Värmekälla vid övernattning i skåpbil?

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Jag kom fram till på Åsen i april att ett eller två element i bussen gjorde att det vart varmt och skönt i övre delen av bussen! Inte på golvet där jag låg:mad:
Så en fläkt som får luften att cirkulera är att föredra. Går fläkten hela tiden som en cupèvärmare gör blir det för varmt.
Har man en fläkt som startar när det behöver värmas vaknar man av det:gnissla sen somnar man och vaknar igen då fläkten stänger av sig:va
Då är en tystgående fläkt som går hela tiden med termostat som slår av och på så man får lagomt varmt bäst:tummenupp Typ en liten byggfläkt från Swedol.
På golvet blir det kallt så det är bra att komma upp en bit mot taket/från golvet. Har man en tjock madrass eller ännu värre luftmadrass så gäller det att lägga ett liggunderlag överst för värmens skull.
Sen kan ett underställ i sovsäcken och en luva vara bra:)

Per

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
På golvet blir det kallt så det är bra att komma upp en bit mot taket/från golvet. Har man en tjock madrass eller ännu värre luftmadrass så gäller det att lägga ett liggunderlag överst för värmens skull.

Fast ett liggunderlag mellan golv och luftmadrass ser till att man inte vaknar utan luft när ett gruskorn punGterat madrassen. Sachsenring. :mad:

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Sov i min transporter. Ställde in tiduret på bensinvärmaren och den gick länge o ofta. Inga problem med batteri så länge det är schysst, och det var i oktober Anderstorp. Går även att justera tempen!!!:banana

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
På race finns ju alltid el, i juli räcker sovsäcken, men tidigt och sent på säsongen så jag brukar krypa ner i sovsäcken och sen tar jag ena däckvärmaren runt bröstet och den andra runt låren....
:D Nä, skoja bara, men det skule nog bli varmt och gutt om man gjorde det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
På race finns ju alltid el, i juli räcker sovsäcken, men tidigt och sent på säsongen så jag brukar krypa ner i sovsäcken och sen tar jag ena däckvärmaren runt bröstet och den andra runt låren....
:D Nä, skoja bara, men det skule nog bli varmt och gutt om man gjorde det.
Varmt ja, men gott vette fan? :va Iaf för mig så är nog 80-gradig sovrumstemp lite i överkant :D

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om man köper min husvagn(billigt!) så finns det centralvärme, vattenburen. Man sover minst lika bra som hemma i sin egen säng. Nämnde jag att man kan lasta en hoj och all utrustning i den också?

Har du bilder på den?

Mvh!
// Niklas

Slarvar man med liggunderlag/motsvarande blir vilken sovsäck som helst kall att sova i så 1:a steget är nog att se till att man inte kyls ner underifrån!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Last edited:

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Har du bilder på den?

Mvh!
// Niklas

Slarvar man med liggunderlag/motsvarande blir vilken sovsäck som helst kall att sova i så 1:a steget är nog att se till att man inte kyls ner underifrån!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Slarvar man med sovsäck är det värre än att slarva med liggunderlag.. jag har provat i höstas, madrass+meck kläder = kallt.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
En kupévärmare kombinerat med sovsäck och tältsäng är nog det enklaste alternativet ändå..

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Sova

Hängmatta skysst sovsäck och vid behov myggnät!
Inga moln = under klar himmel bästa sömnen man kan få!
Moln = i depåtältet

Med :tuttar kärring = stor hängmatta å dubbel säck - vadå sömn?

Annars kan man ju sitta å elda hela natten å snacka skit med polarna...:yoparty

Några goa minnen från Fältjägarna, i övning med -50 grader...man jämnar till en snödriva tar fram liggunderlaget å kör med dubbla dun sovsäckar klarar -50 utan problem (vintersäck). Bra om det är riktigt kallt då smälter inte snön utan bara isolerar :)

Det som inte dödar härdar!

Ozzi

Guest
Ett värmeljus eller två, glöm dock inte att glänta på en ruta för ventilationens skull.:D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kan tipsa om att iaf Jula i Kungens Kurva säljer 2kW byggfläktar för 199:- :tummenupp

Men, dom är satta till 249:- i kassasystemet, iaf när jag handlade nyss, så kolla så ni inte blir blåsta! :mattias

Edit: Dom är visst reade från 349:- till 249:- i resten av Sverige, men i Kungens Kurva har dom lite extra rea pga flytten och tar bara 199:- för dom där! :)

Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Men är det termostat på dom?

Jag kan tipsa om att iaf Jula i Kungens Kurva säljer 2kW byggfläktar för 199:- :tummenupp

Men, dom är satta till 249:- i kassasystemet, iaf när jag handlade nyss, så kolla så ni inte blir blåsta! :mattias

Edit: Dom är visst reade från 349:- till 249:- i resten av Sverige, men i Kungens Kurva har dom lite extra rea pga flytten och tar bara 199:- för dom där! :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år