Vätternrundan & Klassikern

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Om det är en grej som du gör ihop med kompisarna och inte har en speciell tid att klara så kör på din mtb. Se bara till att du har fräscha däck och drivpkt.
En "vattenrygga" funkar bra, tankar vatten gör du på dem mindre kontrollerna, mindre köande där.

01.52 funkar det med !

Försök få många och lugna mil i kroppen (innan Vättern) så du vänjer kroppen med långvarigt arbete, men är du gammal triathlet så är du förmodligen uthållig.
Dagarna innan laddar du batterierna och vilar.
Det här fixar du !
mvh Peter

Sanoj

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
cbr1000rr
Har du redan fått din start tid!? Var precis inne och kollade efter min, men den hade inte kommit upp än...

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
......och gjorde lumperiet som röjdykare......

Lite off topic men var det i karlskrona du gjorde lumperiet? Gjorde min tid i flottan själv... Och har för mig att ett befäl som jag hade som va röjdykare pratade om nån satans lång paddling eller rodd som röjdykarna gjorde som mandomsprov... Stämmer det?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Lite off topic men var det i karlskrona du gjorde lumperiet? Gjorde min tid i flottan själv... Och har för mig att ett befäl som jag hade som va röjdykare pratade om nån satans lång paddling eller rodd som röjdykarna gjorde som mandomsprov... Stämmer det?

Stämmer bra, från Skredsvik till Norges kust i en gammal valbåt, kallad Norgerodden. Har gjort den 2 ggr faktikst, en gång efter lumpen med gamla gänget för skojs skull. Sist tog det 19 h men då hade nån jäkel spikat fast en öppnad dunk motströms... Tro fan det var tungt. Första gången var det 16 h.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Stämmer bra, från Skredsvik till Norges kust i en gammal valbåt, kallad Norgerodden. Har gjort den 2 ggr faktikst, en gång efter lumpen med gamla gänget för skojs skull. Sist tog det 19 h men då hade nån jäkel spikat fast en öppnad dunk motströms... Tro fan det var tungt. Första gången var det 16 h.

Ja, så va det ja.... Vi va med i nått kort rejs med sån där valbåt i karlskrona har jag för mig...

Hahaha... Måste haft humor den killen som spikade fast en dunk på båten! :D

Men efter 16-19 timmar så kan inte händerna vara så fina....

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Ja, så va det ja.... Vi va med i nått kort rejs med sån där valbåt i karlskrona har jag för mig...

Hahaha... Måste haft humor den killen som spikade fast en dunk på båten! :D

Men efter 16-19 timmar så kan inte händerna vara så fina....

Det är tradition o sabba de andras båtar. Eller var då iallafall, det har varit julgranar och ankare mm... haha, humor på hög nivå.

Händerna, skinkorna och armhålorna får lite skav. Det kan man inte förneka...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Borde inte ett gäng röjdykare kunna ta sig tid att titta lite under den egna båten innan man ska ro 16-20 timmar, speciellt om det finns såna traditioner?

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Borde inte ett gäng röjdykare kunna ta sig tid att titta lite under den egna båten innan man ska ro 16-20 timmar, speciellt om det finns såna traditioner?

Man kollar, har vakter och drar rep under, men det kommer nya tricks alltid. Denna jäkla dunk satt i aktern vänd framåt. Men i jämnhöjd med stäven så när vi drog vårt rep under precis innan start så kändes inget. Sen simmade de in med den precis innan start så det var snyggt gjort ju.

Har köpt ett par spd-skor nu, asics som antagligen e mer för spinning. Duger dessa tro? Eller ska man satsa på nåt annat?

