Väska lossnade vid provkörning, vems fel?

Vem ska stå för skadorna ?

• Antal röstningar
    0

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Är dom på firman helt tappade kan dom nog stå på sig och få dig att betala självrisk eller ny väska, men med tanke på risken dom utsatte dig för genom att inte kontrollera hojen ordentligt själva borde dom fan skämmas för att dom ens ifrågasätter att dom skall betala kalaset. Man börjar ju undra vilket skick deras andra hojar är i.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker spontant att faller MCn i bitar under provkörning så är det inte provköraren som ska stå för kalaset. Ska man innan provkörning kontrollera att
bromsoken är fastskruvade
att oljeavtappningspluggen är fastdragen
att oljefiltret är fastdraget
att hjulen sitter fast
Ett exempel från verkligheten: En vän hämtar ut sin bil efter reparation. Efter någon mil på väg hem skär motorn. Orsaken är att en kylarvattenslang lossnat. Hel kostnaden gick på verkstans försäkring.
Vem som ska betala självrisken, skador behöver inte du fundera över. Det är ett problem för företaget.
Skickar de krav avvisar du kravet. Skickar de inkasso avvisar du kravet. Allt i avsikten att tvinga dem gå till tingsrätten där kravet blir offentligt.
Har en vän som råkade ut för något liknande. Han svarade att han såg fram möta dem i tingsrätten och att han hade goda kontakter med lokalpressen. Och hörde aldrig av dem mera.

MC Doktorn

Guest
Helt klart vore det sista ställer jag skulle köpa en hoj på.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Helt absurt tro f-n att du inte skall betala någon självrisk! Om du skulle vara skyldig kan ju vad som helst hända.

Typ, det var ditt fel att hojen tappade bakhjulet, man skall alltid går runt hojen med moment nyckel innan du kör :rolleyes:

Om de tvekar kan du ju andas till pressen. Felet är ju lika illa som just ett dåligt fast satt hjul eller liknande!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om man nu provkör ett motorfordon från ett företag och det visar sig att delarna från detta fordon sprids längs vägen under denna körning och mycket av ansvaret ligger på den som kör verkar detta ju vara upplagt för diverse försäljare att skicka ut all form av skit som knappt håller ihop och sedan invänta att kunden som eventuellt kommer gåendes tillbaka ska stå för kostnaden.Oavsett vilket så hade jag inte betalt en krona.Vad heter firman !?.

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
snabb fråga, vad går självrisken på ?

Har inte hört något från företaget sedan i måndags, då skulle han återkomma ang skadan på väskan, jag köpte en likadan mc privat på söndagen så jag svängde förbi och berättade för dom att dom inte behövde hålla kvar mcn åt mig.

Jag tänkte vänta och höra vad dom säger ang självrisk innan jag hänger ut företaget.

Men som många säger så kan man ju inte kontrollera att allt sitter fast, utan det litar man ju på. Men det är antagligen mitt ansvar som förare:va

Alla nycklar fanns med till väskor och mc.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ifall avgasröret släppt skulle de vilja att du betalade det med eller varför inte framhjulet. Nej de kan dra åt helvete oavsett ifall det är firma eller privat så ska skiten sitta fast. Vad är det för tomtefirma???

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
gsx-r1000 k3
Ifall avgasröret släppt skulle de vilja att du betalade det med eller varför inte framhjulet. Nej de kan dra åt helvete oavsett ifall det är firma eller privat så ska skiten sitta fast. Vad är det för tomtefirma???
instämmer!

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Hoj
Puch
Kan meddela att jag har fått veta att självrisken som jag ska betala är 3000kr.

Jag tyckte att det var saftigt och han undrade hur mycket jag hade tänkt, som om att jag kunde buda på sj risken :va

Jag sa att jag skulle återkomma när jag kollat vad en lack eller ett lock om det är möjligt att köpa löst, kan kosta..

Att dom kunde tänka sig att ta hela skulden lät inte alls som dom funderat på... :huvet

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Jag tyckte att det var saftigt och han undrade hur mycket jag hade tänkt, som om att jag kunde buda på sj risken :va

Jag sa att jag skulle återkomma när jag kollat vad en lack eller ett lock om det är möjligt att köpa löst, kan kosta..

Att dom kunde tänka sig att ta hela skulden lät inte alls som dom funderat på... :huvet

Fråga om han gillar programmet PLUS ;)

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06

Tag kontakt med Konsumentvägledningen i din kommun: Titta under http://www.konsumentverket.se/sv/Personlig-Radgivning/

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout

varför skall du betala en jävla väska som nån klåpare på företaget har satt dit.
aldrig i helvete jag hade pröjsat,hade fått gått till tinget direkt.
vill du betala så är det upp till dej men säg att du tänker hänga ut företaget på sporthoj och varför inte hota med att skriva till plus.:mad:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Fick du skriva på ett "utlåningspapper"? Och vad stod det isf på det ang dina skyldigheter i händelse av olycka edyl?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ja, inte fan är det ditt fel iaf.

Ge fanskapet en fet knogmacka, sen pissar du i den där förbannade väskan.

:hårdjävel

Heale

Guest
Dags att hänga ut firman??
Om några härifrån åker förbi och spelar intresserade av en cykel såpass att man vill provköra den men sen backar för man inte vågar eftersom man hört hur de behandlar ärenden som dina så kanske de får sig en tankeställare....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Juridiskt
Du är skyldig att se till att det fordon du framför är i ett sådant skick att det kan framföras säkert. om det inte är det så är det du som får böter mm. att slänga grejer omkring sig är INTE säkert, alltså är det du som är skyldig.

Moraliskt kan man tycka att den som monterat väskorna borde vara de som är betalningsansvariga om det gjorts i samband med denna turen.
om det skedde för 10 000 mil sedan så kan ju vadsomhelst ha hänt däremellan och då kanske det inte är rimligt att hålla dem skyldiga.

Du skulle kollat att grejerna är i skick så att de inte faller isär.
du missade det (vilket är mycket enkelt och helt förståeligt) men likförbannat så är det ditt ansvar.
bara bita i det sura äpplet.

sedan kan man alltid ta en diskussion om hur man moraliskt tycker firman borde sköta det.

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Det är ju bara att jämföra med sig själv om man hade lånat ut sin hoj för provkörning och en väska ramlat av när kunden kom tillbaka, så skulle man ju som säljare självklart känna ansvar för att den inte satt fast.
Säljaren är rimligen ansvarig för att utlånat fordon är i ordning.
Att kunden skall betala om lösa detaljer ramlar av är absurt. Ingen chans att de skulle vinna i tingsrätten.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...