Växellåda ktm 450

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Växellåda ktm 450 *Nu med bilder!

Hejhej

Ktm exc 450 2004

Jag håller på med en komplett renovering på min ktm med allt vad det innebär. Anledningen till renoveringen är att den kuggar över på fyrans växel något så enormt att man inte kan köra på den, inte ens tomgångskörning - så en renovering kändes i allra högsta grad befogad.

Nu till saken.
Fick isär motorn först idag då avsaknaden av diverse verktyg etc. har satt käppar i hjulen för mitt arbete. Vid en närmare titt så ser jag att så gott som, för att inte säga alla, klackar på alla hjul är nötta i kanterna. En del inte alls så mycket, men vissa mer än vad som mitt otränade öga anser vara brukligt. Fyrans växeldrev hittade jag rätt lätt, dess hörn på klackarna hade en välpolerad radie på ~2mm. Så det blir att byta det drevparet, helt klart. Även en låsring på utgående axel var halv....

Däremot är jag lite kluven till de andra. SKa langa upp bild senare så får ni beskåda resultatet av slitage. Känns osm om det kan bli en MYCKET kostsam historia att byta allt asså... Fan vet om jag tycker hojen är värd pengarna.

Hur stort slitage på lådan brukar man tillåta innan det är dags för byte? Någon har varit VÄLDIGT oaktsam med lådan under en längre tid, den saken är säker. Jag märker inte av något skumt på någon av dom andra växlarna alls, dom löper fint och inte en tillstymmelse till att den skulle vilja släppa greppet. Bör man byta ändå? Baah, jobbigt..

Sov gott iaf. Det ska jag göra nu.

/Andreas

Last edited:

^Fritte^

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Honda VTR 1000-98, KTM 450 SX-04
Jag byta mina drev på 450 SX-04 förra året då hade den rullat ca 120H. Fyran hoppade ta av sig själv.
Det började med att det kändes som kopplingen trycktes in emellanåt typ en sekund och den inte drev. Oftast när man låg på fullvarv. detta blev förståss värre efter en kort tid och till slut drev den inte alls på 4:an.

Var inte så blodigt kostsamt, vill minnas det blev 2400 för 4 drev. Brorsans drev kostar en 1000 lapp st till hans husaberg.

Säljer du hojjen i det skick den står i nu, så kommer du inte få mkt för den.

Kolla på karlströms motor för pris, partnummerna har du här:
http://www.ktm-parts.com/pdf/KTM2004/2004_RFS_en.pdf

iaf jag gick till min ktm handlare och visa upp "stocken". Jag hade tänk byta 2 drev, då jag tyckte det var "mer kvar" på "doggarna" (klackarna) på dessa. De såg inte så slitna ut, men handlaren sa att allt var slut.
Nu trodde jag han, då han har många år bakom styret och mekar mkt (Jonte Engdahl).

Lägg upp foto så får vi se på dreven :)

Kolla också så inte växelförarna böjt sig eller är för slitna. När du ändå delat allt så kolla över lagerna i motorhalvorna, så de rullar fint osv.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Jag byta mina drev på 450 SX-04 förra året då hade den rullat ca 120H. Fyran hoppade ta av sig själv.
Det började med att det kändes som kopplingen trycktes in emellanåt typ en sekund och den inte drev. Oftast när man låg på fullvarv. detta blev förståss värre efter en kort tid och till slut drev den inte alls på 4:an.

Var inte så blodigt kostsamt, vill minnas det blev 2400 för 4 drev. Brorsans drev kostar en 1000 lapp st till hans husaberg.

Säljer du hojjen i det skick den står i nu, så kommer du inte få mkt för den.

Kolla på karlströms motor för pris, partnummerna har du här:
http://www.ktm-parts.com/pdf/KTM2004/2004_RFS_en.pdf

iaf jag gick till min ktm handlare och visa upp "stocken". Jag hade tänk byta 2 drev, då jag tyckte det var "mer kvar" på "doggarna" (klackarna) på dessa. De såg inte så slitna ut, men handlaren sa att allt var slut.
Nu trodde jag han, då han har många år bakom styret och mekar mkt (Jonte Engdahl).

Lägg upp foto så får vi se på dreven :)

Kolla också så inte växelförarna böjt sig eller är för slitna. När du ändå delat allt så kolla över lagerna i motorhalvorna, så de rullar fint osv.

Ofan... Om det jag tycker inte ser så jättefarligt ut är helt slut så blir det nog rätt dyrt ändå :)

Här kommer iaf en länk till galleri med bilder jag knäppte precis. Vad tror ni?

http://img29.imageshack.us/gal.php?g=p5210309.jpg

Andreas

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det SX/EXC/MXC utväxling du har?

