Vätska i knäet efter behandling av propp i lungan...

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Gjorde en meniskoperation av mitt dåliga knä för ca 4 veckor sen. Allt gick bra tills ca 2 veckor efter operationen. Då åkte jag in med ambulans till akuten för flera proppar i en lunga. Blev några rätt dramatiska dagar på IVA innan läget stabiliserade sig. :sjuk Nu åkte jag på att få vätska i mitt operarade knä pga behandlingen med massor av blodförtunnande mediciner. Knäet svullnade upp som en jäkla boll och blev stumt. Men läkarna ville inte gå in och tömma det när jag fick så mycket mediciner. Nu känns det lite bättre och rörligare sen jag fick komma hem efter 1½ vecka på sjukhuset.
Nån som vet om vätska kan försvinna av sig själv och knäet blir bra? Är lite orolig. Det e så jobbigt att inte kunna gå och böja benet som normalt. :brinnerup

// En trött och sliten Lena

Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Klassiskt exempel på hur värdelös de kommunla sjukvården i Sverige verkligen är.
Hur kan dom inte ha informerat dig om det här?!
Jag själv uppsöker bara privat sjukvård efter allt skit jag fått stå ut med från den kommunala. Hur som helst.

Både efter min korsbands och menisk operation så svullnade knät upp, men det gick ner efter nån vecka. Efter meniskoperationen fick jag utskrivet voltaren, men man kan köpa receptfritt också. Det fungerade VÄLDIGT bra.

Om du någonsin får problem med knät igen så tycker jag du ska be om en remiss till http://www.capioartroclinic.se/. Dom är bäst i Sverige på knän.

Lycka till.

Last edited:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Extracellulär vätska transporteras bort via lymfsystemet efter hand, så visst försvinner det. :)
Lite cirkulation hjälper såklart, så att sitta helt still kanske inte är att föredra. Något svullnadsdämpande kan kanske vara trevligt att knapra på? Lita dock inte helt på SH utan kontakta farbror doktorn ifall du är osäker.

(Ska förresten själv få opererat menisken om några månader. Står på kö till: http://www.movement.se/ som har mycket bra rykte.)

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Klassiskt exempel på hur värdelös de kommunla sjukvården i Sverige verkligen är.
Hur kan dom inte ha informerat dig om det här?!
Jag själv uppsöker bara privat sjukvård efter allt skit jag fått stå ut med från den kommunala. Hur som helst.

Både efter min korsbands och menisk operation så svullnade knät upp, men det gick ner efter nån vecka. Efter meniskoperationen fick jag utskrivet voltaren, men man kan köpa receptfritt också. Det fungerade VÄLDIGT bra.

Om du någonsin får problem med knät igen så tycker jag du ska be om en remiss till http://www.capioartroclinic.se/. Dom är bäst i Sverige på knän.

Lycka till.

Säger man kommunal? den drivs väl ändå av landstinget? kommunal vård räknas väl typ äldreboende och sådant? aja, skit samma.

Till TS dumt att du inte blev informerad på sjukhuset, helt klart. har du haft lungembolier så käkar du antagligen waran, dit blod kommer "blöda" lättare så länge du gör det. då vill man inte sticka någonstans alls i onödan kan jag säga... förhoppningsvis kommer vätskan samlas upp. Om läkaren sa att det berodde på din blodförtunnande medicin, så är det ju sannolikt blod som blött ut i knät, det återupptas. Du SKA INTE äta Voltaren om du käkar Waran, big no-no. Det påverka waran-medicinen för mycket. om du äter waran, så ät inga andra mediciner så länge inte en läkare har sagt att du ska. inte naturläkemedel-skit heller förstås...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Säger man kommunal? den drivs väl ändå av landstinget?
...

Tror du tänker på offentlig vård.

Tycker man att man har blivit felbehandlad inom vården så gör en anmälan till HSAN, hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

Lena: Om jag var du skulle jag se till att åtminstone få en telefontid till ansvarig läkare där du får svar på alla dina frågor och-/eller snarast en återbesökstid.

Många krya på dig :kramar

/Lena.

Last edited:

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98

Tycker man att man har blivit felbehandlad inom vården så gör en anmälan till HSAN, hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

Lena: Om jag var du skulle jag se till att åtminstone få en telefontid till ansvarig läkare där du får svar på alla dina frågor och-/eller snarast en återbesökstid.

/Lena.

? tja offentlig, ja det är den. och den drivs av landstinget, inte kommunen. Alltså är den inte vården inte kommunal så som en tidigare skrev, som dessutom gärna klagade på den offentliga (landstingsdrivna) vården antog ja. om han/hon nu inte var sur på just den kommunala vården, vilket typ innefattar ålderdomshem etc. det var dit jag ville komma.
HSAN är för övrigt knappast aktuellt i detta fall. men försöka få telefontid till ansvarig läkare är ju inte dumt.

/Lena.

? tja offentlig, ja det är den. och den drivs av landstinget, inte kommunen. Alltså är den inte vården inte kommunal så som en tidigare skrev, som dessutom gärna klagade på den offentliga (landstingsdrivna) vården antog jag. Om han/hon nu inte var sur på just den kommunala vården. vilket typ innefattar ålderdomshem etc. det var dit jag ville komma.
HSAN är för övrigt knappast aktuellt i detta fall. men försöka få telefontid till ansvarig läkare är ju inte dumt.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför skulle man hsan anmäla detta fall? Lungemboli och ventrombos är väldigt vanliga biverkningar till ortopediska op men där finns inte evidens för trombosprofylax till unga som för övrigt är friska...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept