Värmepump Luft/Luft vs Luft/vatten

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Gör gärna det, enda kravet jag har mer är att den ska kunna kyla också då det är den egentliga funktionen jag är ute efter.

Jag får tyvärr skämmas lite. Mitt minne svek mig. AirStar heter produkten och hittas på airstar.se. Dessvärre är det endast värmeväxlare/ventilator och kan således inte skapa kyla.
 

Dr.Bike

Guest
På tal om'et; vad kostar en 1kWh idag?

92 öre MED alla skatter och avgifter.

46 öre utan....

Det är tamejfan skandal... å avregleringen som skulle vara såååå bra!
Jotjena vilken konkurrenssituation det är...
Det luktar kartellbildning lång väg, och jag jämförde ETTHUNDRATJUGOSEX elbolag... och från det jag har nu, ner till "billigaste" abbonemanget (givetvis med likvärdigt upplägg) skilde... håll i er...

2 öre!

Jepp! Du läste rätt.

TVÅÅÅ fucking öre skilde det per KWh.

Här trodde jag att jag skulle spara TUSENLAPPAR per år... Tji fick jag. 300 kronor kunde jag sänka kostnaden.
Finns inte en chans för en svensson att komma udan billigare.

Gå själva in på www.elskling.se och kolla.

Man blir förbannad...



F.ö har jag luft/luft Toshiba Daiseikai, och är svinnöjd.
 

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
Ärligt asså. Jag sitter å letar luft/luft och det är en sån sjuk djungel med pumpar så man blir snurrig. Har vattenburen golvvärme 100kvm ett plan. Kanske skulle vara bättre å investera i en luft/vatten? Men om jag förstod det rätt så är det typ 5 ggr dyrare? ca 100k? Då kan man ju lika gärna borra bergvärme för ca 20-40k mer?
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
92 öre MED alla skatter och avgifter.

46 öre utan....

Det är tamejfan skandal... å avregleringen som skulle vara såååå bra!
Jotjena vilken konkurrenssituation det är...
Det luktar kartellbildning lång väg, och jag jämförde ETTHUNDRATJUGOSEX elbolag... och från det jag har nu, ner till "billigaste" abbonemanget (givetvis med likvärdigt upplägg) skilde... håll i er...

2 öre!

Jepp! Du läste rätt.

TVÅÅÅ fucking öre skilde det per KWh.

Här trodde jag att jag skulle spara TUSENLAPPAR per år... Tji fick jag. 300 kronor kunde jag sänka kostnaden.
Finns inte en chans för en svensson att komma udan billigare.

Gå själva in på www.elskling.se och kolla.

Man blir förbannad...



F.ö har jag luft/luft Toshiba Daiseikai, och är svinnöjd.

2 fukkin' öre ger mig 530 spänn om året med min konsumtion. Det kan det va värt att lägga en kvart på vid datorn.
När jag fick upp ögonen för nivån på kostnader å förbrukning kunde jag sänka med över 8 lappar... (förra ägaren hade inte min förbrukningsnivå + en gammal människa som kanske bara betalade, precis som hon alltid gjort)

En sån besparing gör man bara en gång, sen blir det att leta ören. Men du måste veta om att bolagen lätt kan gå ner mer..? Eller hur vet du att det är kartellbildning? Det finns väl ett lägstapris för att rörelsen ska gå runt oavsett genre.
Tala gärna om var kostnaderna kan kapas å du lär skapa opinion direkt.

En fråga till sist: Nätkostnaden, alltså den del man inte kan påverka, i mitt fall 8,61 öre/kWh, är det en reglerad kostnad? Vad säger annars att inte "Kalles Energi" kan höja nätkostnaden en 10-öring om det blir för skralt med kunder på den påverkbara delen, energikostnad?
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Ärligt asså. Jag sitter å letar luft/luft och det är en sån sjuk djungel med pumpar så man blir snurrig. Har vattenburen golvvärme 100kvm ett plan. Kanske skulle vara bättre å investera i en luft/vatten? Men om jag förstod det rätt så är det typ 5 ggr dyrare? ca 100k? Då kan man ju lika gärna borra bergvärme för ca 20-40k mer?


Har du redan ett vattenburet system bör du ju ta något som värmer varmvattnet.
Jag satte in en IVT Optima 9kW för 1,5 år sedan och den går klockrent. Betalade 60 ksek för komplett pump med varmvattenberedare.
Köpte rörprylar för ca 5 tusen till och kopplade in allt själv på 2-3 kvällar.
Jämfört med att skruva med fordon är rörmokeri snuskigt enkelt.

Själv hade jag tagit bergvärme om inte grannarna på båda sidorna redan borrat väldigt nära min tomtgräns :(

För 80-100 ksek får du schyssta grejer. Billigare luft/vatten finns t.ex. på sista sidan i senaste Jula-reklamen. Tror dom tog 27 för pumpen och 15 för varmvattenberedaren.
 

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
Har du redan ett vattenburet system bör du ju ta något som värmer varmvattnet.
Jag satte in en IVT Optima 9kW för 1,5 år sedan och den går klockrent. Betalade 60 ksek för komplett pump med varmvattenberedare.
Köpte rörprylar för ca 5 tusen till och kopplade in allt själv på 2-3 kvällar.
Jämfört med att skruva med fordon är rörmokeri snuskigt enkelt.

Själv hade jag tagit bergvärme om inte grannarna på båda sidorna redan borrat väldigt nära min tomtgräns :(

För 80-100 ksek får du schyssta grejer. Billigare luft/vatten finns t.ex. på sista sidan i senaste Jula-reklamen. Tror dom tog 27 för pumpen och 15 för varmvattenberedaren.

Visste du att jag är bilmek?
Ja det skulle nog vara att föredra, så man kan tvätta sig ordentligt. Jag har ju redan varmvattenberedare i elpannan nu, går det att koppla in luft/vatten pump till den?
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Visste du att jag är bilmek?
Ja det skulle nog vara att föredra, så man kan tvätta sig ordentligt. Jag har ju redan varmvattenberedare i elpannan nu, går det att koppla in luft/vatten pump till den?

Nä, det visste jag inte men kan man byta hjul och vet vilket håll en gänga går åt så är det en bra början :)
De stora värepumpstillverkarna säler kit för att docka till befintlig elpanna/vvb.
Innemodulen till en luft/vattenvärmepump är ju inget annat än en varmvattenberedare/elpatron och styrelektronik.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har du hyffsad storlek på tomten kan du lägga slang istället för att borra. Funkar oxå fint och är troligen något billigare.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Har du hyffsad storlek på tomten kan du lägga slang istället för att borra. Funkar oxå fint och är troligen något billigare.
"Hyffsat stor"? Blir ju väldans stor om du ska plöja ner slang. 200m borrhål blir ju minst 500m jordvärmeslang som ska läggas minst 2m isär.
Åkermark e nog ordet du letar efter.
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Det är nog bättre med luft/vatten men hur gör man med varmvatten på sommaren?? ska pumpen gå året runt el? man vill ju stänga av den helt på sommaren och spara lite pengar..

Är det billigare att köra pumpen på sommaren för varmvatten än en varmvattenberedare??
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Det är nog bättre med luft/vatten men hur gör man med varmvatten på sommaren?? ska pumpen gå året runt el? man vill ju stänga av den helt på sommaren och spara lite pengar..

Är det billigare att köra pumpen på sommaren för varmvatten än en varmvattenberedare??

Jag kör pumpen året om.
Finns väl ingen anledning att ha en extra varmvattenberedare.

Om det är billigare vet ja inte, men pumpen går ju bara den lilla stund som den behöver värma vattnet.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
"Hyffsat stor"? Blir ju väldans stor om du ska plöja ner slang. 200m borrhål blir ju minst 500m jordvärmeslang som ska läggas minst 2m isär.
Åkermark e nog ordet du letar efter.
Mina päron la slang på deras tomt på kanske 1000kvm. Funkade kanon.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Ärligt asså. Jag sitter å letar luft/luft och det är en sån sjuk djungel med pumpar så man blir snurrig. Har vattenburen golvvärme 100kvm ett plan. Kanske skulle vara bättre å investera i en luft/vatten? Men om jag förstod det rätt så är det typ 5 ggr dyrare? ca 100k? Då kan man ju lika gärna borra bergvärme för ca 20-40k mer?

Hur värmer du vattnet till golvvärmen idag?
Jag har en frånluftsvärmepump som värmer allt vatten till huset, golvvärme dusch etc..
Den är monterad 93 och det är nu dax att byta ut den till en mordärnare.
Har kolla lite på att byta till NIBE´s motsvarighet till den vi har idag och den kostar ca:45000kr att köpa och sedan skall den bytas!
Vet inte vad det kostar att läja för arbetet!
Men resultatet skall bli duschvatten och värme till huset för ca:9000kw/år
och då har man en inbyggd acktank på 180L till duschvatten!
Vad det kostar med bergvärme vet jag inte men tror att pumpen är lika dyr och sedan skall du ha ett borrhål på 100m och vad kostar de??
 

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
Hur värmer du vattnet till golvvärmen idag?
Jag har en frånluftsvärmepump som värmer allt vatten till huset, golvvärme dusch etc..
Den är monterad 93 och det är nu dax att byta ut den till en mordärnare.
Har kolla lite på att byta till NIBE´s motsvarighet till den vi har idag och den kostar ca:45000kr att köpa och sedan skall den bytas!
Vet inte vad det kostar att läja för arbetet!
Men resultatet skall bli duschvatten och värme till huset för ca:9000kw/år
och då har man en inbyggd acktank på 180L till duschvatten!
Vad det kostar med bergvärme vet jag inte men tror att pumpen är lika dyr och sedan skall du ha ett borrhål på 100m och vad kostar de??

