Växellåda Yamaha R1 -99

Maurach

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha r1
Hallå mekare.
Har en fråga.

Växellådan börja tjabba för mej och vill ha mek tips eller om det till och med är någon som vet vad det är för fel.

Den har börjat bli svår växlad, det hoppar inte ur växlar om man varvar ut eller om man motor bromsar, utan det är bara svårt att få i växlarna, vad kan vara fel?

det är en yamaha r1 -99, gått 3800mil om det är till någon hjälp.

tacksam för svar. Mvh Jim
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför bumpa sin tråd redan efter någon timme?

Lådan på tidiga r1 är ett mörker och där finns bra guide här hur man åtgärdar. SÖK...
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Tyväär är det nog bara att skruva ner den.
Det är gafflarna som är slitna.
Har gjort det massor av ggr,så jag e ganska säker.
Lycka till
/2meter
 

Maurach

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha r1
Tyväär är det nog bara att skruva ner den.
Det är gafflarna som är slitna.
Har gjort det massor av ggr,så jag e ganska säker.
Lycka till
/2meter

Tackar för ett svar 2meter... :)

Du har ingen bra länk på guide eller tips på vart man köper bra manual? Ny på sport hojar :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har en bra guide på min dator hemma... sitter på jobbet nu.

dock e det en websida som är nersparad som html på datorn & jag har ingen länk kvar.

kanske kan maila som .rar till dig, skicka pm i så fall


// Henke
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag är inte lika tvärsäker, är skiftgafflarna slitna/slut brukar det gå att provocera fram det välkända "tvåan hoppar ur"-fenomenet. Går inte detta skulle jag försöka utesluta andra eventuella felkällor.

Ja, jag har skruvat växellåda så jag vet vad jag pratar om.
 

747

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
sundsvall
Hoj
R1
Jag är inte lika tvärsäker, är skiftgafflarna slitna/slut brukar det gå att provocera fram det välkända "tvåan hoppar ur"-fenomenet. Går inte detta skulle jag försöka utesluta andra eventuella felkällor.

Ja, jag har skruvat växellåda så jag vet vad jag pratar om.


Hur ser man på skiftgafflarna att dom är 'slut'. Blir dom krokiga eller slits dom på nått annat sätt?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hur ser man på skiftgafflarna att dom är 'slut'. Blir dom krokiga eller slits dom på nått annat sätt?

Ja, vid hård misshandel blir dom krokiga. Annars slits "ingreppen" som löper i drevet. I värsta fall blir det för tunnt, annars brukar hörnen sakta men säkert slitas ner. Axelhålet kan också slitas orunt vilket leder till att gaffeln vickar, stiften som löper i kulissrullen kan också slitas ut vilket leder till problem på sikt. Ser man slitmärken från dreven längs gaffels radie kan man misstänka att något inte står rätt till.

Sammantaget slits lådan som en enhet, tillslut ger sig något och problem uppstår. På R1:ans låda är det ingreppen i dreven som slits vid hårda växlingar. Tillslut uppstår så stora sidokrafter i mellan det drevparet (tvåan, vanligen)att skiftgaffeln inte orkar hålla emot utan kroknar.
 
Last edited:

Maurach

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha r1
Ja, vid hård misshandel blir dom krokiga. Annars slits "ingreppen" som löper i drevet. I värsta fall blir det för tunnt, annars brukar hörnen sakta men säkert slitas ner. Axelhålet kan också slitas orunt vilket leder till att gaffeln vickar, stiften som löper i kulissrullen kan också slitas ut vilket leder till problem på sikt. Ser man slitmärken från dreven längs gaffels radie kan man misstänka att något inte står rätt till.

Sammantaget slits lådan som en enhet, tillslut ger sig något och problem uppstår. På R1:ans låda är det ingreppen i dreven som slits vid hårda växlingar. Tillslut uppstår så stora sidokrafter i mellan det drevparet (tvåan, vanligen)att skiftgaffeln inte orkar hålla emot utan kroknar.

Nope, får inte tvåan att hoppa ur.... det är bara att de är svåra att få i. Den vill inte ligga kvar i växel om man växlar som vanligt, detta gäller alla växlar.

Om man däremot gör såhär, kopplar ur, lägger i växel(utan att släppa ner växelspaken och har den kvar i läge), släpper koppling, SEN släpper ner växelspaken.....då missar man aldrig en växel.... konstigt fenomen....detta gäller oxå alla växlar, ingen som missar om man gör såhär. Men det ska ju inte behövas.
 

Sir R1

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
R1 -98+SUZUKI DR 650-98,inte lika cool!
Nope, får inte tvåan att hoppa ur.... det är bara att de är svåra att få i. Den vill inte ligga kvar i växel om man växlar som vanligt, detta gäller alla växlar.

Om man däremot gör såhär, kopplar ur, lägger i växel(utan att släppa ner växelspaken och har den kvar i läge), släpper koppling, SEN släpper ner växelspaken.....då missar man aldrig en växel.... konstigt fenomen....detta gäller oxå alla växlar, ingen som missar om man gör såhär. Men det ska ju inte behövas.

Jag fick liknande problem med min R1a -98 lämna in den på verstad med tron att växellådan va ras men till min förvåning så var det en fjäder som hade gått av ,men jag kommer ej ihåg vad det va för fjäder för det va många år sen men det blev en "billig" verkstadsräkning i alla fall, men nån annan kanske har koll på vad det kan va för fjäder,lycka till.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag fick liknande problem med min R1a -98 lämna in den på verstad med tron att växellådan va ras men till min förvåning så var det en fjäder som hade gått av ,men jag kommer ej ihåg vad det va för fjäder för det va många år sen men det blev en "billig" verkstadsräkning i alla fall, men nån annan kanske har koll på vad det kan va för fjäder,lycka till.

fjädern som håller axeln i läge från växelpedalen brukar gå av vilket medför att växlarna hoppar ur...


mvh.T
 

Maurach

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Yamaha r1
Jag har nu kollat och till min glädje var den lilla fjädern av, så det blir indian dansen in från garaget och knäcka en öl :)
Går den att beställa på yamaha och ska man byta de andra som sitter under den kåpan när man ändå är där? eller finns det till och med renoverings sats till den? Finns nån snäll människa som har en närbild på hur det ska sitta eller den går inte sätta "fel"? (typ böj upp eller ner eller vise versa eller annat man ska tänka på)

Mvh Jim
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
Jag har nu kollat och till min glädje var den lilla fjädern av, så det blir indian dansen in från garaget och knäcka en öl :)
Går den att beställa på yamaha och ska man byta de andra som sitter under den kåpan när man ändå är där? eller finns det till och med renoverings sats till den? Finns nån snäll människa som har en närbild på hur det ska sitta eller den går inte sätta "fel"? (typ böj upp eller ner eller vise versa eller annat man ska tänka på)

Mvh Jim

köpte en fjäder på eksands bättre kvalitet än yamahas antog jag då alla yamahas går sönder hänt mej 2 ggr nu på olika hojar, lång smal tång enda som behövs, se till att få upp resterna ifrån den gamla bara, lycka til
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top