Mahhbechh
Börsmäklarn
Växellåda ktm 450 *Nu med bilder!
Hejhej
Ktm exc 450 2004
Jag håller på med en komplett renovering på min ktm med allt vad det innebär. Anledningen till renoveringen är att den kuggar över på fyrans växel något så enormt att man inte kan köra på den, inte ens tomgångskörning - så en renovering kändes i allra högsta grad befogad.
Nu till saken.
Fick isär motorn först idag då avsaknaden av diverse verktyg etc. har satt käppar i hjulen för mitt arbete. Vid en närmare titt så ser jag att så gott som, för att inte säga alla, klackar på alla hjul är nötta i kanterna. En del inte alls så mycket, men vissa mer än vad som mitt otränade öga anser vara brukligt. Fyrans växeldrev hittade jag rätt lätt, dess hörn på klackarna hade en välpolerad radie på ~2mm. Så det blir att byta det drevparet, helt klart. Även en låsring på utgående axel var halv....
Däremot är jag lite kluven till de andra. SKa langa upp bild senare så får ni beskåda resultatet av slitage. Känns osm om det kan bli en MYCKET kostsam historia att byta allt asså... Fan vet om jag tycker hojen är värd pengarna.
Hur stort slitage på lådan brukar man tillåta innan det är dags för byte? Någon har varit VÄLDIGT oaktsam med lådan under en längre tid, den saken är säker. Jag märker inte av något skumt på någon av dom andra växlarna alls, dom löper fint och inte en tillstymmelse till att den skulle vilja släppa greppet. Bör man byta ändå? Baah, jobbigt..
Sov gott iaf. Det ska jag göra nu.
/Andreas
Hejhej
Ktm exc 450 2004
Jag håller på med en komplett renovering på min ktm med allt vad det innebär. Anledningen till renoveringen är att den kuggar över på fyrans växel något så enormt att man inte kan köra på den, inte ens tomgångskörning - så en renovering kändes i allra högsta grad befogad.
Nu till saken.
Fick isär motorn först idag då avsaknaden av diverse verktyg etc. har satt käppar i hjulen för mitt arbete. Vid en närmare titt så ser jag att så gott som, för att inte säga alla, klackar på alla hjul är nötta i kanterna. En del inte alls så mycket, men vissa mer än vad som mitt otränade öga anser vara brukligt. Fyrans växeldrev hittade jag rätt lätt, dess hörn på klackarna hade en välpolerad radie på ~2mm. Så det blir att byta det drevparet, helt klart. Även en låsring på utgående axel var halv....
Däremot är jag lite kluven till de andra. SKa langa upp bild senare så får ni beskåda resultatet av slitage. Känns osm om det kan bli en MYCKET kostsam historia att byta allt asså... Fan vet om jag tycker hojen är värd pengarna.
Hur stort slitage på lådan brukar man tillåta innan det är dags för byte? Någon har varit VÄLDIGT oaktsam med lådan under en längre tid, den saken är säker. Jag märker inte av något skumt på någon av dom andra växlarna alls, dom löper fint och inte en tillstymmelse till att den skulle vilja släppa greppet. Bör man byta ändå? Baah, jobbigt..
Sov gott iaf. Det ska jag göra nu.
/Andreas
Last edited: