Världens enda SAAB MC!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Japp klart som faan den finns kvar.....
Står i hans garage......

SAAB har tjatat på honom i åratal....
Vill ha den till SAAB museet i trollhättan.....

Självklart så kör han SAAB 99 turbo..... som bil.

Han skruvar och förbättrar på den titt som tätt.
Sist jag var där var den nerplockad för lite ombyggnation.....

Fan att den lever, jag tror faktiskt att jag har sett den när jag var liten. Men framför allt vem har inte hört talas om döden.
Var finns den idag, i Katrineholm eller?

Det finns en snubbe som heter Reinold,, kallas Ricky han har nog en del att berätta om den hojen, han byggde en Rickmanhonda som var så satans blank, han hade kromat och polerat allt på den hojen.

Last edited:

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
och blinkers från en gammal bubbla, både -70tal och tidigt -60tal. Kul med orginella grejer

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Lägg upp en film på hojen!

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Riktigt intressant bygge. Se om du kan vaska fram lite mer detaljer och bilder :)

Hälsa gubben att vi är många som gillar hans hoj :tummenupp

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Nopp han jobbade inte med flyg.
Jobbade på en mekanisk verkstad.

Framförallt måste man ju bara älska den flygplansnitade kåpan i Saab sammanhang!

Jobbade gubben med flyg?

Finns Norr om Katrineholm.
Strax efter läppe.......

Ska se när jag kan planera in ett besök.......
Så jag kan fota lite detaljer på hojen.

Fan att den lever, jag tror faktiskt att jag har sett den när jag var liten. Men framför allt vem har inte hört talas om döden.
Var finns den idag, i Katrineholm eller?

Det finns en snubbe som heter Reinold,, kallas Ricky han har nog en del att berätta om den hojen, han byggde en Rickmanhonda som var så satans blank, han hade kromat och polerat allt på den hojen.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Motor: 3-cylindrig, 2 takts saab 750 motor från 1958, som försetts med sportkamaxel, planad topp och större förgasare."

Kamaxel finns inte på en 2-taktare så där blev det nog fel.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrym hoj!:banana

Hmm, jag har för mig att det fanns en annan VEVaxel till Saab Sport, men där kan jag ha fel...

Tyvärr är jag för ung för att ha trimmat så gammla Saabar, även om jag har kört dom.

Den där skulle jag vilja ha, dock skulle jag nog försiktigt lyfta av framkarossen och köra den med en nätt dunstallkåpa istället, för att visa upp allt kul under.

Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Hmm, jag har för mig att det fanns en annan VEVaxel till Saab Sport, men där kan jag ha fel...

Stämmer bra. Sporten hade en vevaxel med helt runda balansvikter för att kunna varvas mera. Är nog en sådan som sitter i motorn.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ballt! På ena bilden saknas bara det berömda ansiktet som brukar photoshoppas in!

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Om du inte har nått emot det kommer jag nog att kolla lite vem som äger den, känner lite folk i Vingåker.
Skulle ju var häftigt att se den idag.

No problems undersök vidare......
Fick en liten tår i ögat när jag fick höra att hans sålt den.

HMM ja du, var väldigt trött när jag satt o skrev det där.
Skrev av texten ur en artikel jag hittat i en tidning. Fingarna jobbade utan att huvudet var med........:huvet

"Motor: 3-cylindrig, 2 takts saab 750 motor från 1958, som försetts med sportkamaxel, planad topp och större förgasare."

Kamaxel finns inte på en 2-taktare så där blev det nog fel.

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrym hoj!:banana

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Underbar! Har för mig att den numer står på ett "privat" museum? Kan det stämma? Farsgubben är med i MCHK Sörmland, och de hade en guidad visning där för inte länge sen, och han nämnde något om ett liknande specialbygge.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj

HMM ja du, var väldigt trött när jag satt o skrev det där.
Skrev av texten ur en artikel jag hittat i en tidning. Fingarna jobbade utan att huvudet var med........:huvet

Jag har frågat runt lite i Katrineholm och just nu är det en kille som heter Bill som ska vara ägare till den och ska den vara i goda händer enligt uppgift.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Jag har hittat den SAABHojen, den finns i Katrineholm och jag skall få kolla på den i nästa vecka. :)
Så nästa vecka ska jag få kolla den och om jag får fota den det återstår att se för han vill inte att den ska fotas om den inte ser helt okey ut. Han håller på att plocka ner de för renovering.
Som Hansj sa så är den här mannen med i MCHK Sörmland men hojen står i hans garage.
http://www.mchksodermanland.se/
Sen är det fan komiskt när vi prata en stund så säger han: Jag tror min farsa har satt tegel på din farsas hus,,,, jo mycke riktigt efter en stund så kunde vi konstatera att vår farsor var kompisar.

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj

Trådlyft

Nu har jag hittat SAABHojen i Katrineholm hos en kille som är bekant med den berycktade Döden.
Han har lovat Döden att han ska vårda hojen för framtiden. Han har provkört den men den har ett missljud nånstans i transmisionen så han ska riva ner motor (saab) och växellåda (norton) men han är lite orolig för att han inte ska få ihop sakerna, så nu håller han på och planerar inför vintern hur han ska tackla problemet.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Härligt att höra att den får lite omvårdnad :tummenupp
Vi ser gärna lite bilder i nerplockat tillstånd också, många här älskar teknik :hej

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA