Värt med A1 kort?

Doofenshmirtz

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2021
Hoj
Snart mc...
Tjena!
Ny på forumet så ifall detta inlägg är i fel kategori, förlåt. Har kört manuellt växlad moped nu i 1 år. Fick ett enormt intresse för motorcyklar, och är nu inne på att skaffa lätt mc. Ända som får mig att tveka är pengarna. Med tanke på hur mycket det kostar har jag smått börjat tveka på att ta körkortet. Min ända fråga är, är det värt pengarna?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Din ekonomi och vad du värdera kan ingen annan svara på. Och ska du ta A1 så var bestämd och gör det snabbt med tanke på väntetider osv. Känns ju lite onödigt att fixa uppkörningen 1 månad innan man fyller 18. Jag hann precis fylla 17 innan jag fick min uppkörning på A1.

Sen är det bara att göra en uppkörning för dom större behörigheterna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...näst efter att ha ledigt är det roligaste jag vet att köra någon av de fem hojar jag har ståendes i garagen. Jag körde upp för A-kort 1976 och fick göra den berömda garagevändningen - som slopades 2005.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tjena!
Ny på forumet så ifall detta inlägg är i fel kategori, förlåt. Har kört manuellt växlad moped nu i 1 år. Fick ett enormt intresse för motorcyklar, och är nu inne på att skaffa lätt mc. Ända som får mig att tveka är pengarna. Med tanke på hur mycket det kostar har jag smått börjat tveka på att ta körkortet. Min ända fråga är, är det värt pengarna?
JA!
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag hade nog väntat o tagit för A2. Det är ju mycket pengar för varje behörighet annars. Och att ta både A2 o B samtidigt, det spar man nog en del på med.
 

Doofenshmirtz

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2021
Hoj
Snart mc...
Jag hade nog väntat o tagit för A2. Det är ju mycket pengar för varje behörighet annars. Och att ta både A2 o B samtidigt, det spar man nog en del på med.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror du slipper ganska stora kostnader när du tar A2 ifall du haft A1 innan(?).
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om det är värt det eller ej kan bara du svara på. Det enda jag kan tillföra är att jag ångrar enormt mycket att jag inte tog kortet tidigare. Jag var 30 år när jag tog kortet.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Självklart skall du om du kan, även om jag tycker att dagens 125or är på gränsen till trafikfarligt slöa tror jag det är väldigt bra att göra ”hela stegen”.
Och som redan nämts, pengabiten är svår att råda i, dessutom om du inte eventuell inte har hjälp med privat övningskörning. Upplever i min omgivning att de som vill ta A1 men inte har stöd och hjälp från föräldrarna har en förmåga att ge upp ganska fort, det kräver som sagt både tid och pengar. Men, igen, om du har möjligheten
ska du självklart ta A1??????
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Här kommer ett till. Det är så värt det! Tog kortet för lätt mc 1981 och har kört många mil sedan dess. De flesta av mina bästa stunder i livet har varit på mc. Mitt intresse för att köra hoj är faktiskt ännu större nu, 40 år senare.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vilket körkort man skall ta beror på hur gammal du är nu och årstid du fyller år. Man kan starta övningskörning på A2 hoj vid 17 år och 6 månader.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag tycker du kan ringa och fråga en körskolelärare vad det kostar att ta A1, A2 samt A2 om man haft A1. Allt UTAN kostnaden för körlektioner. Då ser du skillnaden svart på vitt.. Det är en ganska hög tröskel (pengar) att komma över när man börjar köra. Försök kolla begagnatmarknaden efter knappt använd utrustning är ett tips.

En sak som jag märkt är att ju äldre man blir ju mindre tid har man (jag är 31 och har kört sedan barnsben). Jag hade 125 men övningskörde bara med pappa och tog sedan mellan när jag var 18.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Klart du ska ta kortet! Om du tar A1 eller A2 först spelar väl mindre roll då du ändå måste göra riskutbildning mm. Körvanan du får är guld värd och kommer hjälpa dig när du kör upp för A2.
Det du kommer lägga pengar på är följande.
Syntest hos optiker.
Körlektioner. Privat eller hos skola.
Risk-1
Risk-2
Uppkörning med lån av MC.
Administrativa kostnader för körkortet i sig.

Sen tillkommer din personliga utrustning och köp av båge. Klart rekommenderat att du synar blocket efter utrustning då många säljer kläder i nyskick med galna rabatter.

Lycka till och välkommen till forumet! :shrules:hojsmilie:hojsmilie
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top