Växellådshaveri GSX-R1100 turbo!!! Jäkla mög...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!

Nu har jag kört sönder lite på min hoj! :huvet :huvet Lagret till utgående axel i lådan gav upp idag, med ett ljudligt kras som följd... eller, ja, många kras... mest hela tiden... lät som en stenkross, ända tills jag hann stänga av möget. Nu kan jag inte växla, växelspaken sitter fast, men det är nog det lilla problemet. Går knappt att rulla hojen heller. Farsan kom efter 2 timmar med släp och hämtade mig... Krasandet beror väl på att hela axeln har flyttat på sig bort från den andra axeln (med drev på, vetefan vad de heter) så den särade på kugghjulen när lagret gav upp.

Nu måste jag ju byta lagret, och det ska ju gå att "stoppa" i dubbellagret från 92:an efter lite modifieringar.

Så nu till frågorna, här finns ju många som kan gammelgixxers och kanske har erfarenhet av sådana haveri:
Hur mycket mer än lagret kan ha gått sönder??? :confused: Det lät väldigt dyrt, men jag hittade inga spånor alls i oljan. Kanske är halva drev där inne som inte kommer igenom oljepluggshålet... eller så hade jag en jäkla tur och inte drog sönder något mer. Vad brukar gå sönder?

Blev så jäkla förbannad så jag tömde ut oljan, rev av kåpor, tank, oljekylare, turbo, grenrör, oljeledningar, intercooler, tryckrör, förgasare och plenum + lite till på 40 minuter... det gick undan! :hihi

Tacksam för svar!
 
Last edited:

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Det var ju illa.
Hur har det funkat för övrigt fått ordning på allt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tappa ur oljan. Ur med motorn. Vänd den upp-och-ned. Ta bort sumpen. Ta bort kopplingen. Ta bort underdelen. Byt utgående lager. Ihop med motorn. Skitans lätt att fixa.
 

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
jäkligt jobbigt med ras, brukar alltid gå fortare att riva allt efter ett sådant.

Mitt rasade oxå på anderstorp för andra gången i helgen.

Lider med dig
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gsxr1200 skrev:
Det var ju illa.
Hur har det funkat för övrigt fått ordning på allt?
Jo, annars har det funkat bra! Lite smågrejor bara.. blåste av plenumet, men det är fixat med stag. Drog en sladd lite fel så den klipptes av mellan tanken och en plåtbit. Varvräknaren började fladdra och hojen bluddrade för att sedan tvärdö. Jobbigt att hitta felet bara.. men annars har allt funkat tillfredsställande! Fram tills nu...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Tappa ur oljan. Ur med motorn. Vänd den upp-och-ned. Ta bort sumpen. Ta bort kopplingen. Ta bort underdelen. Byt utgående lager. Ihop med motorn. Skitans lätt att fixa.

Oljan är tappad, motorn ska ut i morgon eller på tisdag, sen blir det till att skruva! Men tror du inte att något annat har gått åt pipan i lådan? Det lät som det. Men det gör det kanske ändå.. Växla går ju inte alls... borde gå lite tycker jag. Oroar mig lite över alla pinaler i lådan (växelgafflar mm), men de kanske håller för sådana lagerhaveri? Och dreven då? De kuggade ju över när axlarna särade på sig, men det kanske de håller för?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Oljan är tappad, motorn ska ut i morgon eller på tisdag, sen blir det till att skruva! Men tror du inte att något annat har gått åt pipan i lådan? Det lät som det. Men det gör det kanske ändå.. Växla går ju inte alls... borde gå lite tycker jag. Oroar mig lite över alla pinaler i lådan (växelgafflar mm), men de kanske håller för sådana lagerhaveri? Och dreven då? De kuggade ju över när axlarna särade på sig, men det kanske de håller för?

