Växellådan hård som fan?!

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Tjenare, jag har nyss varit ute och kört en timme i det vackra vädret. Det var skitkul tills jag stötte på lite problem med växlingarna..

Hojen har nu gått ca 120 timmar, jag hade isär den vid 100h och bytte allt som skulle bytas enligt instruktionsboken, dock inget i växellådan som för övrigt såg så gott som ny ut. Oljan bytte jag senast igår till samma sort jag haft sen jag köpte den (OKQ8 SBK racing 15w-50).

Så till problemet.. Det dröjde väl 10 timmar efter "renoveringen" innan 4an började bli lite svår att få i och jag fick ibland i något "friläge" mellan 3an och 4an, detta endast vid lugn körning (alltså väldigt sällan) så jag brydde mig inte så mycket om det. Men nu idag, efter ca 40 minuters körning, blev 4an nästan omöjlig att få i, växelspaken var i princip helt stum, jag fick grejja en del med koppling, gas och allmänt våldsamt behandlande av växelspaken för att få i 4an. Senare hände detta också med 3an och även resten av växlarna var tunga att få i, även vid växlingar utan koppling, så den har väl antagligen inget med problemet att göra... Även stillastående var växlarna väldigt svåra att få i, speciellt neutralen då tvåan ville hoppa i vid minsta beröring på växelspaken.

Någon som direkt kan säga vart problemet ligger eller som haft samma problem med sin hoj?

Hjälp mig! :huvet
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har nästan samma problem på min husqvarna. Kan knappt få i 3:an ibland medan det andra gånger går hur enkelt som hellst.

Borde det inte vara liknande fel?
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Loy skrev:
2274626 Jag har nästan samma problem på min husqvarna. Kan knappt få i 3:an ibland medan det andra gånger går hur enkelt som hellst.

Borde det inte vara liknande fel?


Jo nu när du säger det så kom jag att tänka på att växellådan blivit hård och trögjobbad ibland helt plötsligt, men långt ifrån lika hård som nu, jag har fått för mig att detta oftast händer när det är varmt ute och jag har kört hårt ett bra tag, men det kan vara inbillning.
Jag har nu iallafall tömt ut och inspekterat oljan, den såg fin ut och där fanns inte minsta tillstymmelse till spån...
Jag provade växla lite innan med motorn död, växelspaken hänger sig ofta i övre läget efter en växling varpå det inte gå att få i nästa växel, om man inte först petar ner växelspaken försiktigt till ursprungspositionen, vad kan detta bero på?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hsb-Chrille skrev:
2274724 Jo nu när du säger det så kom jag att tänka på att växellådan blivit hård och trögjobbad ibland helt plötsligt, men långt ifrån lika hård som nu, jag har fått för mig att detta oftast händer när det är varmt ute och jag har kört hårt ett bra tag, men det kan vara inbillning.
Jag har nu iallafall tömt ut och inspekterat oljan, den såg fin ut och där fanns inte minsta tillstymmelse till spån...
Jag provade växla lite innan med motorn död, växelspaken hänger sig ofta i övre läget efter en växling varpå det inte gå att få i nästa växel, om man inte först petar ner växelspaken försiktigt till ursprungspositionen, vad kan detta bero på?
Det är för att lådan står stilla. Prova samma sak med att rulla på bakhjulet (du kör väl depåstöd?). :tummenupp
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
philsson skrev:
2274930 Det är för att lådan står stilla. Prova samma sak med att rulla på bakhjulet (du kör väl depåstöd?). :tummenupp

Jo jag provade att göra det samtidigt som jag rullade den (med samma resultat), men jag vet att växelspaken aldrig hängt sig förr även om den stått helt still, bara att inte växlarna gått att få i ibland.
Är det någon fjäder innanför transmissionskåpan som drar tillbaka spaken til ursprungspositionen efter en växling eller hur först den tillbaka?
Jag kan också nämna att den inte hänger sig i nedväxlingar.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jaha nu har jag haft loss transmissionskåpan och kollat läget, det var som jag hoppats på att endast fjädern till växelspaken hade lossnat :D Skruven som håller fast den hade skruvat ut sig av någon anledning.

Sedan hade även denhär fjäderbelastade armen som vad jag förstått är till för att hålla kvar växlarna så dom inte hoppar ur lika lätt, blivit böjd och därmed förlorat sin funktion. Dock upptäckte jag att den har varit det rättså länge, jag ser på bilderna jag tog från renoveringen att den var böjd redan då, så någon större funktion kan den ju inte haft... Men jag antar att den är där av någon anledning så det blir till att beställa en ny sådan samt kugghjulet den ligger emot eftersom det blivit rättså sletet av att armen legat och skavt mot det.
Detta fruktansvärda "växellådsras" kostade mig totalt 220 :-
Och jag hoppas och tror (läs: tar förgivet) att resten av lådan är lika fin som den alltid varit.