Jag har nog så det går att kasta ihop en extra EXC eller MXC låda om du behöver.

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
drev, då jag tyckte det var "mer kvar" på "doggarna" (klackarna) på dessa. De såg inte så slitna ut, men handlaren sa att allt var slut.

Handlare ska man ta lite med nypa salt om det är så att de säger en sak som kan gangna dem. Personligen håller jag inte mkt för honom. :( Men det är upp till var och en att avgöra.
Jag vet en som har gjort sk fulmek... tagit en vinkelslip och putsat till doggarna och det har funkat över förväntan. Nu säger jag dock inte att det är rätt att göra så men när det var brått och få ihopa skiten fick det bli en lösning. Hur vida det håller återstår att se. 2 säsonger har körts och lådan funkar bra än.:gnissla

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Är det SX/EXC/MXC utväxling du har?

Jag har nog så det går att kasta ihop en extra EXC eller MXC låda om du behöver.

Jag antar att det är en EXC, kan inte tänka mig något annat. Går det att kolla upp på något lätt och smidigt sätt? Jag skickar pm.

Jag vet en som har gjort sk fulmek... tagit en vinkelslip och putsat till doggarna och det har funkat över förväntan. Nu säger jag dock inte att det är rätt att göra så men när det var brått och få ihopa skiten fick det bli en lösning. Hur vida det håller återstår att se. 2 säsonger har körts och lådan funkar bra än.:gnissla

Tanken har slagit mig också, men jag vettefan alltså. Jag hade mått dåligt i själen varje gång jag hade kört moppen om jag vetat att jag har slipat till doggarna själv =)

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Tanken har slagit mig också, men jag vettefan alltså. Jag hade mått dåligt i själen varje gång jag hade kört moppen om jag vetat att jag har slipat till doggarna själv =)

Hahaha Så länge man gör jobbet själv så kostar det inte en massa om man behöver riva den igen. Klart inte så kul om det är den enda hoj man har att köra med men annars kan det ju kvitta. Kul om man får det att funka. O exc är ju inte lika aggresiv i effekten som smr o sx. Vad jag har förstått iaf. :gnissla Lycka till iaf. :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag antar att det är en EXC, kan inte tänka mig något annat. Går det att kolla upp på något lätt och smidigt sätt? Jag skickar pm.

Klok instinkt.....

Dreven är ythärdade och skall man slipa på dem (som man bla gör vid undercuttning) så bör man omhärda dem. Sen är det väldigt lätt hänt att ett drev generalrasar och helt plötsligt står man där med en låda där man måste byta alla drev och dessutom axlarna....

Inte läge att vara dumsnål...

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Byt även gaffeln till det drevparet när du håller på. Börjar klackarna bli slitna så skall de bytas men det kan vara svårt att se med ögat om de börjar vrida på sig. Vet även en ktm där växelkronan(stjärnan) lossnat från kulisrullen (sitter med skruv och låses fördelaktigt med loctite 242) vilket kan föranleda att växlarna inte går i ordentligt och slitage på lådan.

Lycka till.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Klok instinkt.....

Dreven är ythärdade och skall man slipa på dem (som man bla gör vid undercuttning) så bör man omhärda dem. Sen är det väldigt lätt hänt att ett drev generalrasar och helt plötsligt står man där med en låda där man måste byta alla drev och dessutom axlarna....

Inte läge att vara dumsnål...

Värt att även tänka på att det är väldigt svårt att få samma moment på alla klackar efter en egenhändig operation, lätt att en blir lite "kortare" och snedbelastning på drev och troligen generalras som du skriver. Plastigage eller spårfärg är nog något man skall testa med ifall det skall vara ordentligt och en omhärdning som sagt.

KTM har väldigt fördelaktiga reservdelspriser till cross/enduro. Köp nytt och ha kul med hojen istället för en högre risk för fortsatta (dyra) problem. Kolla även kamkedjan när du ändå håller på.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Värt att även tänka på att det är väldigt svårt att få samma moment på alla klackar efter en egenhändig operation, lätt att en blir lite "kortare" och snedbelastning på drev och troligen generalras som du skriver. Plastigage eller spårfärg är nog något man skall testa med ifall det skall vara ordentligt och en omhärdning som sagt.

KTM har väldigt fördelaktiga reservdelspriser till cross/enduro. Köp nytt och ha kul med hojen istället för en högre risk för fortsatta (dyra) problem. Kolla även kamkedjan när du ändå håller på.

Håller med på alla punkter.....:tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...