Värme i värmehandtag?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har monterat ett par värmehandtag av märket Silver (Säljs via Duells), värmen i gashandtaget är helt ok men det vänstra handtaget är bara småljummet. Har växlat kontakterna till handtagen för att se ifall det blev tvärtom (vänstra handtaget varmare och högra svalare) men det var samma fortfarande. Nån som har nån ide? Är det vänstra trasigt eller som plus sverker brukar säga: -Ska det vara så här?

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
DaPirate skrev:
2541713 Har monterat ett par värmehandtag av märket Silver (Säljs via Duells), värmen i gashandtaget är helt ok men det vänstra handtaget är bara småljummet. Har växlat kontakterna till handtagen för att se ifall det blev tvärtom (vänstra handtaget varmare och högra svalare) men det var samma fortfarande. Nån som har nån ide? Är det vänstra trasigt eller som plus sverker brukar säga: -Ska det vara så här?
Det vänstra kyls av styret medan det högra sitter på en isolerande gasrulle av plast.

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
DaPirate skrev:
2541713 Har monterat ett par värmehandtag av märket Silver (Säljs via Duells), värmen i gashandtaget är helt ok men det vänstra handtaget är bara småljummet. Har växlat kontakterna till handtagen för att se ifall det blev tvärtom (vänstra handtaget varmare och högra svalare) men det var samma fortfarande. Nån som har nån ide? Är det vänstra trasigt eller som plus sverker brukar säga: -Ska det vara så här?

Isolera unde vänstra handtaget med tex silvertape eller ännu bättre träd på en bit elrör annars drar värmen bort i styret.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
johanssonsan skrev:
2541736 Isolera unde vänstra handtaget med tex silvertape eller ännu bättre träd på en bit elrör annars drar värmen bort i styret.

Tack för tipsen båda två men passformen gör ju att det blir för tajt att få på elrör, eltejp kanske kan funka dock.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hmmm.. konstigt att inte tillverkarna av värmehandtag löst detta på nått med inbyggd isolering mot styret i handtaget, jag menar kan man tillverka raketer som åker till månen så borde ju inte detta vara något svårt problem. Faktum är att det är tight mellan styret och handtaget så silvertejp kan bli bökigt men jag får väl göra ett försök.. :)

puuh_racing

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
BMW R1150 GS Adv. -02
DaPirate skrev:
2541932 Hmmm.. konstigt att inte tillverkarna av värmehandtag löst detta på nått med inbyggd isolering mot styret i handtaget, jag menar kan man tillverka raketer som åker till månen så borde ju inte detta vara något svårt problem. Faktum är att det är tight mellan styret och handtaget så silvertejp kan bli bökigt men jag får väl göra ett försök.. :)

Känner lite folk som kör enduro och de har olika motstånd i värmarna så då blir det alldeles utmärkt enligt vad jag har hört.

Lycka till!

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
För att det ska bli riktigt bra så är det bara att isolera, med elrör eller gasrulle och sedan sätta gas"gummi" även på kopplingssidan. Man för en jävla massa kopplingsgummin över.....

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Sätt ett 20W element i det vänstra och ett 15W i det högra handtaget.
Parrallell och seriekoppla via en tvåpolig trelägesbrytare så blir det både ljummet samt tokvarmt. Kostnad: några hundra kr. Funktion: alldeles utmärkt.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Klockringaren skrev:
2543101 Man kan isolera me en bit krympslang också - blir nog enklast då man får minst ökning av omkretsen.

Bra tips där med krympslang, provade silvertejp men det gick knappt att trä över handtaget då tejpen gled av, fick lirka och böka och fick ihop det till slut, men krympslang hade ju varit bättre

farmerlip skrev:
2543132 För att det ska bli riktigt bra så är det bara att isolera, med elrör eller gasrulle och sedan sätta gas"gummi" även på kopplingssidan. Man för en jävla massa kopplingsgummin över.....

Handtagen jag köpt är riktiga handtag och inga slingor man klistrar fast. Passformen är nästan exakt mot styret så elrör och liknande är helt uteslutet

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Roberth skrev:
2543390 Sätt ett 20W element i det vänstra och ett 15W i det högra handtaget.
Parrallell och seriekoppla via en tvåpolig trelägesbrytare så blir det både ljummet samt tokvarmt. Kostnad: några hundra kr. Funktion: alldeles utmärkt.

Dessa handtag har jag köpt

Bifogat

• Silver.jpg
    Silver.jpg
    26.4 KB · Visningar: 177

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vä styrdel kyler normalt mycket mer än skillnaden mellan 15 o 20 W.
(Är iofs säkert lite olika beroende på material o ytbehandling på olika styren, men självklart gasrullen isolerar en del.)
Vill du ha samma temp på hö o vä så får du dra ner effekten till det högra....
Fast även tunn isolering under vä handtag är bättre än ingen.
/u

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
DaPirate skrev:
2541932 Hmmm.. konstigt att inte tillverkarna av värmehandtag löst detta på nått med inbyggd isolering mot styret i handtaget, jag menar kan man tillverka raketer som åker till månen så borde ju inte detta vara något svårt problem.

Är nog inte samma företag ;)

Krök

Enduro åkare
Gick med
31 Jan 2006
Hoj
ktm exc 400-07 ktm smc 625-06
En liten fråga bara, om man bara köper element hur monterar man dem eller ska man slänga ut pengar på handtag som DaPirate har köpt?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Btw, t.ex. stdhandtagen för bmw funkar utmärkt, så vissa har tänkt på det. Svindyra dock.

Jo, element funkar utmärkt, men som redan skrivits ovan, plaströr på vä styrhalva och större gummihandtag (gasgummi)
blir bra.
Enda nackdelen är att man får köpa 2 satser gummihandtag när man behöver byta.
/u

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
oskar.sjogren skrev:
2555499 Är nog inte samma företag ;)

Muahahahaha!!
Nä, men eftersom det tydligen är ett känt problem med mindre värme i vänstra handtaget så borde väl nått företag kunnat tänkt tanken i alla fall :D

ulf_lundin skrev:
2555455 Fast även tunn isolering under vä handtag är bättre än ingen.
/u

Problemet är att det är tight, tillverkaren av dessa värmehandtag borde gjort handtagen större invändigt och skickat med en lämplig isolering. Hur svårt skulle det vara? Nä, helt klart är att det inte är några raketforskare som tillverkar Duells värmehandtag av märket silver :D :mad:

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...