Värt att ta lappen? Räcker pengarna till allt?

taxBurner

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Not yet..
Mjo, jag är inne på att ta lätt mc kort. Säg att man har 25,000 kr å måste ta hela kortet via körskola då jag inte har någon att övningsköra med. Är det värt att göra det?

Jag menar.. att ta lappen via körskola kostar ju cirkus 7-8 tusen. Sen måste man ha lite skyddsutrustning i form utav hjälm och jacka åtmindstone, handskar osv.

Får man några pengar över till båge? Är det värt det? Fyller 17 i år, 18 nästa år. Ska man vänta tills man kan ta tunga kortet? Är det värt det? Är ju verkligen sugen på att skaffa 125a.. :3freak

(bör nämnas att jag fyller år i december också :fatta! )

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
taxBurner skrev:
Mjo, jag är inne på att ta lätt mc kort. Säg att man har 25,000 kr å måste ta hela kortet via körskola då jag inte har någon att övningsköra med. Är det värt att göra det?

Jag menar.. att ta lappen via körskola kostar ju cirkus 7-8 tusen. Sen måste man ha lite skyddsutrustning i form utav hjälm och jacka åtmindstone, handskar osv.

Får man några pengar över till båge? Är det värt det? Fyller 17 i år, 18 nästa år. Ska man vänta tills man kan ta tunga kortet? Är det värt det? Är ju verkligen sugen på att skaffa 125a.. :3freak

(bör nämnas att jag fyller år i december också :fatta! )

Gör som jag, tänkte inte skaffa kort över huvudtaget eller mc, men det blev det endå..

Gör såhär:
Plugga teorin hemma, går om du bara läser i böckerna som en galning =) Inte alls svårt. Läste igenom den 2 gånger o de gick bra =)
= 200kr. (Låna böcker av kompis).
Körprov- Ta 2 genomgående lektioner och kör mycket hemma. Övningskör med bil om du inte känner nån med A-kort som du kan köra för. Då lär du dig hur du ska titta och köra i trafiken. Placering tar du på 2 genomgående lektionerna.
Tag 1 lektion om att köra i konerna så du ser att du klarar det, leta reda på konbanan och sätt upp den hemma med pinnar.
kostnad? (2300kr typ).

Köp utrusining begnat, förutom hjälm det kostar typ 1000 för skinnställ och stövlar. Och 1000kr för en ny hjälm.
= 2000kr.

Sedan har du 25000-4600 = 20400kr kvar till mc och det kommer du långt på, köpte mig en nsr 91 för 6500 utan fel.

Allt mitt gick på ~10 000 med båge, och det duger =)

Sälj bågen när du är 18 och köp en ny för de pengar du tjänade på din affär.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Det beror precis på vilken hoj du är sugen på? finns äldre tzr och nsr från 8000-15000ca. :corn

hannibal

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2005
Hoj
Hemligt tills vidare
med tanke på att du fyller år så sent så tycker jag att du borde skaffa en 125:a, något att åka på tills du blir 18 och kan skaffa tung hoj och bil.
ett tips är att öva med en cykel oxå, pröva att köra åttor och mellankoner med cykeln, övar upp en viss teknik

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Om du har hund, vilket jag tror? EN tax kanske.. så tror jag inte du har råd.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Om du är smart köp hojjen innan så du kan öva utanför stan, kanske på konbanor uppställt som på trafikskolan, även köra på mindre vägar och leka att du har övergångställ osv. Be att få bli skjussad av nån kompis så han lär dig placeringar osv. Det beror helt upp till dig, desto mer du anstränger och offrar dig = desto billigare blir kortet.

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
varför inte köpa en mellan båge å övningsköra me? du får ju börja övningsköra när du e 17 år och 6 månader. så pluggar du de sex månaderna kombinerat med övningskörning. så tar du kortet utan nåra lektioner

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
zunshine skrev:
varför inte köpa en mellan båge å övningsköra me? du får ju börja övningsköra när du e 17 år och 6 månader. så pluggar du de sex månaderna kombinerat med övningskörning. så tar du kortet utan nåra lektioner
Vi snackar om A1 kort.

taxBurner

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Not yet..
Men även om man övningskör på en parkering så krävs det väl att man har handledare? :O Jag har iofs en pappa som har mc-körkort och han är ju min handledare när jag kör bil.. han kanske skulle kunna sitta bakpå.

Han har dock inte kört mc på hur många år somhelst :näsblod :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...