Värsta krocken i Trafikmagasinet

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Kollade just på Trafikmagasinet när deras engelska motsvarighet krockade en BMW 525 och en Volvo 960 i 100 km/h. Blev chockad då det knappt blev något kvar av bilarna. Jag menar att två bilar som klassas som 40 % säkrare än medel ändå är så osäkra i en inte alltför hög hastighet. Gav mig klart en tankeställare.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6919&a=136973

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
100 km/h är ändå en relativt hög hastighet.

Vid en fördubbling av hastigheten så ökar rörelseenergin fyrdubbelt, så att bilarna mosas är jag inte förvånad över. Galna krafter vid sådana hastigheter.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
ja då ser ni va jag kryper i om dagarna nu....
De där är en kalasfilm att tänka på tills nästa gång man ska göra en omkörning och har möte samtidigt..

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Snabbe_jag skrev:
synd att inte fler ser ditt inlägg Ambulans

Det där är en klockren film, exakt så där ser det ut när man kommer till olyckplatserna.. bara att krypa in o konstatera att det är ingen idé att ens prova göra nåt.... för dom som sitter där går inte ens att se vad det är för nåt.

HanneZ

Guest
det är lite konstigt de där med mc olyckor, man ser filmer lite här o vart på internet då dom kör omkull i 200 o ställer sig upp direkt...
För några år sedan så va det en kille utanför stan som kom hem med sin sporthoj o skulle köra upp på garageuppfarten. Hans pappa hade tvättat bilen o han körd snett upp på 45 graders vinklade trottoarkanten, slant till o bröt nacken i ca 10 km/h...

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
ambulans skrev:
Det där är en klockren film, exakt så där ser det ut när man kommer till olyckplatserna.. bara att krypa in o konstatera att det är ingen idé att ens prova göra nåt.... för dom som sitter där går inte ens att se vad det är för nåt.

Problemet är att många anser att han får flytta sig.

Jag pendlade 17 mil om dagen innan och de flesta dagar fick man väja minst ett par gånger....

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Jo, en totalhastighet på 193 km/h i frontalkrocken e inte å leka med :skrämd
/F.

HanneZ

Guest
mjo, ja åker ner till göteborg(från skövde) nån gång i veckan så där. O ibland undrar man faan vad det är för jävla folk som kör. Jag kanske är en fegis men ja tycker det är obehagligt o tvinga ut folk på vägrenen. Har hänt nån gång p.g.a. missbedömning.

Höll på o bli påkörd i somras på mc av en som va nere o rota i handsfacket på sin bil. Personen sket i väjningsplikten o jävlar va nära de va

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
HanneZ skrev:
... o tvinga ut folk på vägrenen. Har hänt nån gång p.g.a. missbedömning.

Höll på o bli påkörd i somras på mc av en som va nere o rota i handsfacket på sin bil. Personen sket i väjningsplikten o jävlar va nära de va

Det förstnämnda, liksom f.ö. det sistnämnda, lär rubriceras "Vårdslöshet i trafik" (man får ju t.ex. inte genomföra en omkörning vid möte, oavsett om det är streckade eller heldragna linjer, om man då befinner sig på den mötandes vägdel och på så sätt tvingar ut densamme på vägrenen :mattias) men det är förstås mycket enklare att kontrollera, och bevisa då så kan komma att krävas, exempelvis hastighetsöverträdelser än tidigare nämnt trafikfarligt beteende.
/F.

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
ambulans skrev:
bara att krypa in o konstatera att det är ingen idé att ens prova göra nåt.... för dom som sitter där går inte ens att se vad det är för nåt.
Å fy faan, hur orkar du?
Tyckte det var skit äckligt när polaren drog av mitt framför näsan på mig, även om han ställde sig upp direkt och undrade hur det hade gått med hojen...

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Viffer skrev:
Å fy faan, hur orkar du?
Tyckte det var skit äckligt när polaren drog av mitt framför näsan på mig, även om han ställde sig upp direkt och undrade hur det hade gått med hojen...

Eftersom det oftast går att göra så att folk överlever så är det ju det som är betalningen....
visst , det är mkt elände o tragik. Men dom gånger man lyckas och får tacksamheten från drabbade o anhöriga till dom , så sover man gott på nätterna rätt länge....

