Världens coolaste mopperäser?

moddlaren

Guest
Minarelli AM6 = Yamaha dt eller har jag fel?


Japp dom nyare o
yamaha tzr 50 samt alla
reiju modeller samt
peugot växlade samt
motorhispania samt
malagutti samt
HM samt
gilera samt
generic samt
CPI samt
CH racing samt
BETA samt
Aprilla,
och flera modeller av varje märke ovan.

mvh
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
vad är det för regler för dragracing med moppe?
är det bara cc som olika klasser övrigt fritt fram
att bygga som man vill?
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
De flesta? som kör veteranmoppe race använder sig av stockholmsreglementet.

Reglementet

1. Klassindelning

Inom Stockholmsreglementet delas klasserna upp i fyra olika kategorier:
Klass Veteran 50 (max 50cc), Klass Veteran 90 (50,1 – max 90cc)
Klass ProMod 50 (max 50cc), Klass ProMod 90 (50,1 – max 90cc)


Klass Veteran
I den här klassen krävs att ramen har ett synligt ursprung som moped och att ramen samt motorn/motorerna ursprungligen sålts som 50cc moped i Sverige. Gällande årsmodeller återfinns från 1952 och fram till 1980. Motor och ram behöver ej vara av samma fabrikat.
Undantag:
Zündapp 4-pet och Honda MB kommer att godkännas, däremot så godkänns inte Honda MT i den här klassen. För att få MB-motorn godkänd så krävs att motornumret och separatsmörjfästet finns kvar.
Tillägg:
Ramar i den här klassen som har förlängts med mer än 40mm, räknat i axelavståndet, kommer att klassas in under ProMod-klassen. Egenhändigt byggda ramar kommer inte att godkännas i den här klassen, utan hänvisas till ProMod-klassen. Detta även om ramen har ett för 90cc-klassen godkänt styrhuvud, sving etc. Icke godkända mopeder i den här klassen kommer att klassas in i klassen Promod under förutsättning att det övriga regelverket följs.
Klass ProMod
Mopeden skall ha ett ursprung som någon form av 50cc moped. Ursprungsland och årsmodell är oviktigt. Motorerna får modifieras fritt och den enda gällande regeln är att cylindervolymen inte överstiger 50cc för klass ProMod 50 och 90cc för klass ProMod 90. Alla typer av rammodifieringar tillåts, den totala längden på mopeden får dock ej överstiga 2400mm räknat i mopedens totala längd, alltså från hjulända till hjulända. OBS ej räknat på axelavståndet! Wheeliebars skall ej beröra marken då mopeden står stilla, detta för att ej räknas in i totallängden.

2. Växellådor och utväxling

I både Klass Veteran och Klass ProMod tillåts fri modifiering av växellådorna. Modifiering av motorblock godkänns, det är dock inte tillåtet att modifiera och montera hela blockhalvor från icke godkända motorer i Klass Veteran.
Friliggande växellådor och modifiering av drivning till bakhjulet är godkänt.

3. Lager, styrning, hjul och bromsar

Glapp i styrlager, hjullager eller svinglager tillåts ej. Det samma gäller lösa eller glappa styrkronor och gaffelben eller bristfälliga svingar samt lösa styren. Det ställs ej några krav på bromsar fram, här är det fritt att köra utan eller enbart med halvnavsbroms eller liknande. Däremot så är det krav på fullgod bromsverkan bak, dock så godkänns ej äldre halvnavsbromsar, cykelbromsar eller liknande bromssystem. Bak godkänns endast full trumbroms eller skivbromsar avsedda för moped eller MC.
Mopeden skall vara försedd med hjul och axlar av dimensioner som väl står i proportion till ram och motor. Inga rackliga eller bristfälliga cykelhjul godkänns. Alla typer av däck godkänns, det får dock ej förekomma grova förslitningar. Däck där korden framträder i dagen kommer att underkännas. Alla moppar i samtliga klasser ska vara utrustade med någon form av kedjeskydd eller fångkrok som hindrar kedjan från att slå upp mot föraren vid ev. kedjebrott.

4. Skyddsutrustning

Godkänd mopedhjälm eller MC-hjälm är ett krav. S.k. ”Vurpollon” av äldre modell och som är godkända av SVEMO, kommer att godkännas. Nytillverkade ej godkända modeller, cykelhjälmar, hockeyhjälmar eller liknande kommer inte att godkännas.
Heltäckande kläder och handskar är ett krav. Skor skall vara av heltäckande modell, sandaler eller barfota godkänns ej. Stövlar rekommenderas. Integralhjälm, ryggplatta och nackkrage uppskattas av arrangörerna och rekommenderas.
Allmänt gott omdöme och nykterhet är en förutsättning för deltagande.

5. Säkerhet

Som förare, medföljande personal eller åskådare i depå och på körområdet skall regelverk och arrangörernas order följas till punkt och pricka. Beakta att lokala regler på platsen kan förekomma och att dessa då skall följas.
Ingen får beträda banan eller starta utan godkännande av arrangören. Körning i depån och på till- och frånfartsvägar till banan är inte tillåtet annat än transportkörning till eller från start/mål och skall ske via anvisad väg och i rätt riktning. På transportsträckorna kör man sakta och med vett.
Arrangörerna förbehåller sig rätten att avvisa besökande från området som anses olämpliga eller som ej kan acceptera och följa regelverket.

6. Arrangemangets genomförande

Varken ett arrangerat ”Topspeed”, ”Mopeddragracing” eller liknande, vilka styrs av detta reglemente, får ses som någon form av tävling. Arrangemanget där dessa regler tillämpas är endast en provkörning av modifierade mopeder där de snabbaste i varje klass premieras för sitt framförande. Trots att arrangemangen mycket snarlikt påminner om en tävlingsform så är den fulla innebörden med arrangemanget endast att premiera den/de som lyckats bäst i sitt arbete att utvinna mesta möjliga kraft ur den ursprungliga mopeden genom tekniska modifieringar. Arrangören frånta sig allt ansvar om arrangemanget skulle tolkas som en tävling, då det aldrig varit arrangörens syfte.

Överklagan på anmärkningar och beslut kan göras hos domaren på plats, denna är enväldig och därför kan det slutgiltiga domslutet ej överklagas.

Utsedd besiktningsman äger rätten att besluta i vilken klass mopeden skall placeras alternativt om den har någon form av brister och ej tillåts att delta. Besiktningsmannen kan även sätta krav på modifieringar som måste genomföras innan start tillåts. I händelsen av att en godkänd moped medverkar i någon form av incident eller händelse så fråntas besiktningsmannen allt ansvar med hänvisning till ansvarfriheten (se vidare §7).

7. Ansvar och åldersgräns

Alla deltagare och besökande som tillträder området eller provkör sina mopeder, gör detta på så kallad egen risk. Arrangörerna fråntar sig allt ansvar gentemot alla som vistas eller deltar i provkörningen i händelse av olycka eller skada. Arrangören påtar sig inte heller något ansvar gentemot tredjeman som vistas inom området eller material, fordon eller liknade tillhörande tredje man. Alla deltagare framför sina mopeder helt på eget ansvar och får delta i provkörningen först då en ansvarsbefrielse fyllt i hos arrangören. Denna ansvarsbefrielse informerar deltagaren om riskerna med ett deltagande och fråntar arrangören allt ansvar. Olycka, incident eller liknande kan eller får ej belastas arrangören då den som medverkar i evenemanget varit fullt införstådd med eventuella risker denna kan medföra.
Generellt så tillämpas en åldersgräns på fyllda 12 år, denna kan vid vissa evenemang komma att ändas till 15 år då arrangemanget genomförs på allmän plats som ej är inhägnad. Vid deltagande i arrangemang från fyllda 12 år till den dagen deltagaren fyller 18 år så finns kravet på närvaro av vårdnadshavare som även tecknar kontraktet för ansvarsfriheten.

(Rev 1.1 2010-03-24)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top