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
själv skulle jag aldrig släpa på "vattenryggsäck". Räcker med två flaskor om man inte har allt för seriös satsning, (fyll i depåerna).
Ta med grejer så du kan laga punkteringar m.m. (men det vet du om du är van att trampa i skogen)
En sadelväska och en cykeltröja med tre fickor på ryggen räcker för att jag ska få med mig vad jag behöver (bars/gel, kläder, slang m.m.)
Bra sadel och cykelbyxor är ett "måste".
Om du ska köra på MTB, se för f-n till att du kan låsa gaffeln. Annars kommer du få ett litet helvete varje gång det går uppför.

//Oskar - som har kört på MTB och gör det i år igen :yoparty

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
själv skulle jag aldrig släpa på "vattenryggsäck". Räcker med två flaskor om man inte har allt för seriös satsning, (fyll i depåerna).
Ta med grejer så du kan laga punkteringar m.m. (men det vet du om du är van att trampa i skogen)
En sadelväska och en cykeltröja med tre fickor på ryggen räcker för att jag ska få med mig vad jag behöver (bars/gel, kläder, slang m.m.)
Bra sadel och cykelbyxor är ett "måste".
Om du ska köra på MTB, se för f-n till att du kan låsa gaffeln. Annars kommer du få ett litet helvete varje gång det går uppför.

//Oskar - som har kört på MTB och gör det i år igen :yoparty

Tackar, ska hem o kolla på gaffeln sen. Har skaffat ett par nya mtb-skor fast med extra hård platta. De sa att de borde vara bra till vättern.

Cykelbyxor skall jag köpa idag, blir vadderade.

Snart e det bara och köra på.

När startar du?

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Tackar, ska hem o kolla på gaffeln sen. Har skaffat ett par nya mtb-skor fast med extra hård platta. De sa att de borde vara bra till vättern.

Cykelbyxor skall jag köpa idag, blir vadderade.

Snart e det bara och köra på.

När startar du?

se till att byxorna passar ordentligt, är de bara lite för stora så får du skavsår iallafall.

Kommer inte riktigt ihåg vilken tid jag anmälde mig på. tror det var runt 0100

:tummenupp

Gew

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Hoj
Nyligen såld
Bumpar en riktigt gammal tråd, då loppet går fortfarande. Överväger att anmäla mig till nästa lopp och göra det med min enväxlade gamla M/42, d.v.s. tunga militärcykeln. Jag kör med rejält pumpade 44-584 för däck och upplever mig faktiskt komma upp i — till utväxlingen sett — gångbara hastigheter; blir t.ex. ytterst sällan omkörd och då dagpendlar jag ändå med nämnda cykel, så jag upplever en del.

Jag satt nyss och läste på Wikipedia om loppet, och det är också faktiskt allt jag har att gå på. Nästan trettio mil alltså. Det är hyfsat långt, och en natts cyklande skulle det innebära. Sitter och försöker bolla med mig själv om det är genomförbart, och till vilken grad av nöje. Jag är inte typen som kör cykelbyxor typ sådana där tunna latexgrejer som man ser sanna cyklister rocka, utan hellre då nå' feta gamla baggy jeans i hiphop-stuk, stl. 38 el. sådär; avklippta till shorts om vädret skulle tillåta. Läser högre upp här i tråden hur det varnas för skavsår. Bör man oroa sig, månne tro? Vill det sig inte bättre kanske jag blir en typisk sån där kille iklädd Spandex-byxa, trots allt. Nåväl.

En ryggsäck rymmande 1½ liter vatten med kylblock och ett par extra tubsockar om de ursprungliga skulle bli alltför svettiga. Denna skulle givetvis fästas med remmar på bönpallen, då min erfarenhet är att aerodynamiken påverkas negativt av att ha ryggsäcken på ryggen, när man färdas med militärcykel.

Cykeln ifråga är f.ö. nyligen nedplockad och rengjord och på nytt smord med fräscht litiumfett runt alla rörliga delar som nav och vev, och även kedjan är bytt, så plötsligt haveri känns ärligt talat mer avlägset för mig än för den typiska racer-cyklisten. Alla vet M/42 bygger på rejält överdimensionerade delar, lite som cykelns motsvarighet till Volvo 240.

Nåt jag bör tänka på?
Nån häromkring med faktisk erfarenhet kring loppet?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har cyklat några gånger, och med rätt grejer får man inga skavsår, i somras var jag mest trött och hade lite ont i foten efter knappa 10h cykling. Men jag skulle aldrig någonsin ge mig ut å cykla i jeans, det är alldeles för grovt tyg, och mycket sömmar, i dom :fakta

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Jag har cyklat några gånger, och med rätt grejer får man inga skavsår, i somras var jag mest trött och hade lite ont i foten efter knappa 10h cykling. Men jag skulle aldrig någonsin ge mig ut å cykla i jeans, det är alldeles för grovt tyg, och mycket sömmar, i dom :fakta

Håller med .
Tror det finns nån form av shorts med pad som dom kalla killarna använder , typ downhill / bmx .
Annars är det nog lugnt med cykelvalet om du tar det lugnt och är van att sitta på just den cykeln .
Riktiga cykelbyxor är svindyra men värda varje krona , dock gjorda för att sitta på smal stenhård sadel .
Har du kärringsadel räcker det kanske med skapligt tunn sömfri tight byxa .
Stora problemet nu är nog att få tag i en startplats till rimligt pris .

M

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Instämmer med ovanstående två skribenter, har gjort tre rundor själv. Dock med paddade cykelbyxor och räsercykel.

Ja, det går att ta sig runt på enpetare också även om det är jobbigare än på räser. Kräver hyfsad kondis, var noga med att fylla på med energi kontinuerligt under loppet. Det är inte så kul att köra in i väggen med dryga 10 mil kvar. Ask me how I know.......

Kör du jeans eller nåt annat med sömmar i grentrakten, och inte har paddade tights under, lär du få cykla i mål stående och vingla bort till den välförtjänta maten/ölen som Zeb Macahan. En bedrift det också, men inget jag rekommenderar.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Nä inga sömmar i grenen, då behöver du inte oroa dig för skavsår. Det är garanti och skavsåren kommer sitta på ställen där men minst vill ha dom. Men funkar säkert som preventivmedel. Börjar det regna så är jeanstycker än sämre. Jag känner folk där riktigt cykelkläder skavde på fel ställen när de blev blöta. Tror det var 2011 eller 12 som det regnade en bra skvätt på deltagarna.

Gamla Kronancykeln har för övrigt en egen, men inofficiell tror jag, klass men bara för försvarsanställda. Då gäller kronans uniform och hjälm för att det ska räknas. Liksom kronans kängor.

Annars är väl den stora nöten att knäcka att anstränga kroppen under så lång tid som VR pågår. Det är många vältränade som fått bryta just för att de aldrig tränat uthållighet i den bemärkelsen som VR innebär.

Lycka till, själv fick jag ingen startplats.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Jag har plats till 2015 års runda :banana

Men visst borde det väl vara med VR som med vasan, det är bara att kallt bevaka blocket till dess biljettpriserna är nere på självkostnadsnivå. Det finns ju en mycket specifik tidpunkt där biljetten blir värdelös på riktigt så är man bara kall bör det gå att lösa. Min bror brukar köra den varianten till VL, har funkat ett antal år nu.

Instämmer också i att det är tiden som är det jobbiga med såväl VR som VL. Nånstans mellan Hjo och Karlsborg börjar det ta emot på riktigt, därefter går man på vilja.

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Det är många saker som spelar in i ett så långt lopp som VR på min första runda kunde jag inte dricka dom 5 sista milen eftersom jag helt enkelt inte kunde få flaskan till käften, armarna var som stelopererade. En höjning av styret med 2 cm löste problemet till efterkommande rundor.

Efter den första rundan då målgångsölen skulle drickas fick min sambo helt enkelt ta burken och hälla i mig den ädla drycken, armbågarna mjuknade senare på kvällen allt eftersom hon hällde i fler och till slut var jag självgående igen.....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO