Världens dyraste sporthoj

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
oscar skrev:
2582090 EDIT: Jag måste får göra ett tillägg här... Snälla säg att du inte menar allvar?!?!
Klart jag inte gör, inte i detta fallet. :pannkyss
Menade inte att göra dig så upprörd att du skulle ge upp.
Klart att det inte går att släppa en 100% exakt kopia av en MotoGP hoj eller DTM bil för gatan. Men nästan... och jag tror Duccen är närmre sanningen än Audi ;)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Triggerhappy skrev:
2581915 Man måste ändå ge Ducati cred för att de gör det vi önskar japsen skulle gjort.

Tänk er en civilversion av RC211V eller någon av de andra hojarna.

Hur många hojar måste en fabrik sälja för att Homologisera den för SBK ??
Vi kanske får se Desmosedicin i Superbike ??

Vad dom sagt officiellt, så kör dem vidare med 2cyl nästa säsong också, men...vem vet
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
samuel w skrev:
2582074 Vad är det den har som gör att den skulle vara så mycket bättre än alla andra superbikes?

Behöver du verkligen fråga om det:rolleyes:

Eftersom hojen Ducati tävlar med i år är en 999R där chassi, bromsar, prestanda mm inte är lika vassa som på DesmoRR.

Och 999R var redan bäst... Igen...
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
*Superlight* skrev:
2582114 Vad dom sagt officiellt, så kör dem vidare med 2cyl nästa säsong också, men...vem vet
Det famgick ju i ett inlägg innan här att i Superbike kan Ducarna hävda sig för att de kan trimma 2-cyl twin så pass att de kan regera klassen. Motortypen är värdelös när det är lika villkor på trimmningen och därför vart det 4 cyl i MotoGP.

Något tillspetsad förklaring men i stort så....
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Dino Velvet skrev:
2582119 Behöver du verkligen fråga om det:rolleyes:

Eftersom hojen Ducati tävlar med i år är en 999R där chassi, bromsar, prestanda mm inte är lika vassa som på DesmoRR.

Och 999R var redan bäst... Igen...
Jag blir lite osäker vad du menar med att de tävlar med en 999R, du menar en sådan som säljs i butik?? Det är ju en ombyggd 999 de tävlar med, och var står det att DesmoRR har bättre prestanda än den. Såg i nån länk här att de uppger t ex 205hk i den, antar att det inte är på bakhjulet, i så fall är den ju inte i närheten när det gäller prestanda.

*Superlight* skrev:
2582122 Du tittar aldrig på MotoGp va...:va
Jo det gör jag. Men folk verkar ju tro att det är en motogphoj den här DesmoRR??
 
Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Dino Velvet skrev:
2582053 Ang. tidigare påstående om pris och prestanda:

Ja, MV´n är dyrare. :fakta
Men prestandan är det förmodligen ingen större skillnad på om man jämför med DesmoRR.

Tänk om Ducati kör med DesmoRR i Superbike. Då blir dom (vi:D ) ännu överlägsnare än tidigare.:tummenupp

Är det bara prestandan som räknas in i ett pris... Nja, tror jag knappast... inlägget va om vilken hoj som va dyrast inte mest prisvärd och "mest effekt" för pengarna.:tummenupp

Lobo Gixxer skrev:

Fick du inte glänsa med ditt inlägg:pannkyss :slicka
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Triggerhappy skrev:
2582125 Det famgick ju i ett inlägg innan här att i Superbike kan Ducarna hävda sig för att de kan trimma 2-cyl twin så pass att de kan regera klassen. Motortypen är värdelös när det är lika villkor på trimmningen och därför vart det 4 cyl i MotoGP.

Något tillspetsad förklaring men i stort så....

såe,, snacka lika villkor.. vilken motortyp var värdelös i sbk iår föresten..

samma regler oavsett motortyp där ju..

Annars så är mv moppen dyrare är duccen.. för att vara lite on topic
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Triggerhappy skrev:
2582125 Det famgick ju i ett inlägg innan här att i Superbike kan Ducarna hävda sig för att de kan trimma 2-cyl twin så pass att de kan regera klassen. Motortypen är värdelös när det är lika villkor på trimmningen och därför vart det 4 cyl i MotoGP.

Något tillspetsad förklaring men i stort så....

Jo, det är det som hade gjort det så intressant om dem valt att tävla med Desmosedicin.

