Växellåda, 2:an hoppar ur.

SpeedFreakElite

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Hoj
98 yamaha YZF 600R Thundercat
hej, är ny här så så be patient :tungan

har en Yamaha yzf 600r men växellådan är defekt tror jag,
2:ans växel hoppar ur. har för mig att fler har sagt det, skummat snabbt igenom lite här och där på olika forum men hittar inga klara svar e ny när de gäller motorfordon , hehe tack på förhand

Edit: glömde ställa fråga ocskå hehe, vad tycker ni jag borde göra och är det dyrt med att skicka in den på lagning? kan man göra det själv?

racing 125

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Hoj
aprilia rs 125 1998
seriöst inga svar?
hej, hade samma problem på min yamaha fzr 600r -95 att 2ans växel hoppade ur. så jag rev lådan och då va en av växelgafflarna "den vänstra" helt slut, tog kontakt med en mc verkstad och dom sa att det va det som va problemet varför 2an hoppade.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Orkar du inte klyva motorn och fixa problemet så är en enkel (om än dock temporär lösning) att helt enkelt växla tidigare så att inte växeln hoppar ur. Krävs i regel ett visst varvtal (ett visst moment) för att dom ska hoppa.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som regel måste du byta skiftgaffeln samt det aktuella drevparet.

Det trickiga med din motor är att man inte kan vända den uppochned och bara demontera underhalvan. På din motor måste man nämligen ta av topp och cylinderrad för att komma åt de sista av skruvarna som håller underhalvan. Så det är inte mycket i motorn som inte måste skruvas isär innan du kan byta de slitna delarna. Men visst kan man göra det själv. Är man noggrann, följer servicehandboken slaviskt samt har ngn att fråga när man kör fast så går det. Jag har själv hjälpt en garagegranne som var nybörjade på att meka att göra det jobbet på en sån motor. Han redde ut det mesta själv mha boken.

Det fordras just inga Yamaha-specialverktyg , däremot det vanliga: momentnycklar, hylsor osv. Samt förstås nödiga reservdelar och packningar.

Passa även på att kolla och byt allt annat slitet när motorn ändå är isär.Servicehandboken beskriver hur man kollar det mesta, tex hur man mäter upp om kopplingen är sliten, hur man kollar och justerar ventilspel osv osv.

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Pallar du inte riva så kan du lägga tryck på växelpetaren innan du ska växla så stannar växeln i och hoppar inte ur.

Fast det beror på hur slut din låda är...

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
det behöver inte vara växelgafflarna, det kan räcka att det är ingreppen i dreven som är kass och behöver bytas. Jag har precis samma problem du för ett år sen och jag åkte på att byta 4 drev i lådan. gafflarna var helt raka och fina.

Dock är dom förmodligen kass nu ist :näsblod. jag har svårt att få i 3an eller 4an ist. kan det vara något annat än just någon av växelgafflarna?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
det behöver inte vara växelgafflarna, det kan räcka att det är ingreppen i dreven som är kass och behöver bytas. Jag har precis samma problem du för ett år sen och jag åkte på att byta 4 drev i lådan. gafflarna var helt raka och fina.

Dock är dom förmodligen kass nu ist :näsblod. jag har svårt att få i 3an eller 4an ist. kan det vara något annat än just någon av växelgafflarna?

Ja som sagt brukar det vara lika bra att byta både skiftgaffel samt berörda drevpar. Annars spottar den sannolikt snart ur 2.an igen.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Lyssna på Jörgen, stämmer precis. Jag hade samma problem på min FZR1000 -91. Den måste man också plocka av cylinderraden på så passa på och byta både drev o gafflar när ändå grejerna är nere.

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Hade samma problem på min gamla retta, just tvåans växel. Byte av skiftgaffel och tvåans
Drev är Inge snällt mot kontot om du inte gör det själv.

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Ett par stycken
plocka ner din motor och köp en annan till den för några lappar

spara tid och energi, kan tom bli ungefär samma pris som att laga din om du hittar en panna till bra pris

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati