Kanon
Våran huvudsakliga uppvärmning av huset består av luft/vatten dvs vattenburen golvvärme men själv tycker jag att det är djävulens påfund med vattenburen uppvärmning, har haft några olika sk experter hemma för att hjälpa mig att ställa in pumpen för att få ut maximal prestanda på golvvärmen vid olika temperaturer utan någon större framgång, frågat du mig anser jag det är rent jävla skräp! Det enda som är skönt är att golvet i badrummet är varmt när man stiger upp en tidig och kylig morgon men att värma upp ett hus med vattenburet, nää! Har dock en conturakamin som i stort sett har fungerat som värmekälla sen vi flyttade in i huset men jag börjar bli förbannat trött på att fixa med ved därav tanken på värmepump!
Veden gick bra att fixa så länge svärföräldrarna bodde ute på landet och svärfar fixade hem billig blandved i tremeterslängder, han körde timmerbil så veden vi köpte och använde har gjort att vi har haft relativt låga värmekostnader över vintrarna, nu har dom dock sålt huset och svärfar har bytt jobb så ingen mer billig ved plus att jag inte har hjälp av ngn att ta hand om skiten längre därav tanken på värmepump! Har haft värmepump i vårat förra hus (2003) en panasonic ck9e tror jag den hette vilket funkade riktigt bra antar dock att utvecklingen har gått kraftigt sen dess och läser man på olika tillverkares sidor verkar alla tillverka de bästa pumparna typ!
Hur som. Då verkar det som att pumpen jag länkar till verkar vara ett vettigt köp fast en sak förbryllar mig nu mär jag kollar, polarpumpen som jag länkar till anger att mitsubishipumpen i länken värmer upp till 140kvm, på en annan sida, samma pump anger den sidan att pumpen fixar upp till 180kvm
Vad tros det om denna pump då?
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-he12pke-flagship