I övrigt så tävlar dom faktiskt på lika vilkor, eftersom reglementet är lika för alla :)

samuel w skrev:
2582134 Jo det gör jag. Men folk verkar ju tro att det är en motogphoj den här DesmoRR??

Så du tror inte det skulle bli samma prylar som på motogphojen på Superbikehojen, om Ducati skulle välja att tävla med den???
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På Ducatis egen sida står det att det är en replika av GP-hojen.

"This is a limeted edition motorcycle, as one would imagine for a product conceived as the first true MotoGP replica."
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det inte den absolut bästa fjädringen man kan uppbringa på Yamahas WSBK hoj också? Är inte den trimmad förbi 200hk? Är det inte hyffsade bromsok också?

Om den inte är lite modifierad är det ju grymt att den inte blir varvad redan andra varvet nu.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Efter lite läsning på opartiska sajter om Ducatis DesmoRR så skriver de att:

Motorcykeln har exakt samma dimensioner som motogp varianten, samma uppbyggnad och volym i motorn (4 cylindrar i L form, med 989 cc) samt att växellådan kan plockas bort som en endaste enhet...

Chassit som är en hybrid-komposit av kolfiber och stål är nästan identisk med MotoGp hojen.

Kvävgas trycksatta öhlins dämpare är en annan detalj också.

Anledningen till att den inte har 280 hk på bakhjulet istället för de 205 hk (på bakhjulet) ,är för att motorn måste klara av de europeiska kraven för ljud och avgaser... samt att motorn måste hålla mer än 400 mil :rolleyes:
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Axxexs skrev:
2582169 På Ducatis egen sida står det att det är en replika av GP-hojen.

"This is a limeted edition motorcycle, as one would imagine for a product conceived as the first true MotoGP replica."


Ducati ljuger och Maverick har rätt. Det är nog en äkta GP hoj :rolleyes:
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Maverick_ou812 skrev:
2581837 Du är medveten om att hojen som visas är Ducatis MotoGP räcer, Desmosedici RR?

Då måste jag säga att det helt plötsligt är rena kapet? Men det låter föga troligt. :va

-@
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen

Bifogat

  • bike_yellow.JPG
    bike_yellow.JPG
    89 KB · Visningar: 46

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några priser från GP som jag vet:

RC211V: Leasa en motor en säsong ca 8 miljoner sek.
RSW250: leasa en motor en säsong ca 1,2 miljoner sek.
Vevaxel RSW250: ca 86.000:- sek (byts vid 150-200 mil)
Förgasare RSW250: ca 122.000:- sek

aprilia RSV250 2006: ca 86.000:- euro (utan fjädringskomponenter)
aprilia RSV250 2007: ca 120.000:-euro (utan fjädringskomponenter)

Har hört att en fullfabriks aprilia 250cc skulle kosta ca 36 miljoner sek. Men vet inte om det stämmer och vad som isf ingår då.


Bara en Honda MotoGP-motor kostar 16gg mer än Ducatireplikan..

Kan väl tillägga att även om man har pengarna till vissa av dom här delarna så måste man finnas med på deras listor för att få lov att köpa dom. Bara ett begränsat antal som är godkända för att köpa dom till GP.
 
Last edited:

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Utanför Gävle
Hoj
non
eV1Te skrev:
2582181 Efter lite läsning på opartiska sajter om Ducatis DesmoRR så skriver de att:

Motorcykeln har exakt samma dimensioner som motogp varianten, samma uppbyggnad och volym i motorn (4 cylindrar i L form, med 989 cc) samt att växellådan kan plockas bort som en endaste enhet...

Chassit som är en hybrid-komposit av kolfiber och stål är nästan identisk med MotoGp hojen.

Kvävgas trycksatta öhlins dämpare är en annan detalj också.

Anledningen till att den inte har 280 hk på bakhjulet istället för de 205 hk (på bakhjulet) ,är för att motorn måste klara av de europeiska kraven för ljud och avgaser... samt att motorn måste hålla mer än 400 mil :rolleyes:

Nej men shit. kan man köpa en motoGp hoj för en halv mille? Klart Ducati säger att deras nya desmoRR är en kopia av deras Gp-hoj. Undra vad de e som kostar så mycket på Gp-hojen då, att plocka av lysen och tuta? För Gp-hojen måste väl kosta det 10-20-dubbla att plocka fram, minst...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top