Värmekälla vid övernattning i skåpbil?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Någon som har erfarenhet av att övernatta i en skåpbil? Antar att det blir som i alla andra bilar på natten, jävligt kallt. Vilken värmekälla fungerar? Bensin/dieselvärmare drar ut batteriet har jag hört, kupévärmare likaså. Erfarenheter någon?

Tilläggas bör kanske att ev. övernattning kommer ske under RR säsongen, inte under vintern.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
I depå med el kör jag kupévärmare när jag lågbudget rejsar i tjakkpundarvanen!
Surrar lite men är helt ok.

Ett sånt litet oljeelement skulle nog öka komforten så det blir 2 stjärnigt boende och brandrisken minskar.

En grill som står och glöder rekommenderas INTE

• Gilla
Reaktioner: tcg

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Jag sover alltid i bilen vid race, luftmadrass+sovsäck så är du good to go :tummenupp

Gärna en BRA sovsäck då, första och sista racet kan det dessutom vara skönt med mössa :)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Om man köper min husvagn(billigt!) så finns det centralvärme, vattenburen. Man sover minst lika bra som hemma i sin egen säng. Nämnde jag att man kan lasta en hoj och all utrustning i den också?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I en helt oisolerad VW Transporter.

Täcke och kudde funkar ner till 5-10 grader.
Ner till ungefär 0 grader funkar bra med en bra sovsäck och gärna mössa på huvudet som ju sticker utanför säcken.
Ner till ca -10 grader kan man kompletera sovsäcken med ett elektriskt oljeelement(dessa är tysta)
Under -10 så får man stå ut med en bullrande kupevärmare. Med bra sovsäck och mössa går åtminstone -25 bra och troligen ytterligare ett antal pinnar ner på skalan men det har jag inte provat.

Är det kallt så gör en mössa på huvudet djäkligt stor skillnad eftersom huvudet sticker utanför sovsäcken eller vad man nu sover i.
Att krypa ner i en nollgradig sovsäck är betydligt skönare om man har underställ på sig men sedan man värmt upp sovsäcken spelar det nog ingen roll om man har underställ eller inte.

Dessa hotellrum har sällan eller aldrig plusgrader
http://www.icehotel.com/ :D

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
I en helt oisolerad VW Transporter.

Täcke och kudde funkar ner till 5-10 grader.
Ner till ungefär 0 grader funkar bra med en bra sovsäck och gärna mössa på huvudet som ju sticker utanför säcken.
...
Då räcker det med att investera i en bra sovsäck låter det som.:tummenupp

Om man antar att du ska stå i depån så har du väl tillgång till el, jag har ett tyst element med termostat från Biltema för ett par hundra och det är fint på vår och höst.

Har man alltid tillgång till el i depån? Har hört att bl.a knutstorp är snåla med det.

Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
En bra sovsäck kommer man ruskigt låångt me!:tummenupp

Men jag funderar även på att fixa en kupéfläkt. För det är ganska skönt o vakna upp o veta att man har torra kläder. o även kunna sitta i fjallingar utan att vara orolig för att mista en kula i kylan:näsblod

Då räcker det med att investera i en bra sovsäck låter det som.:tummenupp

.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Har man ingen mössa så blir man förkyld.
Är man förkyld så blir man troligen hes.
Är man hes så måste man viska.
Den som viskar han ljuger.
Ljuger man så åker man i fängelse.
Åker man i fängelse börjar man troligen knarka.
Knarkar man så dör man!
SÅ GLÖM FÖR HELVETE INTE MÖSSAN!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under sina resp rejs i Europa hade Karl XII och Gustav II soldater som över lägerelden glödgade kanonkulor, sedan bars dess mha tänger löpande in i tältet och placerades i en trefot under natten.

images

Men oljefyllt element med termostat är nog det bästa, även om jag tror att en dunsovsäck av vintertyp är mer än tillräckligt varm. Dock får man ju mer kondens utan värme.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Under sina resp rejs i Europa hade Karl XII och Gustav II soldater som över lägerelden glödgade kanonkulor, sedan bars dess mha tänger löpande in i tältet och placerades i en trefot under natten.

images

Men oljefyllt element med termostat är nog det bästa, även om jag tror att en dunsovsäck av vintertyp är mer än tillräckligt varm. Dock får man ju mer kondens utan värme.
Hehe, jag skulle vilja se folks miner om man drog igång lägereldar i depån, och började bära in glödande järnstänger in i racebussen :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ett oljefyllt element från claus eller biltema är nice. Håller värmen likväl som käften, vilket inte är att underskatta när man ska sova. Ekonomiskt också.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
El finns på alla tävlingar, vissa tävlingar ingår det i startavgiften och vissa andra så får du betala extra för el, t.ex. Knutstorp m.fl , inget konstigt alls.

200kr brukar en el-biljett kosta för en racehelg om det inte ingår i startavgiften. Lite dyrt JA, men vad är alternativet? Att stå med elverk och förpesta omgivningen med buller och lukter och köra upp 20L soppa för 280kr ?

Lyssna på alla bra förslag om element och sovsäck så kommer du sussa gott :)

/Nitrous

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...