Växelindikator, hur inkopplad ?

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Har en växelindikator inkopplad på min gixxer som satt där när jag köpte hojen och den är jag nöjd med men funderar lite på hur den är kopplad :rolleyes:

Att den är spänningsmatad och att man tjuvat lite ström vid kablarna till panelen det fattar jag ju men vad är det för kabel/kablar som känner av vilken växel som är i och var kopplar man in dom ?

Kan ju plocka ner o hojen och kolla men jag frågar i stället :)

Tack på förhand !
 

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Bromma
Hoj
Ingen just nu
Busgrabb skrev:
Har en växelindikator inkopplad på min gixxer som satt där när jag köpte hojen och den är jag nöjd med men funderar lite på hur den är kopplad :rolleyes:

Att den är spänningsmatad och att man tjuvat lite ström vid kablarna till panelen det fattar jag ju men vad är det för kabel/kablar som känner av vilken växel som är i och var kopplar man in dom ?

Kan ju plocka ner o hojen och kolla men jag frågar i stället :)

Tack på förhand !

Den känner av varvtal och hastighet och jämnför dessa för att utröna vilken växel du har i. Så svaret på din fråga är givarkabeln till varvräknaren och givarkabeln till hastighetsmätaren. Drevar du om måste du oftast lära växelindikatorn på nytt. Iallafall var det så på min DIGITOOL.
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Har för mig att det finns en modell som man lär upp genom att köra igenom växlarna :confused:
Den tar signalen från varvräknaren och hastighetsmätaren, en given hastighet har olika utslag på varvräknaren beroende på växel,
altså kan växelindikatorn veta vilken växel du har i genom att väga varvtal mot hastighet.

Edit/ Du han före din rackare! :tungan
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Är själv intresserad av att köpa en sådan manick.. men vart får man tag på dem? billit ska de va :) det kanske rent utav finns någon som helst gärna vill bli av med sin? :rolleyes:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
På min tls, och jag tippar på att det är så på din gixxer oxå, så vill ju datorn, ecu:n veta vilken växel som är i. För att kunna strypa på dom första växlaran. En TRE avhjälper detta. I lådan sitter det en givare liknande sak som ger ECu:n en signal om vilken växel som är i. Och därefter stryper motorn på dom först 2(3?) växlarna.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
e det lika för mig som har så på min gsx 750 -84.. jag tycker det ser orginal ut.. den borde väl kanske ha nån givare i motorn som känner växlarna eller.. tänkte bara om man skulle dreva om nån gång om man behövde lära den med.. men jag tycker då det ser ut som den e en orginal detalj
 

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Ort
kalmar
Hoj
ZXR400
har ni läst på ming eller? står juh tydligt där att det handlar om instrumentiren där man kopplar in den att göra... borde ha med hastigheten igenom varven att göra... och hur den isf känner att nollan eller neutralen ligger i fattar den väl igenom att varven går men inte hastigheten.. ksulle du dock rulla så ser du juh själv att den i igenom neutralens lilla lampa?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top