Värmetåligt glas, vart kan jag köpa?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej var hos min lokala glasmästare idag och sökte efter ett glas som skulle stå emot lite värme från en 400wlampa ( det är till min projektor). Han hade bara ett alternativ, det var ett glas som höll tempraturer upp till 700C, 30*30cm kostade 500kr så ja tyckte det var ganska dyrt. Det går inte med vanligt glas för det spricker sa han...

Är det någon som vet något ställe på internet eller något billigare ställe jag kan få glaset ifrån?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Hur nära lampan ska det sitta? Hur är det monterat? Har du mätt temperaturen? Det kanske räcker med vanligt.
Om inte, är det nåt som tar skada ifall det spricker eller är det nåt som är besvärligt att byta? 30x30cm bit kostar iallafall här i stan bara några tior att få gjord.

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Pr0bz skrev:
2102947 Hej var hos min lokala glasmästare idag och sökte efter ett glas som skulle stå emot lite värme från en 400wlampa ( det är till min projektor). Han hade bara ett alternativ, det var ett glas som höll tempraturer upp till 700C, 30*30cm kostade 500kr så ja tyckte det var ganska dyrt. Det går inte med vanligt glas för det spricker sa han...

Är det någon som vet något ställe på internet eller något billigare ställe jag kan få glaset ifrån?

Jag tycker du kan prova med ett vanligt glas om det inte får farliga konsekvenser om det mot förmodan skulle spricka. Kostar ju som ovan nämnt nästan inget.
Sitter det väldigt nära och tätt inbyggt eller har det cirkulerande luft runt sig?
Det enda jag kan tänka mig är att det skulle kunna spricka för att värmeskillnaden blir så stor på olika delar av glaset då inte hela blir belyst.

Har pulat en del med glas för ett par år sedan och man härdar ju vanligt glas genom att kyla det snabbt från typ 5-600 grader. Jag har även varit tvungen att skära i härdat glas och har då normaliserat det genom att värma det till 600 grader och därefter låtit det svalna långsamt till rumstemperatur. Har då aldrig stött på att det spruckit...

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Here it goes.

Glaset sitter ungefär 20cm från lampan så det blir ganska stor spridning på värmen, glaset kommer nog ligga mellan 30-80grader max enligt andra. Kommer även ha 2st 230V 100CFM fläktar som cirkulerar luft inne i lådan så det kyler ju ganska mycket.

Jag hitta glas på mina gamla overheads som ja har fått från skolan, lite smårepor men det gör väl inget? Sådant glas, är inte det ett värmetåligt? Kan jag använda det?

Eller ska ja köpa ett vanligt glas går det med de uppgifter ni fick av mig?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy