Väst eller jacka att ha utanför allvädersställ

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag letar en väst att ha som ett extra skal utanför allvädersstället för extra kalla dagar.
När det är lite kallare så brukar man sätta på sig regnstället som ett extra skal men problemet är då att det blir för tätt så att man blir fuktig under så det är inte bra för längre körningar.
Alternativt så kan det vara en tunnare jacka istället för väst.
visserligen så finns det vanliga jackor och västar att ta på sig men sömmarna eller tyget tål inte alltid vinden.
planerar att köra ner till alperna i Juni och på lite höjder kan det bli kyligt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tror inte det kommer behövas faktiskt. Så kallt är det inte på de höjder där vägarna går över och när man kör som högst upp är det i regel inte i såna farter att vinden tar sig igenom sömmarna så lätt.

Packa ner en långärmad t-shirt så tror jag du klarar dig.

Körde själv uppe på Europas näst högst belägna väg i Juni 2012 och trots snö vid vägkanten dög mitt biltemaställ alldeles utmärkt. Hade iofs sol hela dagarna vilket väl gör skillnad men jag skulle inte släpa med mig en extra jacka utan hellre en lite tjockare underställströja isåfall.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Intressant men min tanke är då att crosströja och underställ motsvarar ungefär vad jag har under mitt allvädersställ, jag måste få plats med mitt ställ så då går nog vanliga träningskläder bort, borde finnas något som är anpassat för MC.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har problem med att jag blir kall även här hemma när jag kör på tidig vår och sen höst,
Tar jag mig en mc tur med låt säga 8 grader så är jag genomfrusen efter ett par timmar.
och då har jag ändå underställ och långärmad tröja under mitt fodrade Lindstrands ställ.
är det soligt så går det bra, men jag tycker jag har en förmåga att köra under moln.
med aktiv körning i terräng är det inga problem men asfaltssträckor blir kalla.

Fodrad reflexväst skulle säkert fungera, det handlar ju mest om att stoppa vind i ett ytterligare lager. Finns det fodrad reflexväst?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
När jag kör grus i skogen t ex i 5+ så har jag en Crafttröja med vindtät front och hög polokrage, skyddsjacka och en regnjacka avsedd för MC och fryser aldrig och slipper fukt med. Värmen stannar kvar inne i jackan men fukten/svetten får inget fäste.
En underställströja räcker vid den temperaturen då vinden är fienden samt för mycket kläder som du blir varm i.
Har du sett en längdskidåkare åka i en dunjacka?
Principen är densamma.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
När jag kör grus i skogen t ex i 5+ så har jag en Crafttröja med vindtät front och hög polokrage, skyddsjacka och en regnjacka avsedd för MC och fryser aldrig och slipper fukt med. Värmen stannar kvar inne i jackan men fukten/svetten får inget fäste.
En underställströja räcker vid den temperaturen då vinden är fienden samt för mycket kläder som du blir varm i.
Har du sett en längdskidåkare åka i en dunjacka?

Principen är densamma.
som jag skrev tidigare så är inte problemet kyla vid terrängkörning.....Aktiv körning, kroppen alstrar värme
Jag har sett skidåkare med dunjacka och det är före eller efter dom åker skidor....Passiv skidåkare, alstrar inte nog med värme.

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Nu var det ju inte geggmoppe han skulle köra ner till alperna...

Själv kör jag med golfgrejer:)

Är så tunn så att den passar både under och över plagget och är helt vindtätt:
http://www.galvingreen.com/collection/productinfo/710477

Som extra innervantar har jag typ sådana här supertunna innerhandskar:
http://www.outnorth.se/hestra/merin...-50.0.304168.1.php?group=prod_prod_grp-s1/925
Dessa eller tunnare finns i alla väl sorterade längdskidåkningsaffärer.

Dessutom är båda dessa plagg riktigt tunna så de får lätt plats i trång packning.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu var det ju inte geggmoppe han skulle köra ner till alperna...

Själv kör jag med golfgrejer:)

Är så tunn så att den passar både under och över plagget och är helt vindtätt:
http://www.galvingreen.com/collection/productinfo/710477

Som extra innervantar har jag typ sådana här supertunna innerhandskar:
http://www.outnorth.se/hestra/merin...-50.0.304168.1.php?group=prod_prod_grp-s1/925
Dessa eller tunnare finns i alla väl sorterade längdskidåkningsaffärer.

Dessutom är båda dessa plagg riktigt tunna så de får lätt plats i trång packning.

Nu var det ju inte golf han skulle spela ned till alperna. :hihi

Vill nog påstå att lirar det i kall enduroskog, så lirar det till vadsomhelst...

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
som jag skrev tidigare så är inte problemet kyla vid terrängkörning.....Aktiv körning, kroppen alstrar värme
Jag har sett skidåkare med dunjacka och det är före eller efter dom åker skidor....Passiv skidåkare, alstrar inte nog med värme.

Nyckeln är en jacka som är tät och behåller värmen men utan lager likt en dunjacka som samlar fukten.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag använder denna sen några år.
Relativt vattentät och andas, den enda nacklelen är att den är bylsiga att packa ner.

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Nu var det ju inte golf han skulle spela ned till alperna. :hihi

Vill nog påstå att lirar det i kall enduroskog, så lirar det till vadsomhelst...

Äsch, du är bara avundsjuk...:krama

Softshell går bra det också, tar mycket mer plats i packningen bara.

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
På en golfare? BWAAAAHAHAHAAAAAHAHAHAA :rofl

...

Nej, men jag vet att du egentligen också vill ha golfkläder, men i lite mer grälla färger än mig:tummenupp

Till TS, sorry att vi spårade ur lite grann, men du lär ha fattat budskapet - right?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Kör med MP-ASU allväderställ (finskt riktigt bra billigt skit) och Craft underställ. När jag åker mellan Ukraina och Sverige. Med fodret i stället så blir jag inte ens blöt efter en dags i körning med regn. Funkar bra ner till ca +8 sen får jag ta på mig en tröja.

Tänk på att det är stor skillnad på underställ med.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag hade nog satsat på en extra underställströja av tunn modell.

Innan jag blev för fet körde jag alltid i jeans och t-tröja under skinnstället. Blev det under 10-15 grader tog jag en tunn skjorta på mig och på höst och tidig vår tog jag på m90 koftan.ytterst sällan jag behövde ha långkallingar också..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...