Därför att ett överhettat däck blir hårt och halt när det svalnar.
Inte nödvändigtvis, däcken värms som sagt, men det kan ju vara kallt ute, ta en halvminut extra innan starten går, däcken kyls på warmup osv, så då har man backat ett antal grader från optimal driftstemperatur, och då måste man jobba upp den i däcken igen innan man har fullt grepp.
Jag påpekar återigen att mina kunskaper om allt sånt här är bristfälliga och huvudsakligen teoretiska.
Samt att jag utgår ifrån att kunniga, intelligenta människor är inblandade i verksamheten och att min oförståelse handlar om hur förfarandet kommuniceras utåt, dvs om något separat påstående läses som att jag tror mig kommit på nåt nytt och revolutionerande så är det inte alls meningen.
frågeställningen:
Alla däck borde ju ha ett intervall av temperaturer där de fungerar väl?
Jag tänker mig att 'optimal temperatur' är intervallet 'temp-x plus/minus c-grader', inte bara temp-x.
Så om man i förväg värmer däcket
så mycket man kan utan att överhetta det (överhettning förstör däckets 'normalegenskaper') alternativt
så mycket man behöver värma det (utan att överhetta) så att det minus uppskattad 'nedkylning' landar inom optimalt temperaturintervall vid start (ett alternativ som kan vara en lägre temperatur än alternativ 1
) så borde man maximera prestationen hos däcken och hela ekipaget.
Som det förklaras i motogp-videos och av kommentators-snack så låter det som att man värmer till optimal arbetstemperatur (temp-x) och låter det svalna under inspekteringsvarv för att sedan värma upp det igen eg. låter det som händer hända utan att försöka optimera. (vilket inte känns i linje med resten av verksamheten.)
Är temperatur-intervallet så litet på däcken att inget av mina exempel ovan är ett bättre alternativ?
Eller använder man redan något i stil med mina exempel ovan men ids inte gå in på såna detaljer när man pratar om det?
#aspergers? #n00brider #longtimemotogpfan