magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Världen sämste testförare!!!!
Assen tidig maj 2013. Jag och John är på Trackday på Assen för att komma i form inför TT-racet i juni då vi skulle köra Dutch Supersport. Under 2012 hade jag haft problem med ilsket däckslitage bak, och nu skulle vi försöka fixa detta. Körde ett pass och bakdäcket såg inte snyggt ut. Hade kommit överens med Fredde Watz att ringa honom om mina problem kvarstod. Och det gjorde de, så jag ringde:
- Hej Fredde, Mozz här!
- Tja! Hur går det?
- Ja du, ingen förbättring precis, bred ruggad yta mitt på sidan på däcket.
- Aj du, hur känns hojen in i krök, är den tung att få in?
- Nej, den styr in fint tycker jag.
- Ok… Ut ur kröken då, har du ok fäste?
- Jaaaaa, det tycker jag nog. Fan, med nytt däck VÄGRAR den ju släppa! SUGER sig fast!
- Ok, hmmmmmm….
Fredde beskrev en STOR justering som jag genomförde och stack ut igen.
- Nå, hur gick det, var den nervös?
- Njaeee, tycker den var som innan.
- Jaha du, ut ur krök då?
- Ja… ungefär som innan, sög sig fast!
Vi fick ingen ordning på slitaget.
Några veckor senare, på Gelleråsen. Problemen finns kvar, däcken tar slut FORT!!!! Snackar med Öhlins-Jocke som föreslår nya åtgärder!
- Vad kör du för tryck bak?
- 1,9 kg
- Prova att gå ner till 1,7 kg. Då kommer du att få en större kontaktyta och därigenom fördela kraften på större yta. Men passa dig! Däcket kommer att röra sig MYCKET mer, så var beredd!!!
Sänkte till 1,6, ville ju MÄRKA något!!! Körde ett kval och kom in.
- Nå, hur kändes det, var den orolig?
- Njaeee, inte direkt, kändes ok, som vanligt liksom.
- Hade du bättre fäste då?
- Njaeee, inte vad jag märkte….
- Hmmmmmm…...
Till 2014 bytte jag fjäder och köpte andra däckvärmare och problemen blev mycket mindre. Skönt! Men Pirellidäcken är så himla dyra så inför sista SM-deltävlingen på Sviestad bestämde jag mig för att testa ett set Bridgestone. Givetvis måste hojen ställas om och Johan Forsman, mekaniker med STOR kompetens, ställde generöst upp och hjälpte till. Så, först kval på Pirelli och sedan skulle det rejsas på Bridgestone. Ganska puckat tyckte Johan och många andra, ”Va, ska du testa nya däck på race?????”
- Jag har ett verktyg som vi skruvar på hojen så ser jag DIRECKT hur den står, sa Johan.
- Toppen!
- Då ska vi se, den står perfekt bak… men väldigt konstigt fram! Den är en centimeter för lång! Styr den in i kröken överhuvudtaget?
- Ja…. Jag tycker den är väldigt följsam…
- Men är det inte tungt att få in den?
- Njaeee, den går in lätt tycker jag…
Johan skakade på huvudet och ställde om hojen som han tyckte den skulle ställas om. Inför racet höll han ett brandtal:
- Nu MÅSTE du ta det lugnt i början; Bridgestone har en HELT annan stomme och beter sig HELT annorlunda, och vi vill inte plocka upp dig ur sandfållan i första kurvan! OK?
- OK! Jag ska ta det lugnt, lovar!
- Dessutom anser jag att hojen står helt fel, men jag vågar inte ändra för mycket.
- OK, jag ska ta det lugnt.
- Nej du vet HELT annan stomme i dom här däcken, HELT annorlunda…
Inte fan märkte jag någon skillnad!!!!
Assen tidig maj 2013. Jag och John är på Trackday på Assen för att komma i form inför TT-racet i juni då vi skulle köra Dutch Supersport. Under 2012 hade jag haft problem med ilsket däckslitage bak, och nu skulle vi försöka fixa detta. Körde ett pass och bakdäcket såg inte snyggt ut. Hade kommit överens med Fredde Watz att ringa honom om mina problem kvarstod. Och det gjorde de, så jag ringde:
- Hej Fredde, Mozz här!
- Tja! Hur går det?
- Ja du, ingen förbättring precis, bred ruggad yta mitt på sidan på däcket.
- Aj du, hur känns hojen in i krök, är den tung att få in?
- Nej, den styr in fint tycker jag.
- Ok… Ut ur kröken då, har du ok fäste?
- Jaaaaa, det tycker jag nog. Fan, med nytt däck VÄGRAR den ju släppa! SUGER sig fast!
- Ok, hmmmmmm….
Fredde beskrev en STOR justering som jag genomförde och stack ut igen.
- Nå, hur gick det, var den nervös?
- Njaeee, tycker den var som innan.
- Jaha du, ut ur krök då?
- Ja… ungefär som innan, sög sig fast!
Vi fick ingen ordning på slitaget.
Några veckor senare, på Gelleråsen. Problemen finns kvar, däcken tar slut FORT!!!! Snackar med Öhlins-Jocke som föreslår nya åtgärder!
- Vad kör du för tryck bak?
- 1,9 kg
- Prova att gå ner till 1,7 kg. Då kommer du att få en större kontaktyta och därigenom fördela kraften på större yta. Men passa dig! Däcket kommer att röra sig MYCKET mer, så var beredd!!!
Sänkte till 1,6, ville ju MÄRKA något!!! Körde ett kval och kom in.
- Nå, hur kändes det, var den orolig?
- Njaeee, inte direkt, kändes ok, som vanligt liksom.
- Hade du bättre fäste då?
- Njaeee, inte vad jag märkte….
- Hmmmmmm…...
Till 2014 bytte jag fjäder och köpte andra däckvärmare och problemen blev mycket mindre. Skönt! Men Pirellidäcken är så himla dyra så inför sista SM-deltävlingen på Sviestad bestämde jag mig för att testa ett set Bridgestone. Givetvis måste hojen ställas om och Johan Forsman, mekaniker med STOR kompetens, ställde generöst upp och hjälpte till. Så, först kval på Pirelli och sedan skulle det rejsas på Bridgestone. Ganska puckat tyckte Johan och många andra, ”Va, ska du testa nya däck på race?????”
- Jag har ett verktyg som vi skruvar på hojen så ser jag DIRECKT hur den står, sa Johan.
- Toppen!
- Då ska vi se, den står perfekt bak… men väldigt konstigt fram! Den är en centimeter för lång! Styr den in i kröken överhuvudtaget?
- Ja…. Jag tycker den är väldigt följsam…
- Men är det inte tungt att få in den?
- Njaeee, den går in lätt tycker jag…
Johan skakade på huvudet och ställde om hojen som han tyckte den skulle ställas om. Inför racet höll han ett brandtal:
- Nu MÅSTE du ta det lugnt i början; Bridgestone har en HELT annan stomme och beter sig HELT annorlunda, och vi vill inte plocka upp dig ur sandfållan i första kurvan! OK?
- OK! Jag ska ta det lugnt, lovar!
- Dessutom anser jag att hojen står helt fel, men jag vågar inte ändra för mycket.
- OK, jag ska ta det lugnt.
- Nej du vet HELT annan stomme i dom här däcken, HELT annorlunda…
Inte fan märkte jag någon skillnad!!!!