Växellåds olja?

Dover

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
I ett hus!
Hoj
Motorhispania RX Racing
Har en liten räzer (Motorhispania RX Racing) med Minarellis AM6 motor.
Dags att byta växellådsoljan i den nu.
Har läst någonstans att vissa oljor är bättre än andra vad gäller att förhindra kopplings slir...

Någon som vill rekommendera någon bra växellåds olja till min hoj?
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Dover skrev:
Har en liten räzer (Motorhispania RX Racing) med Minarellis AM6 motor...

www.sportmoppe.com :fatta!
Ärligt talat så stör det inte mig så mycket att du frågar MEN denna diskusen är till för 125or och en tråd blir lätt till två som blir till... osv. tror du fattar vart jag vill komma. Innan kraschen var det "lite" för mycke moppe i 125cc forumet, tyvärr och så vill (åtminstone) inte jag ha det igen...
 
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
125-klassen
Knattarna inom MC. Har du en en MC på 2 hjul som inte är större än 125cc? Här är din alldeles egna sektion på sporthoj.com.
Jag vet inte, men det där tolkar jag som "allt upp till 125cc". Visserligen står det MC, men så fort man har ändrat orginalutförandet på en moped är det i lagens ögon en motorcykel... Dessutom, det är mycket större chans att få ett svar angående en bra växellådsolja på ett MC-forum, dom "stora" grabbarna brukar ha hunnit med att testa diverse oljor som fungerar mer eller mindre bra.

Helt offtopic: AM6-motorn sitter på (minst) en trialmotorcykelmodell också, men då utrustad med 75cc cylinder.
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
växellåds oljor är inte så jätte noge, köp en olja som är anpassad till vxl så går det bra, fråga på en aaffär så får du råd om vad duns ska ha för ojlja........P.S jag ar ganska pacad så stavningen och tangenterna funkarinte så bra jusst nu...... :öl :öl :öl :öl :öl :öl :öl :öl :öl
 

Dover

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
I ett hus!
Hoj
Motorhispania RX Racing
Lätt MC

Tack Flummo och Hammet för vettiga svar.
Min MH RX är reggad som lätt MC, alltså ingen moppe längre, har iofs mindre betydelse, ville bara klargöra för vissa att jag inte är någon "finnig fjortis" som av misstag hamnade här och trodde att det här är ett moppe forum...
Ok, jag tänkte använda Castrol MTX, någon annan som kör på det och kan rekommendera...?

Ha det gött...
 

Ajjvid

--
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Dodge Stealth *222hkr orginal*!!!
Re: Lätt MC

Dover skrev:
Tack Flummo och Hammet för vettiga svar.
Min MH RX är reggad som lätt MC, alltså ingen moppe längre, har iofs mindre betydelse, ville bara klargöra för vissa att jag inte är någon "finnig fjortis" som av misstag hamnade här och trodde att det här är ett moppe forum...
Ok, jag tänkte använda Castrol MTX, någon annan som kör på det och kan rekommendera...?

Ha det gött...

Hur mycket fick du betala sammanlagt för
att regga om din mh racing?
Vad toppar den?
Hadè
 

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje/Åkersberga
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
Re: Lätt MC

Dover skrev:
Tack Flummo och Hammet för vettiga svar.
Min MH RX är reggad som lätt MC, alltså ingen moppe längre, har iofs mindre betydelse, ville bara klargöra för vissa att jag inte är någon "finnig fjortis" som av misstag hamnade här och trodde att det här är ett moppe forum...
Ok, jag tänkte använda Castrol MTX, någon annan som kör på det och kan rekommendera...?

Ha det gött...

castrol MTX funkar bra!
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
fyfan vad onödigt att regga om en moppe till lättMC! det kostar ju 1800 i regbesiktning och dessutom så är den ju inte byggd som en 125a...
köp en färdig reggad istället
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
cool_adde skrev:
fyfan vad onödigt att regga om en moppe till lättMC! det kostar ju 1800 i regbesiktning och dessutom så är den ju inte byggd som en 125a...
köp en färdig reggad istället
Såja, ta de lugnt nu :hej
 

Dover

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
I ett hus!
Hoj
Motorhispania RX Racing
MH RX

Castrol MTX får det bli då..

Det kostade mej ca 2000 att få den reggad som lätt mc, 900 för dokumenten från generalagenten, 900 för registreringen (är förregistrerad som EU moppe, så det kostar inte 1800 för registrering) ca 200 för skatt o skyltavgift = ca 2000
Finns vissa fördelar, försäkringen bla. betalar 570 /år för halvförsäkrat, har ju bara 6KW på "pappret".
Har bytt till 70cc cylinder, 21mm dellorto, effeksystem, karbon reeds och bytt drev.
Toppar ca 120 med godkänt acc.
Håller jämnt med en strypt 125:a, men dom som kör ostrypt orginal...ser jag mest bara baken av....
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Re: MH RX

Dover skrev:
Castrol MTX får det bli då..

Det kostade mej ca 2000 att få den reggad som lätt mc, 900 för dokumenten från generalagenten, 900 för registreringen (är förregistrerad som EU moppe, så det kostar inte 1800 för registrering) ca 200 för skatt o skyltavgift = ca 2000
Finns vissa fördelar, försäkringen bla. betalar 570 /år för halvförsäkrat, har ju bara 6KW på "pappret".
Har bytt till 70cc cylinder, 21mm dellorto, effeksystem, karbon reeds och bytt drev.
Toppar ca 120 med godkänt acc.
Håller jämnt med en strypt 125:a, men dom som kör ostrypt orginal...ser jag mest bara baken av....

Det ända som är tråkigt är allt pappers jobb samt att den går som en rå trimmad moppe typ. den är ju tex inte lika stark...
måste varva den mer osv.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Re: Lätt MC

Dover skrev:
Tack Flummo och Hammet för vettiga svar.
Min MH RX är reggad som lätt MC, alltså ingen moppe längre, har iofs mindre betydelse, ville bara klargöra för vissa att jag inte är någon "finnig fjortis" som av misstag hamnade här och trodde att det här är ett moppe forum...
Ok, jag tänkte använda Castrol MTX, någon annan som kör på det och kan rekommendera...?

Ha det gött...

Antar att du menar mig... okej, ber om ursäkt men en AM6a är en moppe motor enligt mig oberoende av vad du sätter för trim eller reggar moppen som. Kör förresten själv med castrol och det har inte varit något problem än så länge...
 

Dover

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
I ett hus!
Hoj
Motorhispania RX Racing
vastrix

Vastrix - No problemas!!!

Jag hade bara hoppats på ett svar på min fråga hellre än en uppläxning angående moppe eller inte...
Ser du en reggad RX i Malmö är chansen (risken) stor att det är jag, bor lite utanför men jobbar i Malmö...
 

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
helt vanlig 10-30 , 15-40 och 20-40 funkar då fint i min.. brukar bara ta närmasta dunk i garaget. Mineral.. Märke har jag inte en aning om, men det är helt vanliga standard oljor som dom har på verkstäderna.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Re: MH RX

Dover skrev:
Castrol MTX får det bli då..

Det kostade mej ca 2000 att få den reggad som lätt mc, 900 för dokumenten från generalagenten, 900 för registreringen (är förregistrerad som EU moppe, så det kostar inte 1800 för registrering) ca 200 för skatt o skyltavgift = ca 2000
Finns vissa fördelar, försäkringen bla. betalar 570 /år för halvförsäkrat, har ju bara 6KW på "pappret".
Har bytt till 70cc cylinder, 21mm dellorto, effeksystem, karbon reeds och bytt drev.
Toppar ca 120 med godkänt acc.
Håller jämnt med en strypt 125:a, men dom som kör ostrypt orginal...ser jag mest bara baken av....


Sökte lite på oljor och hittade den här gamla tråden och läste lite och om du har gjort det bara för föräkringens skull så tycker jag det var helt onödigt. Jag betalar 65kr /mån för min HEL försäkring till en aprilia rs 125... :fakta :D :squid
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top