För dom som inte är insatt i hur man agerar eller vad man kan göra så är det "äckligt" det är en naturlig reaktion, vi ser det ju inte på samma sätt..
Jag har ett problem jag ska lösa, och dom problemen finns i människorna.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Ambulans: Är det otäckare att se saker privat än i jobb? Kan tänka mig att du liksom går in i en roll på jobbet vilket gör att du alltid är redo på ett annat sätt?

Förövrigt: Nån som rippat det klippet på frontalkrocken eller hela programmet?

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Resultatet beror ganska mycket på hur bilarna träffar varandra. Är det bara en tredjedel av fronten på bilen som träffar mötande så är det ju bara en del av bilens energiupptagande förmåga som utnyttjas. Jag läste ett reportage för några år sedan om en Volvo 745 som frontalkrockat med en Ford Granada kombi. Båda bilarnas hastigheter uppgavs till 90km/h, och träffen var en klockren frontal, dvs båda bilarnas hela frontyta utnyttjades. Den ensamma föraren i Forden dog, men alla fem (exemplariskt fastspända) i Volvon kom undan med livet i behåll. Två brutna nyckelben, (jag tror den var en revbens-fraktur också) i framsätet, och den nioåriga dottern som satt med bara midjebälte i mitten bak fick ryggraden avsliten, men nerverna klarade sig, fick steloperera ett par kotor, men hade efter ett år fått tillbaka det mesta av rörligheten.

Jag vill även uppmärksamma er alla på att "lägga hop" de båda bilarnas hastighet när man talar om krockar är kvalificerat BS. En bil som kör 200km/h har dubbelt så mycket rörelseenergi som två likadana frontande bilar i 100km/h har tillsammans.
En Suzuki Swift som kör 200km/h har mer rörelseenergi än två frontande Volvo S80 T6 som kör 100km/h

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Kay skrev:
Ambulans: Är det otäckare att se saker privat än i jobb? Kan tänka mig att du liksom går in i en roll på jobbet vilket gör att du alltid är redo på ett annat sätt?

Nja.. otäckare privat är de ju inte, bara det att man är lite mera handfallen utan alla saker som man är van att ha omkring sig. I ambulansen så har jag ju allt för alla situationer... Är jag ledig på stan el nåt... så blir det ju till att använda fantasin rätt ordentligt. Ta det som finns runtomkring för att göra nåt... fria luftvägar fixar jag med bara händerna , det är inte så enkelt som man kan tro. Normalt använder vi ju oss av mask och rubensblåsa när folk inte kan andas, eller Intubera dom = stoppa ner en slang i halsen. .... blödningar med kläder.. spjäla ben kan man åxå hitta nåt för.. men det är ju andningen som är viktigast. Kan nog kanske tillverka nåt för att få i luft om det är helt andningsstopp och personen håller på att kvävas. ( kan hända vid Epiglottit = struplocket svullnar, el getingstick i munnen.. Man kan då sticka hål på halsen utifrån. Vilket vi gör normal med speciella nålar, Men man kan nog ta nåt annat, o på den vägen få i luft...... otäckt är det inte, men man får nog använda huvet mer än normalt :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Spelar det verkligen någon roll vilken bil man sitter i vid frontalkrock i högre hasigheter? Jag misstänker att det blir pärleporten nästa i vilket fall.

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
berggren_martin skrev:
Spelar det verkligen någon roll vilken bil man sitter i vid frontalkrock i högre hasigheter? Jag misstänker att det blir pärleporten nästa i vilket fall.
Det spelar roll, oftast är det inte två lika stora och lika tunga bilar som krockar, då vill du helst sitta i den tyngre. Sen kan man som nämnts tidigare se till att fronta med så stor del av fronten som möjligt. Skulle kraschen som visades ovan ha skett komplett frontarea mot frontarea, skulle vi sett ett mycket större "survivalspace" i passagerarutrymmena, med en mycket mindre risk att drabbas av inträngningsskador. I sådana farter får vi dock höga belastningar på kroppen så inre skador uppkommer troligtvis. 60-70 g's acceleration klarar kroppen hyfsat bra, det är vad man brukar få i en kollision i ca 50-60 km/h, när det går fortare vill man gärna krocka med nåt mjukt...

Last edited:

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
kommer detta i repris eller finns det nån som "spelat" inte det på datorn via tvkort?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...