2104821 Vi som bor i Linköping (är inflyttad i o f sig) kan tyvärr inte få någon annan bild än att polisens resurser utnyttjas på ett felaktigt sätt. Prioriteringen är obegriplig utfrån sakliga skäl. Utifrån andra skäl blir det genast mer begripligt. Att sitta i en varm bil på motorvägen och plocka de som kör 15 km över tillåten hastighetsgräns (d v s ej för fort enligt omständigheterna) är bekvämt, statistikhöjande och relativt odramatiskt. De flesta som stoppas är ju svennar som varken är drogpåverkade, beväpnade eller egendomslösa.
Men....det är inte ofarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt! När polisen stoppar ett fordon för den allvarliga lagöverträdelsen sker detta på en mycket smal vägren på motorvägen. Den är så smal att en person inte kan gå fram till en annan bil utan att gå ut i motorvägens innerfil. Två fordon och folk på motorvägen är definitivt mer "framkallande av fara" än den svenne som passerar i 130. Det är faktiskt ett under att förfarandet inte ännu lett till allvarligare olyckor.
Det är inte utan skäl som det är förbjudet att stanna på motorväg. Polisen utnyttjar här ett förbehåll att de, under största försiktighet får stanna på motorväg i samband med trafikövervakning, men det är nog inte sådana här situationer som lagstiftarna tänkt sig och sannolikt framgår det i lagens förarbeten vad som avses. Kan tänka mig situationer som att last håller på att lossna m m, d v s som kräver en akut insats.
Jag för avsikt att pröva tillämpningen med en JO-anmälan om jag blir stoppad på detta sätt.
Vulgärbilden av polisen i Linköping: de jagar fortkörare, helst på motrvägen och ej påsatta skattekvitton. I övrigt gör de inte mycket annat.
Inte med bästa vilja i världen går det att påstå att de bidrar särskilt mycket till trafiksäkerhetshöjningen.
Någon polis på SH som vill kommentera?