var även duktig på att immitera andra gitarrister så som Kirk med falska bendningar :D

Egen svingostil kombinerat med bra låtar.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
Ett av mina favoritband är Metallica och jag ska se dom i Maj när dom kommer till göteborg. Men jag förstår inte hur man kan tycka Kirk är bäst? VAD gör han som är bra över huvudtaget? Jag älskar deras musik, men inte fan är dom gudar på att lira.

Finns otroligt många bra gitarrister. Själv gillar jag Petrucci väldigt mycket pga hans stil. Vai och Satriani är också duktiga gitarrister. Sen är det lite olika vad jag har för favoriter beroende på stil!

Edit: IRON MAIDEN BRA GITARRISTER? LÄGG NER!!

Edit igen: I.A var i min skolan och lira, helt klart sjukt tekniskt och den goaste snubben jag någonsin träffat! Så otroligt skön stil. Har inte garvat så mkt på länge. Han var även duktig på att immitera andra gitarrister så som Kirk med falska bendningar :D

Egen svingostil kombinerat med bra låtar.

Tja Iron Maiden har presterat rätt många fler odödliga klassiker än vad alla gitarrhjältar har gjort tillsammans. Adrian Smiths gitarrsolon på "Someewhere in time" tillhör iaf mina all time favs...

Men Kirk Hammet är ganska sloppy....

Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Trippelåtta skrev:
Har du hört Fredriks soloskiva...Special defects/Sol niger within....helt CP :tungan :kocko :tummenupp

Nä.. måste tjacka!
Ska försöka lira en cover med några i skolan.. det kommer bli en utmaning :näsblod

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Chris Ash skrev:
Tja Iron Maiden har presterat rätt många fler odödliga klassiker än vad alla gitarrhjältar har gjort tillsammans. Adrian Smiths gitarrsolon på "Someewhere in time" tillhör iaf mina all time favs...

Han kanske skriver "sköna" solon men han är ju inte kung på att spela. Det jag tycker är surt med Maiden, det är att jag kan spela låtarna samtidigt som jag hör dom, så förutsägbara! Många är iaf så.
Men det är klart, det behöver inte vara svårt för att vara bra. Men för mig är det mest så :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
Han kanske skriver "sköna" solon men han är ju inte kung på att spela. Det jag tycker är surt med Maiden, det är att jag kan spela låtarna samtidigt som jag hör dom, så förutsägbara! Många är iaf så.
Men det är klart, det behöver inte vara svårt för att vara bra. Men för mig är det mest så :)

Heh, jo har märkt det. Har inget emot svår musik, varken att spela eller lyssna på. Men när det är svårt för det svåras skull, på bekostnad av groove eller melodi(Läs:Meshuggah) då vill jag inte vara med längre...

Edit:Vad tyckte du om min lista då, nån du är bekant med. Eller det är för lätt för dig...

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
berggren_martin skrev:
Hendrix är/var faktiskt suveränt bra i toppform. Det trista är att han gravskändats med en miljon skitbootlegs som cirkulerat i världens alla skivbutiker och som absolut inte var menat att ges ut på det sättet. Sen var han sliten mot slutet förstås...

Men med ett 6-pack framför Woodstock-konserten så är min kväll räddad :tummenupp

Klart Hendrix är en hjälte som måste nämnas i sådana här trådar, men jag vill framhävda honom som en bättre rythmgittarist än sologittarist.
Ruskigt sköna kompmattor som han la.

Cris Ash, Jag håller med du.

Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
.[/QUOTE]
Hade helst sagt Alex Lifeson av principskäl, men det håller nog inte.[/QUOTE]

Klart att det håller, innovativ som få, tog EVH från tronen 79 (tror jag)
i Guitar players årliga framröstning.

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
Yngwie Malmsteen är helt klart bäst!

Sen gillar JAG Brian May (Queen) och Kirk Hammet (Metallica).

/Jocke

EDIT: Man kommer juh på nya hela tiden, men jag måste bara nämna Angus Young ! Han är juh SÅ underbar när han springer runt i den där gamla skol uniformen å lirar gura som aldrig förr! UNDERBART! :EDIT

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...