Vättern eller Vänern

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag kommer i sommar göra en roadtrip med en övernattning runt Vänern eller Vättern. Någon som bränt runt dessa sjöar? Vilken har finast mc-väg vid vattnet? Vättern har ju fin motorväg men där vill jag inte åka.

Sevärdigheter och övernattningstips tas gärna emot.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kommer i sommar göra en roadtrip med en övernattning runt Vänern eller Vättern. Någon som bränt runt dessa sjöar? Vilken har finast mc-väg vid vattnet? Vättern har ju fin motorväg men där vill jag inte åka.

Sevärdigheter och övernattningstips tas gärna emot.
Laxå till Askersund är fint.
Askersund till Motala är ok, småvägarna fortsatt söderut mot Jönköping är också ok.
Kommer man andra hållet så är det fint från Laxå mot Karlskoga också.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Been there, done that. Båda sjöarna. :)

Kört runt Vänern 2 (eller 3?) gånger tillsammans med BMW-klubben. Vänern runt på en dag, c:a 50 mil. Det allra, allra mesta på kuliga vägar, mycket liten del på trökvägar (=E-vägar). Se här: https://www.bmwklubben.se/aktivitet/vanern-runt-en-svensk-mc-klassiker
Man kan absolut åka med dem även om man inte kör BMW. Har gjort mina rundor på Triumph. Har nog även en gpx-fil någonstans, skicka pm så kan jag leta upp den.

Har kört runt Vättern mer än 10 gånger. Thruxton-gänget här på SH gör den turen varje sommar och vi gör det på två dagar med övernattning i Jönköping. Som du själv antyder så är motorväg något som med fördel undvikes, så vår Vätternrunda blir längre än den c:a 30 mil som cyklisterna trampar.

Runt 80-85 mil beroende på vägval Göteborg-Tiveden-Askersund-Borensberg-Gränna-Jönköping (paus för nattvila)-Forsvik-Göteborg. Har någon gammal roadbook i Wordformat (med start och mål i Göteborg) och ev. även en gpx-fil. PM:a om du vill vet mer.

Last edited:

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Vägen som är inklämd mellan E4 och Vätterns strandkant är fin, den går bla genom pittoreska Gränna ?
Hur det ser ut på västra sidan har jag mindre bra koll på, men undvik för bövelen 195:an. Tråkigare väg får man leta efter.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj

Kört runt Vänern 2 (eller 3?) gånger tillsammans med BMW-klubben. Vänern runt på en dag, c:a 50 mil. Det allra, allra mesta på kuliga vägar, mycket liten del på trökvägar (=E-vägar). Se här: https://www.bmwklubben.se/aktivitet/vanern-runt-en-svensk-mc-klassiker
Man kan absolut åka med dem även om man inte kör BMW. Har gjort mina rundor på Triumph. Har nog även en gpx-fil någonstans, skicka pm så kan jag leta upp den.

Har kört runt Vättern mer än 10 gånger. Thruxton-gänget här på SH gör den turen varje sommar och vi gör det på två dagar med övernattning i Jönköping. Som du själv antyder så är motorväg något som med fördel undvikes, så vår Vätternrunda blir längre än den c:a 30 mil som cyklisterna trampar.

Runt 80-85 mil beroende på vägval Göteborg-Tiveden-Askersund-Borensberg-Gränna-Jönköping (paus för nattvila)-Forsvik-Göteborg. Har någon gammal roadbook i Wordformat (med start och mål i Göteborg) och ev. även en gpx-fil. PM:a om du vill vet mer.
Tackar för info, skickar PM!

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Fasen vad ni hugger på E4an...?

Njut istället av en väg som aallddrriigg hade fått miljötillåtlighet enligt den sträckningen idag.

Här är en fascinerande timme kring byggandet av en väg vi inte bara tar för given idag, utan tydligen dessutom undviker.

Men okay, inte motorväg alltså.

Som Varbergare torde du ha en relation till Daniel Rantzau:
Fältherre, superstrateg och belägrare av Varbergs fästning.

Följ i fotstegen till en av hans helt fantastiska räder djupt in i dåtidens Sverige.

rantzaus_raid_portratt_och_karta-ufknVT7VEZE3bt0D19ODqw.jpg

Målet för just denna kampanjen var faktiskt att ta Stockholm till lands och knipa kungamakten.

Erik XIV hade ett av sina skov, värre än vanligt och det visste Rantzau genom kunskapare inom hovet.

