Värmemätare som går upp på en Yamaha Thunderace -00

Chiro

En suverän kille!
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thunderace
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig på vägen...!
Fick veta av killen jag köpte cykeln av att batteriet var dåligt.... Fick erfara det när jag i väntan på vägverkets färga under tio minuter glömde vrida av tändningsnyckeln. :kocko
Hur som helst fick springa i gång och lät motorn vara i gång de fem minuter det tar att åka över...när jag skall köra av ser jag att tempen står på 100 grader. Blir lätt stressad men märker att när jag börjar köra så sjunker den....
Så länge jag kör håller den sig på låg temp för att dra upp vid stillastående på tomgång.
Någon som känner igen problemet, kan det vara så att ett dåligt batteri gör att värmemätaren får flipp?!
Tacksam för hjälp!
Mattias
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Vid stillastående kyler ju inte fartvinden ner hojen som det är tänkt..
utan vid över 100 grader nånting startar fläkten för att hjälpa till att kyla ned hojen..

inget att oroa sig för skulle jag tro, låter helt normalt. :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Svår fråga, men...

Chiro skrev:
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig på vägen...!
Fick veta av killen jag köpte cykeln av att batteriet var dåligt.... Fick erfara det när jag i väntan på vägverkets färga under tio minuter glömde vrida av tändningsnyckeln. :kocko
Hur som helst fick springa i gång och lät motorn vara i gång de fem minuter det tar att åka över...när jag skall köra av ser jag att tempen står på 100 grader. Blir lätt stressad men märker att när jag börjar köra så sjunker den....
Så länge jag kör håller den sig på låg temp för att dra upp vid stillastående på tomgång.
Någon som känner igen problemet, kan det vara så att ett dåligt batteri gör att värmemätaren får flipp?!
Tacksam för hjälp!
Mattias
Du tror inte att det är så enkelt att när du står stilla eller kör långsamt så blåser det inte så mkt kylande luft förbi kylaren...?? Dvs kylningen av kylvätskan blir sämre.. :va
 

Chiro

En suverän kille!
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Thunderace
Kahobe skrev:
Du tror inte att det är så enkelt att när du står stilla eller kör långsamt så blåser det inte så mkt kylande luft förbi kylaren...?? Dvs kylningen av kylvätskan blir sämre.. :va

Det känns ju iof sig logiskt men ska inte maskinen kunna stå på tomgång utan att värme går upp så kraftigt, börjar stiga även då jag stannar för rött ljus? Känner inte igen att det varit så tidigare...
Tack!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Koka?...

Chiro skrev:
Det känns ju iof sig logiskt men ska inte maskinen kunna stå på tomgång utan att värme går upp så kraftigt, börjar stiga även då jag stannar för rött ljus? Känner inte igen att det varit så tidigare...
Tack!
Du har ju övertryck i kylsystemet så ngn kokning blir det inte. Vatten kokar vid >100grader om trycket i systemet är över atmosfärstryck..
Kanske du också har en fläkttermostat som ligger i övre delen av toleransområdet, dvs startar kylfläkten lite sent.
Du har förstås full mängd vätska i systemet och ingen onödig luft ngnstans?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
självklart kommer maskinen bli hemskt varm om den får gå på tomgång länge nog.
Sen är det ju som killarna säger med så fort du kommer upp i fart så kyls kylaren med vätskan av som sig bör och tempen sjunker.
Upplever du inte att hojen blir het när du kör normalt så skulle iaf inte jag oroa mig.
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
Chiro skrev:
Vore tacksam om någon kan hjälpa mig på vägen...!
Fick veta av killen jag köpte cykeln av att batteriet var dåligt.... Fick erfara det när jag i väntan på vägverkets färga under tio minuter glömde vrida av tändningsnyckeln. :kocko
Hur som helst fick springa i gång och lät motorn vara i gång de fem minuter det tar att åka över...när jag skall köra av ser jag att tempen står på 100 grader. Blir lätt stressad men märker att när jag börjar köra så sjunker den....
Så länge jag kör håller den sig på låg temp för att dra upp vid stillastående på tomgång.
Någon som känner igen problemet, kan det vara så att ett dåligt batteri gör att värmemätaren får flipp?!
Tacksam för hjälp!
Mattias



Har en thunderace -00 .

När jag kör går ligger den på 60. När jag stannar vid rödljus går den upp mot 80... Sen kör jag vidare så sjunker den direkt...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Om hojen snurrar upp för högt i värme kan det vara att du har för dåligt med kylvätska, kanske ska kolla nivån. :)
 

YZF750

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
YZF750R -95
Hej,
det där tror jag är helt normalt. Enligt både Haynes och Yamaha-manualen (för YZF750 visserligen) ska fläkten starta vid 105 grader +- 3 grader och stoppa vid 98 grader celsius.

Var orolig för samma sak på min innan jag läste manualen.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top