Värsta krocken i Trafikmagasinet

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
ambulans skrev:
Nja.. otäckare privat är de ju inte,

Jag frontal krockade med en personbil när jag jobbade i Maj förra året. Då kändes det skönt att man har varit på många allvarliga bilolyckor i jobbet, jag visste ju ungefär vad jag skulle få se när jag kom fram till den andra bilen. Bärgningsbilen som jag körde voltade ett och ett halvt varv, det var rena turen att jag kunde klättra ur vraket oskadd sånär som lite nackont.

ambulans skrev:
Kan nog kanske tillverka nåt för att få i luft om det är helt andningsstopp och personen håller på att kvävas. ( kan hända vid Epiglottit = struplocket svullnar, el getingstick i munnen.. Man kan då sticka hål på halsen utifrån. Vilket vi gör normal med speciella nålar, Men man kan nog ta nåt annat, o på den vägen få i luft...... otäckt är det inte, men man får nog använda huvet mer än normalt :)

Victorynox kniv och det undre röret på en bläckpenna.

Bifogat

• Front liten.jpg
    Front liten.jpg
    53.9 KB · Visningar: 51
  • Trasig hytt liten.jpg
    Trasig hytt liten.jpg
    83.8 KB · Visningar: 44

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Carbon skrev:
Kollade just på Trafikmagasinet när deras engelska motsvarighet krockade en BMW 525 och en Volvo 960 i 100 km/h. Blev chockad då det knappt blev något kvar av bilarna. Jag menar att två bilar som klassas som 40 % säkrare än medel ändå är så osäkra i en inte alltför hög hastighet. Gav mig klart en tankeställare.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6919&a=136973

80% av alla olyckor sker i hastigheter under 30 km/h
Bilar krocktestas sällan i hastigheter över 70 km/h

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Victorynox kniv och det undre röret på en bläckpenna.[/QUOTE skrev:
Mja... de där är lite filmatiserat, en penna blir för grov... nåt smalare...
sen om man inte vet vad man sysslar med exakt, så kan det gå riktigt illa...
det finns bara ett ställe man kan sätta den på... det området handlar om millimetrar, samt att de finns många blodkärl man kan punktera ... gör man det har man fått ett läge som inte går att rädda överhuvudtaget....

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
hade en föreläsning om det en gång!
föreläsaren talade om för oss att en ny volvo s80 är 2.5 ggr så säker som en gammal 240 vilket i prinsip innebär att du kan köra 10 km/t fortare rakt in i en betongvägg och få samma skado som med 240 n

Känns som att man kör minst 10 km/t fortare med en s80 hela tiden m a o är det farligare att åka s80! :kocko

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
ambulans skrev:
Victorynox kniv och det undre röret på en bläckpenna.[/QUOTE skrev:
Mja... de där är lite filmatiserat, en penna blir för grov... nåt smalare...
sen om man inte vet vad man sysslar med exakt, så kan det gå riktigt illa...
det finns bara ett ställe man kan sätta den på... det området handlar om millimetrar, samt att de finns många blodkärl man kan punktera ... gör man det har man fått ett läge som inte går att rädda överhuvudtaget....

Blue skrev:
Läste i Det Bästa (Readers Digest) om en läkare som räddade en person på ett flygplan på det viset.

Det är nog väldigt få som skulle få för sig att göra det, tack och lov så har vi ju ambulanssjukvården "runt hörnet" nästan överallt.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Öhm, jag kan vara trögast på Sporthoj men:
De hade ju även ett reportage om den där fantastiska reklamfilmen (Honda?) i Trafikmagasinet. Var längesedan den var uppe här men jag minns inte att det fastställdes att den var på riktigt. Det var den tydligen, det hade jag missat, satan vad snyggt gjort!!!
:Bugar

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...