Han var skrämmande nära att lyckas.
Dåtidens hygien i hären framkallade dock rödsot (difteri) och han tvingades vända om.

Men, det var inte bara att vända tillbaka samma väg som dom kommit.
Förplägnaden till alla tusentals soldater plundrades fram, så man var helt enkelt tvungen att bryta ny väg hem.
Allt längs uppvägen var redan bränt, skövlat och tömt.

Så, fram till Getaryggen finns hur mycket grus som helst att köra. Gör en sydlig omfattning av själva staden Jönköping så har du mer grus där.
Sedan har du Hålaveden öster om Vättern som är ett litet skrin av bortglömda grusvägar och stigar.

Du väljer själv hur mycket du vill gå in i Rantzaurollen. Vänder du ner på Vätterns västsida har du hela Hökensåskomplexet där du kan lägga dagar och ändå hitta nya fantastiska grusvägar.

Du behöver inte ha lika mycket packning som Rantzau - bara trossen där bestod av 900 vagnar.
Plus fruar, frillor och fältbordeller...

Får du verklig feeling efter att ha läst in dig på Rantzaus eskapader så har jag ändå ett tips:

Du behöver inte bränna Jönköping.
Det var faktiskt de flyende svenskarna som gjorde det.

Mer om Rantzau för den som vill läsa:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Västra sidan har en del trevliga vägar, upp mot Tiveden. Har bara cyklat där några gånger (jävla uppförsbackar) men det är ju inte problemet med MC.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Fasen vad ni hugger på E4an...?

Njut istället av en väg som aallddrriigg hade fått miljötillåtlighet enligt den sträckningen idag.

Här är en fascinerande timme kring byggandet av en väg vi inte bara tar för given idag, utan tydligen dessutom undviker.

Men okay, inte motorväg alltså.

Som Varbergare torde du ha en relation till Daniel Rantzau:
Fältherre, superstrateg och belägrare av Varbergs fästning.

Följ i fotstegen till en av hans helt fantastiska räder djupt in i dåtidens Sverige.

View attachment 472964

Målet för just denna kampanjen var faktiskt att ta Stockholm till lands och knipa kungamakten.

Erik XIV hade ett av sina skov, värre än vanligt och det visste Rantzau genom kunskapare inom hovet.

Han var skrämmande nära att lyckas.
Dåtidens hygien i hären framkallade dock rödsot (difteri) och han tvingades vända om.

Men, det var inte bara att vända tillbaka samma väg som dom kommit.
Förplägnaden till alla tusentals soldater plundrades fram, så man var helt enkelt tvungen att bryta ny väg hem.
Allt längs uppvägen var redan bränt, skövlat och tömt.

Så, fram till Getaryggen finns hur mycket grus som helst att köra. Gör en sydlig omfattning av själva staden Jönköping så har du mer grus där.
Sedan har du Hålaveden öster om Vättern som är ett litet skrin av bortglömda grusvägar och stigar.

Du väljer själv hur mycket du vill gå in i Rantzaurollen. Vänder du ner på Vätterns västsida har du hela Hökensåskomplexet där du kan lägga dagar och ändå hitta nya fantastiska grusvägar.

Du behöver inte ha lika mycket packning som Rantzau - bara trossen där bestod av 900 vagnar.
Plus fruar, frillor och fältbordeller...

Får du verklig feeling efter att ha läst in dig på Rantzaus eskapader så har jag ändå ett tips:

Du behöver inte bränna Jönköping.
Det var faktiskt de flyende svenskarna som gjorde det.

Mer om Rantzau för den som vill läsa:

Härlig läsning och tips!!! ??

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006

Vättern bör du kunna köra på 30 mil för det är inga motorvägar som Vätternrundan går på, iaf var det inte det 2010 :)

/R

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
@notrightrider Har åkt E4 Jönköping norrut mååånga gånger och måste nog säga att vissa varma sommardagar med tom trafik jag kört där med R1:an är mitt bästa motorcykelminne från trafik. Den vägen är magisk!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vättern bör du kunna köra på 30 mil för det är inga motorvägar som Vätternrundan går på, iaf var det inte det 2010 :)

/R
Jo, jag menade egentligen inte att cyklisterna trampar på motorvägen. Det var mest som en jämförelse 30 mil/30 mil. Även om jag ser (när jag läser texten igen) att man kan tolka det som att det var motorväg som avsågs.

• Gilla
Reaktioner: RN

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Om du kör runt Vänern, får inte missas.
Då passerar du Akvedukten i Håverud, körde där förra sommaren, intressant bygge.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA