Världsrekord på is

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
En fundering som så många andra, liksom jag, har haft är ju däcken och hur/om dem håller.
Mina funderingar gäller då mest kring bakdäcket.

Har du överhuvud taget fäste för 300+? I dem fartregionerna är ju en liten ökning i hastighet lika med extremt mycket mer motstånd.
En amerikansk fartfantom räknade lite på det där med luftmotstånd och kom fram till, väldigt löst, att framföra något i 200Mp/H låg inom ramarna för samma motstånd som att framföra samma fordon i gångfart.
-Genom Jell´o:D

Jag håller tummarna för dig i Mars!

(personligen hade jag utrustat hojen med innerskärmar av lämpligt starkt anti-dubb material)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
... samma motstånd som att framföra samma fordon i gångfart.

Bra gjort att kunna räkna ut det, eller så kanske han hade testat gå med hojen in i Jello :brinnerup

Får man bara däcken att hålla och pulver att trycka hojen framåt så ser jag inget problem? Det är ju inte direkt en månlandning vi talar om, du ska framföra hojen på flygande kilometern väl?
Det vore kul att vara där och se det live, synd att det är så långt bort :(
Men sen kommer det väl lite film där du svänger också? Jag vill se ett nedlägg på isen i 250km/h, med lite småsläpp :gnissla

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
KTM 580-02 motard
En fundering som så många andra, liksom jag, har haft är ju däcken och hur/om dem håller.
Mina funderingar gäller då mest kring bakdäcket.

Har du överhuvud taget fäste för 300+? I dem fartregionerna är ju en liten ökning i hastighet lika med extremt mycket mer motstånd.
En amerikansk fartfantom räknade lite på det där med luftmotstånd och kom fram till, väldigt löst, att framföra något i 200Mp/H låg inom ramarna för samma motstånd som att framföra samma fordon i gångfart.

Jag håller tummarna för dig i Mars!

(personligen hade jag utrustat hojen med innerskärmar av lämpligt starkt anti-dubb material)

Jag förstår vad du menar och jag hoppas att det inte är så.Om jag inte minns fel så när Björn Carapi med sin De Tomaso Pantera skulle försöka slå rekord i hastighet så när han passera 350+ på asfalt gick det så tungt så bilen började spinna pga luftmotståndet.(som sagt har jag för mig)

Bra gjort att kunna räkna ut det, eller så kanske han hade testat gå med hojen in i Jello :brinnerup

Får man bara däcken att hålla och pulver att trycka hojen framåt så ser jag inget problem? Det är ju inte direkt en månlandning vi talar om, du ska framföra hojen på flygande kilometern väl?
Men sen kommer det väl lite film där du svänger också? Jag vill se ett nedlägg på isen i 250km/h, med lite småsläpp :gnissla

Jag ska smiska på banan oxå men ett nerlägg i 250 vette fan,då bli det nog skrot av mig o hojen..:confused:
Men en film,självklart...:tummenupp

Last edited:

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Det kanske kan bli svårt, men det vore ju kul!
Lycka till!

:tummenupp

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Du klarar det! :tummenupp

Synd att jag har 60mil dit annars hade jag åkt upp och slagit fartrekordet som finns med snowracer 147, nånting.

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
KTM 580-02 motard
Kul att så många hejar på mig..:banana:banana
Jag blir bara mera taggad till o göra bra ifrån mig.Det fränaste av allt är om jag skulle lyckas o ta Juha Kankkunenns rekord på 321km/h är att det måste svida för finnarna om en svensk tar rekordet, för dom är ju ändå störst och bäst på is.Men som sagt det finns ingen återvändo,nu är det bara att smiska.:hojbusa

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kul att så många hejar på mig..:banana:banana
Jag blir bara mera taggad till o göra bra ifrån mig.Det fränaste av allt är om jag skulle lyckas o ta Juha Kankkunenns rekord på 321km/h är att det måste svida för finnarna om en svensk tar rekordet, för dom är ju ändå störst och bäst på is.Men som sagt det finns ingen återvändo,nu är det bara att smiska.:hojbusa

Vad har du haft den upp i på asfalt?

Känns som att det behövs mycket hk där i slutet.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Kör ni enligt samma regler som på Bonneville? Typ snittfart under två repor på en mile med flygande start (eller hur det nu är).

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
KTM 580-02 motard
Kör ni enligt samma regler som på Bonneville? Typ snittfart under två repor på en mile med flygande start (eller hur det nu är).

Det kan man säga,det är den bästa snittfarten som räknas spelar ingen roll hur många repor man kör,men jag ska försöka ta rekordet i toppspeed.

Hur är chassit i de hastigheterna? Isen är väl inte helt jämn kan jag tänka?

Det funkade kanon förra året med chassit.

Last edited:

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
KTM 580-02 motard
Jag har vart flitig idag.Var och hämtade framgaffeln,
var till lackerarn och hämtade hojen fan va fin den bli.
Sen var jag ut på isen och plogade med fyrhjulingen och höll på gå igenon mitt på sjön,jag höll på o skita ner mig.
Och i går fick jag ett mms från polarn och hans polare gick igenom isen med traktorn,kul o få upp den...Han sket nog på sig.

Bifogat

• Bild0266.jpg
    Bild0266.jpg
    61.5 KB · Visningar: 108
  • Bild0267.jpg
    Bild0267.jpg
    21.1 KB · Visningar: 110
  • Bild0268.jpg
    Bild0268.jpg
    44.7 KB · Visningar: 121
  • Bild0263.jpg
    Bild0263.jpg
    27.4 KB · Visningar: 133
  • Bild0264.jpg
    Bild0264.jpg
    30.9 KB · Visningar: 159

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ser ut att vara dubbelis, då är det bara lite läskigt men inte så farligt :D Har själv plogat med traktor och känt hela skiten gunga till och sen forsar det vatten mellan fötterna :brinnerup
Då hoppade jag långt vill jag lova...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ser ut att vara dubbelis, då är det bara lite läskigt men inte så farligt :D Har själv plogat med traktor och känt hela skiten gunga till och sen forsar det vatten mellan fötterna :brinnerup
Då hoppade jag långt vill jag lova...

ja, gissar oxå på det... Körde skoter på isen när det blev så där och man undrade om man skulle gå igenom... men man ville inte stanna och känna efter heller..

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR

I det fallet var det bil som gällde och försök till 220Mp/H med en 32a Hotrod med luftmotstånd som jag vet inte vad. Han hade boxat rambalkarna och fyllt dessa helt och hållet med bly för att överhuvud taget kunna få ner effekten i backen i de högre farterna.

Med andra ord; -gör inte som klanten som för många år sedan vann en dag i sin drömbil, Dodge Viper RT/10, på trafikmagasinet.
Han fick blåsa ur den på en flygraka som avslutning och bestämmer sig för att hiva upp armen ovanför targa taket och vinka till kameran. Dumt att göra så i 293blås. Jag tror dock att han klarade armen.

Jag förstår vad du menar och jag hoppas att det inte är så.Om jag inte minns fel så när Björn Carapi med sin De Tomaso Pantera skulle försöka slå rekord i hastighet så när han passera 350+ på asfalt gick det så tungt så bilen började spinna pga luftmotståndet.(som sagt har jag för mig)

Det låter helt klart rimligt. Det går ju åt fruktansvärt med effekt för höga farter. Jag minns säkert fel nu, men var det inte så att Veyron förbrukar runt 70% av sin totala effekt för att öka från 300 till 400km/t?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...