Jag har en elpanna som värmer varmvattenberedaren och vattnet till golvet. Inte det billigaste, därav luftvärmepumpen som kompensation. Att installera bergvärme kostar mellan 120-150k beroende på hur långt man borrar och hur långt dom behöver dra slang. Det bästa med bergvärme är att man inte behöver nåt annat, man betalar bara för elen till pumpen och att pumpen inte bryr sig om hur kallt det är ute (som en luft/vatten pump) och man slipper en pump på utsidan av huset som låter. Har man pengar att lägga/måste lägga så är bergvärme det bästa alternativet.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Jag har en elpanna som värmer varmvattenberedaren och vattnet till golvet. Inte det billigaste, därav luftvärmepumpen som kompensation. Att installera bergvärme kostar mellan 120-150k beroende på hur långt man borrar och hur långt dom behöver dra slang. Det bästa med bergvärme är att man inte behöver nåt annat, man betalar bara för elen till pumpen och att pumpen inte bryr sig om hur kallt det är ute (som en luft/vatten pump) och man slipper en pump på utsidan av huset som låter. Har man pengar att lägga/måste lägga så är bergvärme det bästa alternativet.

Men om man har en frånluftsvärmepump så har man inget agrigat på utsidan!
Du återanvänder luften i huset till att värma vattnet så att men kan värma huset! Skillnaden mellan direktverkande el och frånluftsvärmepump skall enligt uträkningar vara en sänkning på ca:50-65% har jag hört!!
Är säkert inte lika bra som bergvärme men det kosta inte lika mycket heller!
Och har man en enplansvilla så är ju inte installationen så svår heller!
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
R6 Skåne edition :)
Ärligt asså. Jag sitter å letar luft/luft och det är en sån sjuk djungel med pumpar så man blir snurrig. Har vattenburen golvvärme 100kvm ett plan. Kanske skulle vara bättre å investera i en luft/vatten? Men om jag förstod det rätt så är det typ 5 ggr dyrare? ca 100k? Då kan man ju lika gärna borra bergvärme för ca 20-40k mer?

Du har kanske en panna som du kan docka till, då behöver du bara köpa ute delen. Och ska man byta allt så hade jag hellre lagt jordvärme, om du bara har någerlunda fuktig jord/lera på tomten. Det e billigare än att borra och samma energi vinning.
 

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
Men om man har en frånluftsvärmepump så har man inget agrigat på utsidan!
Du återanvänder luften i huset till att värma vattnet så att men kan värma huset! Skillnaden mellan direktverkande el och frånluftsvärmepump skall enligt uträkningar vara en sänkning på ca:50-65% har jag hört!!
Är säkert inte lika bra som bergvärme men det kosta inte lika mycket heller!
Och har man en enplansvilla så är ju inte installationen så svår heller!

Jag har redan en värmeväxlare, funkar väll på samma sätt. Problemet med den är att den drar för mycket el om man vill att den ska värma. Luftvärmepumpen jag köpte nu har ett COP på 5 vilket är bland det högsta nån pump levererar.

Du har kanske en panna som du kan docka till, då behöver du bara köpa ute delen. Och ska man byta allt så hade jag hellre lagt jordvärme, om du bara har någerlunda fuktig jord/lera på tomten. Det e billigare än att borra och samma energi vinning.

För i år blir det luftpumpen sen vad det lider så ska jag tilläggsisolera vinden. Därefter ska man skaffa fram pengar till nästa steg, och det lär ju ta ett tag. Då har det säkert kommit nytt nytt system som är bättre än allt annat.

Kan meddela att det är kallt som fan i sthlm idag och jag måste klippa gräset.
 
Last edited:

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
R6 Skåne edition :)
Jag har redan en värmeväxlare, funkar väll på samma sätt. Problemet med den är att den drar för mycket el om man vill att den ska värma. Luftvärmepumpen jag köpte nu har ett COP på 5 vilket är bland det högsta nån pump levererar.



För i år blir det luftpumpen sen vad det lider så ska jag tilläggsisolera vinden. Därefter ska man skaffa fram pengar till nästa steg, och det lär ju ta ett tag. Då har det säkert kommit nytt nytt system som är bättre än allt annat.

Kan meddela att det är kallt som fan i sthlm idag och jag måste klippa gräset.

haha gräset hade du sluppit klippa om du haft jordvärme, enda nackdelen med det är ju att man får senare vår i trädgården och tidigare vinter eftersom den tar värmen från marken.
du tar sakerna i rätt ordning iaf, isolera och om d behövs fönsterbyten gör väldig skillnad :)
 

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
haha gräset hade du sluppit klippa om du haft jordvärme, enda nackdelen med det är ju att man får senare vår i trädgården och tidigare vinter eftersom den tar värmen från marken.
du tar sakerna i rätt ordning iaf, isolera och om d behövs fönsterbyten gör väldig skillnad :)

Fönsterna är relativt nya, så det slipper jag göra om. Nu vill jag ha värme, men kommer säker isolera snart med tanke på att det tar ca 1 månad innan dom kommer och installerar värmepumpen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top