Ni fattar inte hur jävla skönt det var att slippa riva ner hela motorn igen!! :banana

Här nedan ser ni bilden från renoveringen att armen inte ligger som den ska, alltså med rullen mellan kuggarna, jag har markerat där armen är böjd.
Fjädern som skall föra växelspaken till sitt ursprungsläge är också markerad, den lossnade pga att stjärnskruven där hade gängat upp sig.
 

Bifogat

  • ändradIMG_5978.jpg
    ändradIMG_5978.jpg
    121.6 KB · Visningar: 210

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hsb-Chrille skrev:
2275279 Jaha nu har jag haft loss transmissionskåpan och kollat läget, det var som jag hoppats på att endast fjädern till växelspaken hade lossnat :D Skruven som håller fast den hade skruvat ut sig av någon anledning.

Sedan hade även denhär fjäderbelastade armen som vad jag förstått är till för att hålla kvar växlarna så dom inte hoppar ur lika lätt, blivit böjd och därmed förlorat sin funktion. Dock upptäckte jag att den har varit det rättså länge, jag ser på bilderna jag tog från renoveringen att den var böjd redan då, så någon större funktion kan den ju inte haft... Men jag antar att den är där av någon anledning så det blir till att beställa en ny sådan samt kugghjulet den ligger emot eftersom det blivit rättså sletet av att armen legat och skavt mot det.
Detta fruktansvärda "växellådsras" kostade mig totalt 220 :-
Och jag hoppas och tror (läs: tar förgivet) att resten av lådan är lika fin som den alltid varit.

Ni fattar inte hur jävla skönt det var att slippa riva ner hela motorn igen!! :banana

Här nedan ser ni bilden från renoveringen att armen inte ligger som den ska, alltså med rullen mellan kuggarna, jag har markerat där armen är böjd.
Fjädern som skall föra växelspaken till sitt ursprungsläge är också markerad, den lossnade pga att stjärnskruven där hade gängat upp sig.
hoppas jag hittar något liknande fel med min låda. Fått ett friläge ibland mellan 3an och 4an eller kanske 4-5an :va samt att 3ans växel hoppar ur konstant.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
För att spinna vidare lite på en liknande typ av fråga...


Kan det vara ungefär samma sak som har hänt på min husqvarna då jag har problem med att få i trean?
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
philsson skrev:
2275626 hoppas jag hittar något liknande fel med min låda. Fått ett friläge ibland mellan 3an och 4an eller kanske 4-5an :va samt att 3ans växel hoppar ur konstant.
Dedär brukar väl vara symptom på skeva växelförare, har jag för mig... Men det är ju aldrig fel att börja kolla det lättaste först, lossa transmissionskåpan och checka läget helt enkelt innan du ger dig på några större projekt :tummenupp Jag antar att du fått nog med att riva sönder motorn din var och varannan dag :tungan

Loy: För mig hängde sig spaken i övre läget efter växlingarna eftersom fjädern som normalt drar tillbaka den hade lossnat, så kolla ifall spaken hänger sig efter växlingen till 2an. I så fall har du med största sannolikhet samma problem som mig.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hsb-Chrille skrev:
2279179 Dedär brukar väl vara symptom på skeva växelförare, har jag för mig... Men det är ju aldrig fel att börja kolla det lättaste först, lossa transmissionskåpan och checka läget helt enkelt innan du ger dig på några större projekt :tummenupp Jag antar att du fått nog med att riva sönder motorn din var och varannan dag :tungan

Loy: För mig hängde sig spaken i övre läget efter växlingarna eftersom fjädern som normalt drar tillbaka den hade lossnat, så kolla ifall spaken hänger sig efter växlingen till 2an. I så fall har du med största sannolikhet samma problem som mig.
Min spak hänger sig inte vad jag kunnar märka. Det är bara på 3an som den buggar och växlarna går i lätt och fint. Däremot fick jag i ett friläge mellan 3-4an eller om det var 4-5an som sagt.
 

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
blekinge
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
philsson skrev:
2279253 Min spak hänger sig inte vad jag kunnar märka. Det är bara på 3an som den buggar och växlarna går i lätt och fint. Däremot fick jag i ett friläge mellan 3-4an eller om det var 4-5an som sagt.

Har precis haft min nere för samma problem med fyrans växel att den hoppade ur jämt har bytt kulissrulle o skiftgafflar men har ändå kvar lite utav symptomet, så det e ingreppen på 4 an som e lite för slitna e konstaterat.. e nog ditt problem också misstänker jag,får byta 2 drev vars kostnad ligger på ca 1000 kr st.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
WAKKA skrev:
2279871 Har precis haft min nere för samma problem med fyrans växel att den hoppade ur jämt har bytt kulissrulle o skiftgafflar men har ändå kvar lite utav symptomet, så det e ingreppen på 4 an som e lite för slitna e konstaterat.. e nog ditt problem också misstänker jag,får byta 2 drev vars kostnad ligger på ca 1000 kr st.
Jo det är väl det. Detta har dock bara hänt mig 2ggr. Går ju lämna in dem på renovering har jag hört för ett par hundralappar.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top