Växellägesindikator

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag såg på min polares SV 1000 att han har växellägesindikator.Det vill jag också ha. Men jag har en YZF 750 med mekanisk hastighetsmätarvajer. Finns det nån lösning för detta?

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
troligtvis är enda lösningen att få tag på en digital hastighetssensor/givare som sitter på framdrevet eller liknande och beställa växelindikator från tex. www.bikersneed.se

finns säkert många som har hastighetsgivaren där. men jag vet att CBR 900 95-97 har den där iaf..

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Som jag har förstått det, finns adapter att köpa som man skruvar in vajern i upp vid instrumenten och ut kommer en digital signal som man sedan leder in i växelindikatorn. KOSO har sådana bland annat.

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Som jag har förstått det, finns adapter att köpa som man skruvar in vajern i upp vid instrumenten och ut kommer en digital signal som man sedan leder in i växelindikatorn. KOSO har sådana bland annat.
Kolla med Cliff Barnes eller Mr KTM, dom (vi ) har växelindikator.
Fråga vart dom köpte våra! Kostade ca 700 kr och är riktigt bra.
/Davva

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Om man som jag, redan har digital (gammel retta) är det lättare? Vad behöver jag + lite namn på tillverkare vore super Nice!

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Om man som jag, redan har digital (gammel retta) är det lättare? Vad behöver jag + lite namn på tillverkare vore super Nice!

Bikersneed har garanterat växelindikator till din hoj.
Kolla deras sortiment på GiPro.
Installerade på min igår utan problem.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Fan dem var ju även billiga om man gämför med utlandet!

Hur installerade du den? Har du nån bild efter montering?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag skulle tipsa om GP Crono, jag har installerat ett par sådana och gillar den bättre än GiPro.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag skulle tipsa om GP Crono, jag har installerat ett par sådana och gillar den bättre än GiPro.
Det hade en hemsk hemsida dock.

Hur tas signalen till indikatorn? Funderar på att införskaffa mig en växellägesindikator men instrumenteringen är inte för den motor som sitter monterad. Som det är nu så visar hastighetsmätaren rätt men varvräknaren följer inte skalan. Varvtalsbegränsningen går in när nålen passerat skalan och närmar sig motorlampan. :näsblod

Tas signalen ut före instrumenteringen borde det fungera ändå tycker jag.

Edit: Vid närmare eftertanke så tror jag faktiskt att varvtalsvisningen är rätt, bara att skalan på mätartavlan inte räcker till. Isf ska det inte vara några problem. Men jag har inte kollat upp det helt och den drar längre än vad den egentligen borde, vilket var vad som fick mig att fundera.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det hade en hemsk hemsida dock.

Hur tas signalen till indikatorn? Funderar på att införskaffa mig en växellägesindikator men instrumenteringen är inte för den motor som sitter monterad. Som det är nu så visar hastighetsmätaren rätt men varvräknaren följer inte skalan. Varvtalsbegränsningen går in när nålen passerat skalan och närmar sig motorlampan. :näsblod

Tas signalen ut före instrumenteringen borde det fungera ändå tycker jag.

Edit: Vid närmare eftertanke så tror jag faktiskt att varvtalsvisningen är rätt, bara att skalan på mätartavlan inte räcker till. Isf ska det inte vara några problem. Men jag har inte kollat upp det helt och den drar längre än vad den egentligen borde, vilket var vad som fick mig att fundera.

Signalerna du behöver är:

*+12V
*+0 (tror jag de kallade jord för)
*RPM/tacho
*hastighet

Varvsignalen kan du endera ta från stammen som går till mätarhuset eller vira en kabel runt en tändkabel. Förutom på min egen, där fick jag ta den från +kabeln (tror jag) som går till spolen på en burk.

Hastighet har jag lyckats ta ur stammen som går till mätarhuset på alla hojar förutom min egen där jag fick ta den direkt från sensorn som går ur motorn.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Fan dem var ju även billiga om man gämför med utlandet!

Hur installerade du den? Har du nån bild efter montering?

Har dessvärre inga bilder på monteringen.

Kitet bestod av 2 delar, den ena var "indikatorn" den andra deras "harness kit".

Harness kit kopplas in på en befintlig kontakt som skickar signalerna upp till mätaren. Sen skall den ha ström (tog från bromslysets sladd) samt signalkabeln från lådan.

Instruktionerna är lätta som faan att tyda.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Växellägesindikator??

Ingen svarar väl egentligen på din fråga? Det talas om växlingsindikator här, när du ska växla, inte vilken växel du har...

Borde vara skillnad, men det kanske är just det du söker?

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Ingen svarar väl egentligen på din fråga? Det talas om växlingsindikator här, när du ska växla, inte vilken växel du har...

Tyckte att TS skrev glasklart VÄXELLÄGESINDIKATOR, GiPro kan programmeras att ge information om NÄR växling skall ske med.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00

Det pratas bara om växelindikatorer med inbyggd shiftlight?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Signalerna du behöver är:
Tackar. Då bör det fungera. Min hoj tar dock hastigheten från en magnetgivare i navet på framhjulet, misstänker att det eventuellt kan ställa till det om framhjulet av någon anledning inte har markkontakt.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Tyckte att TS skrev glasklart VÄXELLÄGESINDIKATOR, GiPro kan programmeras att ge information om NÄR växling skall ske med.

Precis min tanke. Men det tycks inte vara det som svaras på enligt min mening. Kan ju vara så att det är helt tokigt tänkt från min sida. I min fantasi är växellägesindikator något som visar vilken växel man har i och växlingsindikator något som visar när man ska växla. Visarr GiPro båda så är det ju finemang...

Missförstå mej rätt......

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Tackar. Då bör det fungera. Min hoj tar dock hastigheten från en magnetgivare i navet på framhjulet, misstänker att det eventuellt kan ställa till det om framhjulet av någon anledning inte har markkontakt.

Eftersom den matchar rpm och km/h för att lista ut vilken växel du har i blir det trassligt om du inte visar rätt hastighet.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom