Ok, bara för att jag har tid just nu tänkte jag skriva ett seriöst inlägg med några av mina favoritgítarrister med lite lyssningstips för den som är intresserad. Inget försök till någon inbördes "ranking" eller sånt tjafs....
Jag har lirat gitarr varje dag i över tio år nu och jag har lyssnat på alla sorters gitarrister, från Jazz-fusionfantomer som Meola,Holdsworth och Methany till Shredders som Vai,Satriani,Cooley,Brett Garsed men jag återkommer alltid till dessa hjältar.....
Criss Oliva(Savatage)
Underbarnet som trollade med gitarren, varenda ton hade en funktion och ett musikaliskt värde. Han kunde sätta ton på alla möjliga sorters känslor för att ögonblicket därefter elda på i sitt karakteristiska okopierbara staccatoriffande som andades så mycket sparka-röv-attityd att vilken publik som helst gick bärsärkagång. Togs tyvärr ifrån oss av en rattfull bilist i oktober 1993.
Lyssningstips: Vemodiga "jag saknar dig"-solot i "Follow Me", Krossarriffen i "Beyond the doors of the dark", rena magin i "Summers Rain".
Ritchie Blackmore(Rainbow,Deep Purple,Blackmores night))
Behöver väl knappast någon närmare presentation. Var den som räddade mig ur det djupa träsket av skalor och meningslöst Satriani-jidder och fick mig att inse att de inte är tonerna man spelar som gör skillnaden, utan de tonerna man INTE spelar. Få har haft den naturliga fallenhet för att spela vackert som Ritchie har.
Lyssningstips: Tonsatta tårarna i "When a blind man cries", den ubermaffiga "Gates of babylon", psykotiska tokliret i "Lazy"
Al Pitrelli(Savatage,Alice Cooper,Asia,Megadeth,Joe Lynn Turner mfl)
Ap-rutinerad studiomusiker som fick uppdraget att axla Criss Olivas mantel i melankolimästarna Savatage, han gjorde det med den äran....Kan spela vilken typ av musik som helst och har en närmast osannolik frasering och känsla. Spelar så man tappar andan....
Lyssningstips: "This is the time", världens mäktigaste gitarrsolon? Makalösa gitarrversionen av "O holy night" med Trans-Siberian Orchestra.
Steve Howe(Yes,Asia)
En av de gitarrister som klockrent har fått mig att inse att vissa inte är mänskliga. Hur fan gör killen? Med sitt torra halvdistade cheeskompljud spelar han ackordföljder och riff som knappt verkar hålla ihop men ändå låter snortight....en mästare på klassisk gitarr till råga på allt.
Lyssningstips: Vända ut och in på sig själv kompet i "South side of the sky"
Hysteriska riffandet i "Heart of the sunrise", fenomenalt vackra "Mood for a day"
Tommy Bolin(Deep Purple,solo)
Hann bara göra en enda skiva med Purple innan herionet tog honom, men vilken skiva sen! "Come taste the band" är ett av hårdrockens förbisedda mästerverk. Tommy Bolin bidrog med sitt funkiga stenhårda sväng som ingen har varit i närheten av sedan dess. Varenda låt innehåller riff som får en att börja undra om inte gitarren skapades enkom för honom....
Lyssningstips: "Gettin Tighter", har någon låt någonsin svängt mer än denna?
Det odödliga riffet i "Love child".
Randy Rhoads(Quiet Riot,Ozzy)
Ytterligare en som dog alldeles för tidigt. Hans gitarrlir liknade absolut ingen annans då han kom på scenen 1981, var egentligen en hängiven klassisk gitarrist och gillade inte att spela hårdrock men har gjort några av de mest svavelosande riffen och solona i metalhistorien.
Lyssningstips: Solona i "Mr Crowley", vem kommer på ett sånt under sin livstid? Mördarriffet och käcka cheesekompet i "Crazy train" mästerlig kontrast!
Brian Robertson(Thin Lizzy,Motorhead)
Lizzy var ett gitarrhjältarnas band, och Robbo var störst av dem alla. Den skotske whiskeysuputen lirade skjortan av de flesta på 70-talet och gjorde Motorheads första och enda gitarrhjälteplatta...Blev i sista stund räddad av Lemmy undan HA som skulle slå ihjäl honom för hans rödfärgade hår och rosa tights....Wah-wah pedalens okrönte konung.
Lyssningstips: Virtousa "Lizzyhead"-liret i "Shine", Ett av alla tiders bästa solon i "Dont believe a word".
Ty Tabor(Kings X,Platypus,Jelly Jam)
Gitarristen som hellre skiver låtar än solon, bluesfunkig blytung hårdrock med souldoftande övertoner är vad som kommer ur denna killes cementblandarbrölande stärkare. Tidernas fetaste gitarrljud. Alla kategorier!
För det måste man nämnas på denna lista, Riffmeister.....
Lyssningstips: Vad som helst från "Dogman"-skivan.....
Finns sedan en uppsjö av andra hjältar jag har, SRV, ungdomsidolen Yngwie,
Kansaslirarna, Ken hensley och Mick Box,. Men de är de ovan som är de som fräsmt förtjänar att nämnas.