Resultatet beror ganska mycket på hur bilarna träffar varandra. Är det bara en tredjedel av fronten på bilen som träffar mötande så är det ju bara en del av bilens energiupptagande förmåga som utnyttjas. Jag läste ett reportage för några år sedan om en Volvo 745 som frontalkrockat med en Ford Granada kombi. Båda bilarnas hastigheter uppgavs till 90km/h, och träffen var en klockren frontal, dvs båda bilarnas hela frontyta utnyttjades. Den ensamma föraren i Forden dog, men alla fem (exemplariskt fastspända) i Volvon kom undan med livet i behåll. Två brutna nyckelben, (jag tror den var en revbens-fraktur också) i framsätet, och den nioåriga dottern som satt med bara midjebälte i mitten bak fick ryggraden avsliten, men nerverna klarade sig, fick steloperera ett par kotor, men hade efter ett år fått tillbaka det mesta av rörligheten.
Jag vill även uppmärksamma er alla på att "lägga hop" de båda bilarnas hastighet när man talar om krockar är kvalificerat BS. En bil som kör 200km/h har dubbelt så mycket rörelseenergi som två likadana frontande bilar i 100km/h har tillsammans.
En Suzuki Swift som kör 200km/h har mer rörelseenergi än två frontande Volvo S80 T6 som kör 100km/h