Världens lägsta motorcykel till förarprov

Erkans

Ny medlem
Gick med
17 May 2021
Hoj
Suzuki 800 intruder
Hej!
Hjälper min fru, som är ganska kort, att leta efter en motorcykel som har låg säteshöjd och godkänd för uppkörning. Efter att ha provat några hojar har hon konstaterat att säteshöjden ej kan vara högre än 71 cm. Många glidare är låga men klarar då ej de tekniska krav som ställs vid förarprov. Den behöver alltså ha en nettoeffekt av minst 50 kW, tjänstevikt som överstiger 175 kg, en cylindervolym av minst 595 cm3 och säteshöjd på max 71 cm. Priset kan heller ej överstiga 50 000 kr

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min sambo körde upp för A-behörighet på sin sänkta er6. Hon är blott 155 cm lång.

Hojen var sänkt med en annan fjäder bak och gaffelben uppskjutna i kronan. Sänkningen blev 3 cm. Till den fanns även en lägre sadel.

Träffade en kille som är kortväxt (dvärg som man sa förr i tiden) på en kurs med SMC. Han hade också en er6 som var den mest sänkta hoj jag sett. Den stod fasen nästan på ljuddämparen.

Så mitt tips är att hitta en hoj hon vill ha och skumma av sänkningssatser till modellen. Nästan allt går att sänka.

Tänk på att bredden också spelar roll, stirra er inte blinda på höjden. En radfyra är bredare än en parallelltwin som är bredare än en enstånka.

Lycka till i jakten!

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Pröva sök i forumet, finns en del trådar med tips, här är en t.e.x

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att många är överens om att sitthöjden kan vara ett problem, framförallt för ovana förare. Men det är därmed inte alls säkert att lägsta möjliga sitthöjd är en säker biljett till körkortet.
De motorcyklar som har extremt låg sitthöjd är nog de flesta av custommodell, och de är knappast idealiska att lära sig manövrera, bromsa och sitta bra på.

Det finns sänkta varianter av de flesta hojar, och en lite äldre 600 typ XJ600/Bandit torde vara idealisk ur många hänseenden. Man flyttar gaffeln i kronan och dämparen bak (eller byter hundben) och kan därigenom sänka hojen ganska rejält om man vill.

Resan till körkort blir så mycket bättre med en mer lättkörd hoj.

EDIT: Pucktrea

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bredden har inget att göra med antalet cylindrar utan det viktiga är bredden över sadeln. #
Ju smalare sadel desto lättare når de korta benen ner med samma sitthöjd. Jag vet.

# GSX1300R med 4 cylindrar är något smalare över svingaxeln än Triumph Sprint RS 955 med 3 cylindrar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjejen är också "vertically challenged" och vi gjorde rätt mycket efterforskningar kring det här med val av hoj när hon skulle börja övningsköra. Vi landade på en mt-07 med sänksats, det var den absolut lägsta hojen vi kunde hitta som var godkänd för uppkörning på obegränsad behörighet. Det finns ett par ute på blocket för runt 60k, så kan ni sträcka er budget lite så vinner ni ett par cm sitthöjd på det.

Raderad medlem 61114

Guest
Hur kort är man om man behöver ha en så låg motorcykel som 71cm?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Garagekompisen Tobbe är 152 cm lång.
Den 1a hoj han hade i garaget var en Yamaha MT-09. På den hade han tagit sadeln och tagit av "tyget" på sadeln och grävt ur stoppningen längst fram vid tanken och på så sätt sänkt ca 4 cm och gjort smalare och låtit en tapetserare sy ett nytt "tyg" till sadeln. Såldes med ny sadel, specialsadeln behöll han.
Den 2a hoj han hade var en Suzuki GSX-R 600 2016. Den körde han som den var.
Nu kör han en Ducati Monster.
Men Tobbe har väl styrkan eller tekniken och föräldrar födda i Turkiet.
Det var väl bra teknik som gjorde det för Naim Suleymanoglu
för 147cm lång kan man väl rimligen inte vara så stark????

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Om man väljer a2 körkort som första mc körkort kan man idag använda små hojar på 250 cc och 20 kw till förarprov. I den klassen finns hojar med 125 cc chassie t. ex. Ktm 390 duke, BMW 310, Honda cbr/cb 300. Det är encylindriga mc med låg vikt som även kan sänkas. Detta är en nödlösning för att skaffa sig mer körteknik under en säsong. Sedan behövs enbart ett praktiskt förarprov en större mc.

Det finns även mc stövlar med tjock sula som förlänger benen något.

Last edited:

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Triumph
Gladius med 30mm sänkning bör bli 75.5 i sadelhöjd, inte 71 men ganska nära.
Denna bör passa in på alla andra kriterier, om jag inte missat något

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad fan! Nu är det tredje gången jag läser Världens LÄNGSTA motorcykel till förarprov, och blir lika nyfiken varje gång innan jag inser att det står lägsta.
Dags att starta en ny tråd om världens längsta motorcykel och hur denna skulle fungera på manöverbanan med filmer där Steve-O-wannabies tar sig an besten.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin