Värmebeständig färg inomhus?!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ska installera ett vedeldat bastuaggregat och har fått direktiv från sotaren för att detta ska bli godkänt. Ett av kraven är att det ska vara en brandskyddsvägg bakom aggregatet som ska bestå av en cementbaserad skiva modell minerit.

Problemet är att jag vill måla skivan utan att bli förgiftad eller att färgen kommer att krulla sig.

Ingen färghandlare hittills har löst problemet. Kan sh lösa det på mindre än 24 h!?

axel.villamo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Hoj
cb600f -06
Om jag förstått det hela rätt så är det väggen som ska vara brandsäkrad. Färgen du målar väggen med har mindre betydelse.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jo, det är jag helt med på. Frågan är bara vilken färg som tål klimatet? Rent tekniskt behöver färgen bara vara kosmetisk. Skivan i sig kommer inte ta skada av ev fukt el dyl, men färgen i sig kan ju börja lukta apa och ge ifrån sig en massa gaser när den hettas upp. Färgen får heller inte börja krulla upp sig av värmen.

Egentligen skulle jag kunna tänka mig att använda "spissvärta" till skivorna, men eftersom det är 4 m2 som ska målas så kan jag tänka mig att det lätt blir flammigt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Avgasfärg som pallar 650 härdar ju vid en 150 o avger lösningsmedlena , motorfärg pallar väl en 200 och brukar härdas vid 150 också borde ju funka.

Du kan ju värma upp skivorna innan me värmepistol fett innan du drar in dom i bastun för att bli av med
det mesta av lösningsmedlet - sen köra bastun torrt ett tag med skivorna

Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag har målat bakom/bredvid kamin med vanlig latexfärg och den har varken krullat eller missfärgats. Väggskivan blir så pass varm att man inte kan ta på den.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
annars finns ugnssvärta på typ k-rauta, vissa bruka måla grenrör med detta.. el måla man gnussar in det,
funka fint på min vedeldade spisplatta i köket, höll väl ca halvåret men då ställer vi mycket kastruller och annat där, så länge de inte är nå mekansik nötning håller de nog tokbra.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vår Cronspisen är målad med vanlig färg .Och sen har vi en vedeldad köksspis som ligger i en murad bänk som med är målad i vanlig väggfärg

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Vanliga väggfärger för inomhus klarar ca. 80-90 grader. Jag föreslår en våtrumsfärg om temperaturen ligger däromkring. En Silikatfärg klara ca. 110 grader, men där å andra sidan helmat och vill gärna suga åt sig fukt, så den är inte lika lämplig i bastu

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!