Värt att öka minne i sin laptop från 4 till 8 GB?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
profilepic22806_6.gif

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tar man till sig ny teknik vill man kanske virtualisera lite - då kan man aldrig får för mycket minne. Men utan det räcker 4 GB långt. Skaffa SSD när plånboken medger istället för att "suboptimera" med mer internminne.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Att uppgradera med mera RAM-minne är bara värt om man känner att datorn är långsammare när alla program man ska använda är uppe jämfört med när man bara kör ett. Om man inte upplever den skillnaden finns det ingen anledning att uppgradera. Då är det bättre att spara till en SSD, där finns det mycket prestanda att hämta.

Själv tycker jag 4 GB är för lite, men om man varken spelar eller använder tunga redigeringsprogram går 4GB givetvis fint. Jag kör på 8 GB.

Visst är det billigt! Själv skulle jag aldrig köpa en OCZ igen någonsin. Har haft extremt stora problem med deras diskar. Köpte en, fick byta 3 ggr för det var olika fel hela tiden, sen fixa dom en ny i en annan serie och även den med stora problem och 2 utbyten innan jag slutligen tog en Inteldisk som har funkat felfritt nu i ett par månader!

Själv köpte jag nyligen just en OCZ Agility 3, dock 60 GB* (för 659 kr). Den är jag nöjd med, det finns nog både bra och dåliga exemplar. Enligt RMA-statistik som sweclockers presenterade förra året skickades 3,5% av OCZ-diskarna tillbaka, Intel 0,3 %. Förhoppningsvis har statistiken förbättrats iom alla firmwire-uppdateringar, men det är fortfarande ett lotteri när man köper SSD. Man får som vanligt det man betalar för.
French-Website-Publishes-HDD-SSD-and-Motherboard-RMA-Statistics-4.png

* För den som är intresserad av så små lagringsenheter: Min Windows 7 pro x64-installation tar 16 GB med hibernation (viloläge) inaktiverat. Där sparar man lika mycket utrymme som man har i ramminne. Efter installation av alla program jag använder vanligtvis, photoshop och flera GB musikprogram har jag 20 GB ledigt på disken. Gott om utrymme för växlingsfiler. På en laptop skulle jag inte rekommendera 60 GB i och med att man då inte får plats med andra filer :) 120 GB finns som sagt för 1000 kr, inet släppte precis en 120GB SSD från A-DATA för 999kr.

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Varför skulle man ha allt uppe samtidigt?
lite på den ena skärmen och lite på den andra skärmen, det är snabbare att ha allt uppe än att spara ner, stänga och öppna upp igen efter behov. multitasking ftw ;)

Med 4Gb eller mindre hade jag självklart inte haft allt uppe eftersom det hade blivit segt, men med 8Gb kan jag ha det i gång som jag använder när jag testar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad ska man med 16GB (utom till videoredigering).
Jag vill att min dator ska vara snabb.
Inget som använder 16GB är snabbt, inte minst just därför att det använder 16GB.

Till det mesta normala 2012 faktiskt, speciellt om man gör mer än en sak samtidigt,
vilket du 1997 inte gör :)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
RAM som inte används är bortkastade pengar.

Windows minneshantering har en lång historia av att vara usel, men det kanske blivit bättre i Win7?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En vanlig anledningen till att folk vill göra flera saker samtidigt på deras datorer är att
sakerna de gör tar lång tid. Det beror i sin tur oftast på att deras datorer är felkonstruerade.
En förutsättning för att man HINNA göra flera saker samtidigt är ju att de tar (för) lång tid.

Frågan är hur stort behovet är av blixtsnabba datorer, och om vi kanske ska nöja oss med mer ram sålänge?

Frågan är även hur stort behovet är att starta om ett program varje gång det ska användas?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
... felkonstruerad.
... felkonstruerad.
Det beror i sin tur oftast på att deras datorer är felkonstruerade.
Utveckla!

Om man kör flera 64bit applikationer som vardera kan använda "obegränsat" med arbetsminne och väljer att göra det så är datorn "felkonstruerat" om det går åt mera än 2GB?
Eller menar du att det går fortare att stänga och starta program än att växla mellan dom?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...