Värme i däck?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har precis kollat på Moto-3 racet från Aragon.
Rueda kör upp sig och vinner. Kommentatorerna säger något i stil med att det har tagit ett tag att få värme i bakdäcket eftersom han valt att köra på ett hårt däck.
Det är inte första gången jag hört dom säga samma sak och jag förstår det inte. Dom borde kunnat ha däcken på värmning i timmar före racet och få vilken temperatur dom vill i både däck och fälg. Eller har jag missat något? Någon som vet?
 

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
2022 KTM RC-390
Jag är egentligen okunnig men försökte ta reda på svaret på den här frågan själv för några veckor sedan och kom fram till att:
Man värmer däcken till den temperatur man vill ha.
Eftersom däcksidorna måste sträckas/komprimeras för att bygga värme i däcken (utan filtar i depån) så fungerar inte f1-bilarnas svänga fram och tillbaka på tvåhjulingar.
Tvåhjulingar 'jobbar' däckssidorna, och därmed temperaturen, enbart meddelst hård acceleration/inbromsning.
Något man inte kan göra på inspekteringsvarvet vilket leder till att temperaturen i däcken är för låg när racet börjar.

Varför man inte börjar med ett 'kompensations-för-varmt' däck vet jag inte.

Jag vill påpeka igen att jag inte har någon egen erfarenhet av detta utan enbart inhämtat informationen från trovärdiga videos på youtube samt artiklar.
mao kan hela denna post vara skitsnack men om så är fallet så hoppas jag att den motiverar experterna att komma hit och berätta för oss hur det egentligen är.

#fwiw #noob #rossi=goat
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Därför att ett överhettat däck blir hårt och halt när det svalnar.

Men de borde ändå kunna värma till rätt temp med däckvärmarna på gridden? Eller svalnar det under warm up lap?

Omvänt funderar jag också en del på varför man fortfarande pratar om att mjuka däck inte håller lika bra som hårda. Som jag fattat det är det främst däcksstommens hårdhet som skiljer sig och inte så mycket gummiblandningen. Men, antar att ett däck med mjuk stomme rör sig mer än ett med hårt och därmed genererar mer värme och slits fortare?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Däcken svalnar ganska snabbt om man inte pushar hårt, vilket många inte gör under warm-up.
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Men de borde ändå kunna värma till rätt temp med däckvärmarna på gridden? Eller svalnar det under warm up lap?

I Formel 1 får däcken inte förvärmas hur varmt som helst eller hur länge som helst. Regndäck får inte förvärmas alls. Det kanske är samma sak i Moto-3.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Däcken är varma innan dom kör. Även regndäcken.

1000008720.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dvs kommentatorerna vet inte vad dom pratar om när dom säger att hårda däck behöver ett antal varv för att komma upp i temperatur?
Inte nödvändigtvis, däcken värms som sagt, men det kan ju vara kallt ute, ta en halvminut extra innan starten går, däcken kyls på warmup osv, så då har man backat ett antal grader från optimal driftstemperatur, och då måste man jobba upp den i däcken igen innan man har fullt grepp.
 

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
2022 KTM RC-390
Därför att ett överhettat däck blir hårt och halt när det svalnar.

Inte nödvändigtvis, däcken värms som sagt, men det kan ju vara kallt ute, ta en halvminut extra innan starten går, däcken kyls på warmup osv, så då har man backat ett antal grader från optimal driftstemperatur, och då måste man jobba upp den i däcken igen innan man har fullt grepp.

Jag påpekar återigen att mina kunskaper om allt sånt här är bristfälliga och huvudsakligen teoretiska.
Samt att jag utgår ifrån att kunniga, intelligenta människor är inblandade i verksamheten och att min oförståelse handlar om hur förfarandet kommuniceras utåt, dvs om något separat påstående läses som att jag tror mig kommit på nåt nytt och revolutionerande så är det inte alls meningen. :)

frågeställningen:
Alla däck borde ju ha ett intervall av temperaturer där de fungerar väl?
Jag tänker mig att 'optimal temperatur' är intervallet 'temp-x plus/minus c-grader', inte bara temp-x.
Så om man i förväg värmer däcket så mycket man kan utan att överhetta det (överhettning förstör däckets 'normalegenskaper') alternativt så mycket man behöver värma det (utan att överhetta) så att det minus uppskattad 'nedkylning' landar inom optimalt temperaturintervall vid start (ett alternativ som kan vara en lägre temperatur än alternativ 1) så borde man maximera prestationen hos däcken och hela ekipaget.

Som det förklaras i motogp-videos och av kommentators-snack så låter det som att man värmer till optimal arbetstemperatur (temp-x) och låter det svalna under inspekteringsvarv för att sedan värma upp det igen eg. låter det som händer hända utan att försöka optimera. (vilket inte känns i linje med resten av verksamheten.)

Är temperatur-intervallet så litet på däcken att inget av mina exempel ovan är ett bättre alternativ?
Eller använder man redan något i stil med mina exempel ovan men ids inte gå in på såna detaljer när man pratar om det?
#aspergers? #n00brider #longtimemotogpfan
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top