Växellåda, oljenivå Ducati Monster.

Mns04

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2021
Hoj
Ducati monster m600 dark, 1999
Tjenare folket, här är en som köpt mc utan kan mecka? Dock med min lilla kunskap så upptäckte jag att glaset till oljan på växellådan knappt var någon olja där fast andra sidan där man ser sträck på glaset hur mycke olja de ska va så är det fullt. Jag har ej så mycke koll.... det min fråga egentligen är är det olika oljor på växellådan och motorolja eller är det samma. O isåfall varför är de knappt någon olja vid växellåda fast fullt i motoroljan sidan. Höger sida av motorcykeln på glaset så är de fullt och på vänster bubblar de minimalt med olja. Hur skall jag göra eller är detta normalt? Hojen det handlar om är en ducati monster 600 från 1999. Väldigt tacksam för alla svar och hjälp jag kan få?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du tänkt på
att oljenivån ska mätas när hojen står helt plant (ej när golvet / marken lutar) och inte när den står på sidostödet.
det vill säga hojen ska dessutom stå rakt upp, varken luta åt vänster eller höger.
 

Mns04

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2021
Hoj
Ducati monster m600 dark, 1999
Yes kollade de när motorcykeln var varm på plan mark i garaget och motorcykeln stod rak som det har jag allt gjort. Men tack för de tipset också? Blev fundersam bara om den ej skulle ha lika mycket olja som andra sidan för den har ju ej sträck på vänster sida men höger som de kanske ska va lite där eller är det något som står på tok
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Mig veterligen finns det bara ett glas att kolla oljan i och det sitter på höger sida och har två streck där det är lämpligt att ligga strax under det övre.

Edit: Aha, du tittar på glaset för tändinställningen på vänster sida, där ska du inte ha någon olja.
 
Last edited:

Mns04

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2021
Hoj
Ducati monster m600 dark, 1999
Mig veterligen finns det bara ett glas att kolla oljan i och det sitter på höger sida och har två streck där det är lämpligt att ligga strax under det övre.

Edit: Aha, du tittar på glaset för tändinställningen på vänster sida, där ska du inte ha någon olja.
Jaså okej trodde de skulle va olja där med, de kommer lite olja där nu men har för mig någon månad sen så sprutade massvis med olja där... kanske ska bifoga en bild om de går så kanske allt blir enklare. Men hur kommer de sig att det sitter ett glas där om de ej ska va ngn olja där(glaset på vänster sida). De glaset ser ju identisk ut till de som sitter på andra sidan mc(höger sida), förutom de ej har sträck där hur mycke olja som skall finnas. Tack för svaret ? två första bilderna där de kom lite olja bubblande typ, andra sidan höger där oljan är bra på
 

Bifogat

  • 20220507_171657.jpg
    20220507_171657.jpg
    817.8 KB · Visningar: 22
  • 20220507_171642.jpg
    20220507_171642.jpg
    2.1 MB · Visningar: 35
  • 20220507_171732.jpg
    20220507_171732.jpg
    1.4 MB · Visningar: 35
  • 20220507_171728.jpg
    20220507_171728.jpg
    1.3 MB · Visningar: 34
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det stänker olja när motorn är igång.
Det du ser innanför är svänghjulet.
Om din hoj står rakt så har du för mycket olja i på bilden 171732
Om du ska byta olja så fyll i oljefiltret innan montering, ha tålamod, det tar en stund och man får dutta i små mängder åt gången.
Sedan slår du i ca en halv liter mindre än det står i manualen.
Väntar så den sjunker ned, fyller på lite mer o vänar igen osv till det är stabil nivå mellan strecken. Starta motorn och låt gå någon minut.
Vänta igen, kolla nivån, fyll upp till strax under övre strecket.
Efter första körningen där motorn blivit ordentligt varm kollar du nivån igen, sedan är det bara att se så inget läcker fram till nästa oljebyte.
 

Mns04

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2021
Hoj
Ducati monster m600 dark, 1999
Det stänker olja när motorn är igång.
Det du ser innanför är svänghjulet.
Om din hoj står rakt så har du för mycket olja i på bilden 171732
Om du ska byta olja så fyll i oljefiltret innan montering, ha tålamod, det tar en stund och man får dutta i små mängder åt gången.
Sedan slår du i ca en halv liter mindre än det står i manualen.
Väntar så den sjunker ned, fyller på lite mer o vänar igen osv till det är stabil nivå mellan strecken. Starta motorn och låt gå någon minut.
Vänta igen, kolla nivån, fyll upp till strax under övre strecket.
Efter första körningen där motorn blivit ordentligt varm kollar du nivån igen, sedan är det bara att se så inget läcker fram till nästa oljebyte.
Yes okej de vet jag men då kanske jag ska byta olja och ha i mindre. De är ej jag som hällt i de förra ägaren. Har haft den sen vintras som den är hyffsat ny för min del. Tack så mycke för all hjälp, rätt ny på allt med motorcyklar som denna hjälpen va behövligt?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du kan sug ur en deciliter genom påfyllningen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag använder en 50cl spruta med en slangstump på om jag behöver dra ur lite olja.
Var väldigt försiktig så du inte tappar ner slangen om den lossnar från sprutan.
Bättre att ha lite onödigt lång slang och suga fler gånger.
Jag tycker att lagom oljenivå är strax under övre strecket med kall olja och så justera så att jag hamnar på strecket eller strax under med riktigt varmkörd olja.
Allt för att ha tillräcklig smörjning men inte riskera att skada tätningar i motorn.
 

Mns04

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2021
Hoj
Ducati monster m600 dark, 1999
Jag använder en 50cl spruta med en slangstump på om jag behöver dra ur lite olja.
Var väldigt försiktig så du inte tappar ner slangen om den lossnar från sprutan.
Bättre att ha lite onödigt lång slang och suga fler gånger.
Jag tycker att lagom oljenivå är strax under övre strecket med kall olja och så justera så att jag hamnar på strecket eller strax under med riktigt varmkörd olja.
Allt för att ha tillräcklig smörjning men inte riskera att skada tätningar i motorn.
Yes okej då ska jag testa detta, tack för hjälpen ?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top