Världens bästa gitarrist?

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Bobbo V skrev:
Yngwie Malmsteen är helt klart bäst!

Sen gillar JAG Brian May (Queen) och Kirk Hammet (Metallica).

/Jocke

Jag såg Brian May i september, han spelade ett tio minuterssolo till Bohemian Raphsody.
Ingen spelar Brian May lika bra som Bria May.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
KarlJohan skrev:
Jag säger Billy Corgan från The Smashing Pumpkins. :tummenupp
Helt klart min favorit. Såg han live i somras. :yoparty

såg du Zwan eller billy solo? annars så är det väl james iha man ska hylla i SP?
iofs han är ju nästan Bäst-->billY,finns nog få som är lika produktiv som han och med en sån genomgående kvalite så förtjänar han en plats i rockNroll himmelen när han kolar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
GJN skrev:
Enligt mig så är det; Hank Marvin, Mark Knopfler, Eric Clapton, Yngwie Malmsteen, John Norum!

Tack för ordet.

:yoparty

Kul att nån nämner John Norum! Härlig känsla och ett mycket eget sound, det hörs direkt när det är han som lirar. :rock

En annan som lirar helt underbart är Alex Skolnick, speciellt på de tidiga Testament skivorna. :yoparty

En snubbe som lirar gura på ett lekfullt och skönt sätt är Nuno Bettencourt från Extreme, gay band i övrigt... :hihi

Älskar Wyldes sound :yoparty

Dimebag rockar satan! :rock

Hetfield, the riffmeister! :yoparty

David Gilmour... vackert! :bow

Jeff Healey, snacka om känsla, killen är blind! :rock

Hendrix, Stevie Ray, BB King.... :bow

and the list goes on....

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Chris Ash skrev:
Heh, jo har märkt det. Har inget emot svår musik, varken att spela eller lyssna på. Men när det är svårt för det svåras skull, på bekostnad av groove eller melodi(Läs:Meshuggah) då vill jag inte vara med längre...

Edit:Vad tyckte du om min lista då, nån du är bekant med. Eller det är för lätt för dig...

Bekant med? Inte fan har jag träffat någon utav dom. Men lyssnat har jag :)

Meshuggah är väl ett extremfall. Jag började lyssna på dom pga att det var svårt att spela. Och nu har jag fastnad för vissa prylar jag tycker är skitsnygga :Bugar
Det var samma sak med Dream Theater. Jag är ju bara 17 bast så jag har inte levt och lyssnat / spelat så länge. Men nu är jag fast i Dream Theater träsket också. Det har blivit så illa att det låter som han när jag spelar, jag har svårt att försöka låta smutsig hårdrock med min Ibanez iaf (7-str). Däremot funkar stratan bra till det. Men på stratan kan jag inte lira ens hälften så bra när det gäller teknik / hastighet.

Ett exempel är en konsert i New York när Dream lirar igenom Master of Puppets plattan som covers. Det kändes så konstigt att höra det han spelade "original" låta så rent i solona.

Tycker faktiskt jag är för stel när det gäller att börja lyssna på nytt. Jag måste få in mer i skallen att jämföra med!

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
supernaut skrev:
Jag såg Brian May i september, han spelade ett tio minuterssolo till Bohemian Raphsody.
Ingen spelar Brian May lika bra som Bria May.

Fy satan, vart då? nån AIDS-gala? (har för mig att det va nått sånt förra året där han och många andra var med..)

/Jocke

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Bobbo V skrev:
Fy satan, vart då? nån AIDS-gala? (har för mig att det va nått sånt förra året där han och många andra var med..)

/Jocke

"we will rock you" musicalen.
De körde slutnummret och jag sitter där och tänker "fy i helvete" vad bra det här låter, ton efter ton lät som May-toner. Och jag ser hur publiken på högra sidan skriker i extas (de såg orkestern hela tiden) Sen när allt var slut och de tackade musikerna så kom Brian fram med ett fett leende, vad jag vet enda gången som han spelat med i uppsättningen. Kul att man råkade vara i London just den dagen.

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 660 ´03
supernaut skrev:
"we will rock you" musicalen.
De körde slutnummret och jag sitter där och tänker "fy i helvete" vad bra det här låter, ton efter ton lät som May-toner. Och jag ser hur publiken på högra sidan skriker i extas (de såg orkestern hela tiden) Sen när allt var slut och de tackade musikerna så kom Brian fram med ett fett leende, vad jag vet enda gången som han spelat med i uppsättningen. Kul att man råkade vara i London just den dagen.

NICE! det skulle man ha sett..

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Wolf Hoffman i Accept har ju gjort sitt bidrag till rockhistorien också...bara hans solo i Lovechild är värt hur mycket som helst..världens bästa solo...o det är ingen personlig åsikt...så är det bara. :tummenupp ;)

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
exiteme skrev:
Maken har spelat i Nasty Idols, Bai Bang, Majestic, Sad wings, Reptillian, Gin ´n it och Espinoza.

(Ingen musik för mig som är gammal synthare... :rolleyes: )

ag måste bara tillägga att jag varit på turné som förband åt Yngwie som är en ASBRA gitarrist och spelat med musiker från Thin Lizzy och lite andra band. Har lirat i 20 år ungefär...

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
Nicke skrev:
Jag var på G3 (Malmsteen/Vai/Satriani) för några månader sen och Satriani lirade så håret reste sig på armarna. FY FAN VAD BRA OCH TEKNISKT SKICKLIG DEN MANNEN ÄR! Han kunde dessutom variera sig något vilket inte Yngwie verkar fixa.

Att man sen lessnar på över 3 timmar gitarrsolon är en annan historia... det kanske var sång på 5-6 låtar totalt om jag kommer ihåg rätt.

Jag har hört rykte om detta! Är det någon som vet om dom kommer till MAlmö?????

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
Bekant med? Inte fan har jag träffat någon utav dom. Men lyssnat har jag :)

Meshuggah är väl ett extremfall. Jag började lyssna på dom pga att det var svårt att spela. Och nu har jag fastnad för vissa prylar jag tycker är skitsnygga :Bugar
Det var samma sak med Dream Theater. Jag är ju bara 17 bast så jag har inte levt och lyssnat / spelat så länge. Men nu är jag fast i Dream Theater träsket också. Det har blivit så illa att det låter som han när jag spelar, jag har svårt att försöka låta smutsig hårdrock med min Ibanez iaf (7-str). Däremot funkar stratan bra till det. Men på stratan kan jag inte lira ens hälften så bra när det gäller teknik / hastighet.

Ett exempel är en konsert i New York när Dream lirar igenom Master of Puppets plattan som covers. Det kändes så konstigt att höra det han spelade "original" låta så rent i solona.

Tycker faktiskt jag är för stel när det gäller att börja lyssna på nytt. Jag måste få in mer i skallen att jämföra med!

Dream theater är bra! Har dock stagnerat lite de senare åren, tycker de kopierar sig själva för mycket. Har man gjort superskivor som "Images and words" och "Awake" finns det ingen anledning att fortsätta göra samma sak, fast sämre....

John Petrucci är tekniskt fulländad, men jag gillar inte hans ton, den är "för perfekt". För mycket musikskola och för lite Jack Daniels....
Tycker dock han var roligare på de äldre skivorna, fäste lite mer vikt vid melodier då.

Så du lirar Ibanez? Hade en JEM 555 för många år sen(Steve Vai modellen). Perfekt för att lira meckiga grejor på. Fast jag var inte helt tillfreds med den, ingen Ibanez har den botten eller sustain jag vill ha (Gibson Les Paul har...)

Ett litet tips: Lyssna på Kansas om du inte gjort det! Ett av Dream theaterkillarnas absoluta favoritband och en extremt stor influens till i princip alla dagens prog och mer tekniskt drivna metalband. De blandar hammonddriven 70-tals hårdrock med lekfullhet ala DT och en helt otrolig sångare. Steve Walsh är min absoluta favorit och det finns ingen som slår honom!

Vilken som helst av 70-talls skivorna är mästerverk men favoriterna är "Masque", "Leftoverture" och "Point of know return"

nissegrill

Grillmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
skulle jag vilja ha...
..

Finns en gitarrist som jag inte kunde se nämnas...nämligen Roy Buchanan en gammal bluesräv som efter att ha blivit arresterad för allmän fylla hängde sig själv i fyllecellen..kanske inte världens mest kända kille men han blev iaf utnämd till bäste okända gitarrist vid nåt tillfälle...Kolla upp honom om ni får chansen har är ruskigt grym..han blev även erbjuden en plats i Rolling Stones vid ett tillfälle men tackade nej.. Sen är ju min personliga favvorit Eric Clapton från 66-slutet av 70-talet även om han gjorde några fina bitar efter det också som tex Rush soundtracket som är fruktansvärt vackert.. Hendrix hör också till favoriterna...Finns otroligt många duktiga gitarrister..men som sagt får ni möjlighet att komma över nån Roy Buchanan platta så slå till direkt han äv vass...

Metal_Bulldog

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
BMW K1200RS
Gilgo skrev:
Kirk Hammet är lika bra gittarist som mig och jag vet knappt vilket håll man skall hålla gitarren på. Har man någon gång hört honom spela live så blir man mörkrädd, det låter som om han bara står och drar handflatan över alla strängarna. En enda gröt helt enkelt. Nä tacka vet jag SRW, Petrucci o.s.v.

Har du prövat spela gitarr snabbt när du e packad? Apsvårt.. :huvet

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
kaZmur skrev:
Lyssna på Iron Maiden - Afraid To Shoot Strangers och spola fram till 2:43, det är känsla det, så vackert!

kan bara instämma, Dave Murray tycker jag är en grym sologittarist med en grym känsla, har sett dom live flera ggr och han har aldrig ens haft en eftersläpning de ggr jag sett han. Däremot suger Yannick Gers

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Metal_Bulldog skrev:
Har du prövat spela gitarr snabbt när du e packad? Apsvårt.. :huvet

jo, metallica blev ju kallade alcoholica pga att dom nästan alltid gick ut på scenen dyngraka, läste en intervju med kirk där han sa att han knappt kommer ihåg en enda spelning fram till -86 :fyllisar

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Messiah skrev:
jo, metallica blev ju kallade alcoholica pga att dom nästan alltid gick ut på scenen dyngraka, läste en intervju med kirk där han sa att han knappt kommer ihåg en enda spelning fram till -86 :fyllisar
Märks i cliff 'em all-videon att de festade på rejält vid konserterna på den tiden.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Messiah skrev:

Vilket band gör inte det?

Motley Crue spelade ju tom in skivor påverkade. Bla trillade Mick Mars av stolen efter att han spelat in solot till Girls,Girls,Girls, på den omixade versionen hörs detta tydligt.... :lol

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
B
Chris Ash skrev:
Vilket band gör inte det?

Motley Crue spelade ju tom in skivor påverkade. Bla trillade Mick Mars av stolen efter att han spelat in solot till Girls,Girls,Girls, på den omixade versionen hörs detta tydligt.... :lol

På den tiden söp och knarkade dom ingenting... :3freak

RDJoel

brumbrumbrum
Gick med
14 May 2003
Hoj
Ingen längre (bara en vespa för att det är så smidigt)
IA Eklund!

Freak Kitchens platta med gula ko-loggan tröttnar jag aldrig på.
Är nog en av de bästa skivor jag hört nu när jag tänker på det! Skön humor och grymt, innovativt gitarrspel.

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
B
RDJoel skrev:
IA Eklund!

Freak Kitchens platta med gula ko-loggan tröttnar jag aldrig på.
Är nog en av de bästa skivor jag hört nu när jag tänker på det! Skön humor och grymt, innovativt gitarrspel.

Spanking Hour?
Den är ok. Flera år sedan jag lyssnade på den, får nog slänga i den i spelaren.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024