Hur alla prylar ska sitta ger sig med lite funderande. Se bara till att inte "limma ihop" motorn med silikon utan att först ha "torr-simmat" igenom växellägen med allt på plats - fast utan halvorna ihopdragna, bara pålagda mot varandra. Tänk bara på att utgående/ingående axlarna måste vridas för att växlarna ska gå i - så att du inte tar hammaren i fristration och gör processen kort med prylarna.

Växelgafflarna kan du montera EFTER att du har lagt ihop halvorna så du slipper plågas med det. En kraftig penn-magnet, smal skruvmejsel och lite tålamod fixar det.

Har du enkel- eller dubbellagrat utgångslager? Det går med lite trix att montera ett dubbellager på utgående axeln fast man lär tweaka lite för att få plats med den stora packboxen. Dubbellagret sitter ivfsh på 91-92 gsxr1100.

Se upp med den ytte-pytte-smala o-ringen mellan utgående växelaxel och drevdistansen. Går den sönder kommer den att läcka lite olja och det är väldigt svårt att lokalisera
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Hur alla prylar ska sitta ger sig med lite funderande. Se bara till att inte "limma ihop" motorn med silikon utan att först ha "torr-simmat" igenom växellägen med allt på plats - fast utan halvorna ihopdragna, bara pålagda mot varandra. Tänk bara på att utgående/ingående axlarna måste vridas för att växlarna ska gå i - så att du inte tar hammaren i fristration och gör processen kort med prylarna.

Växelgafflarna kan du montera EFTER att du har lagt ihop halvorna så du slipper plågas med det. En kraftig penn-magnet, smal skruvmejsel och lite tålamod fixar det.

Har du enkel- eller dubbellagrat utgångslager? Det går med lite trix att montera ett dubbellager på utgående axeln fast man lär tweaka lite för att få plats med den stora packboxen. Dubbellagret sitter ivfsh på 91-92 gsxr1100.

Se upp med den ytte-pytte-smala o-ringen mellan utgående växelaxel och drevdistansen. Går den sönder kommer den att läcka lite olja och det är väldigt svårt att lokalisera

Tackar för hjälpen! Ska till garaget nu och hiva ut motorn ur ramen. Sen blir det mycket skruvande... :( Jaja! Jag har enkellagrat utgångslager nu. Blir kanske en sådan igen så slipper jag lämna iväg axeln för att slipa ett nytt spår för lagerbanans axiella låsring. Vi får se vad jag beställer! :hihi Vad heter nu den där firman som har en jädrans massa reservdelar till äldre Suzuki? :confused: Har för mig att hemsidan hade blå bakgrund... de borde ju ha lager som passar. Hade datorhaveri här för ett tag sedan så adressen försvann.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Hur alla prylar ska sitta ger sig med lite funderande. Se bara till att inte "limma ihop" motorn med silikon utan att först ha "torr-simmat" igenom växellägen med allt på plats - fast utan halvorna ihopdragna, bara pålagda mot varandra. Tänk bara på att utgående/ingående axlarna måste vridas för att växlarna ska gå i - så att du inte tar hammaren i fristration och gör processen kort med prylarna.
Motorn är ute och alla motorkåpor bortplockade, kopplingen är väck och sump också. De flesta bultarna som håller ihop motorn är lossade. Men nu hinner jag inte mer...måste jobba också...

Utgående lagret har EN kula kvar :hihi Jag kollade ner i lådan och ett drevpar är helt kass (bara halva kuggar på bägge hjulen), de andra ser fina ut :banana Glömde kolla i boken vilken växel det var, men det var det mittersta drevparet, det jag har ringat in på bilden nedan. Du har möjligtvis inte ett bättre begagnat drevpar till den växeln liggande som du inte behöver? :)
 

Bifogat

  • vxllada.JPG
    vxllada.JPG
    50.8 KB · Visningar: 176

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
andersbrink skrev:
Hur alla prylar ska sitta ger sig med lite funderande. Se bara till att inte "limma ihop" motorn med silikon utan att först ha "torr-simmat" igenom växellägen med allt på plats - fast utan halvorna ihopdragna, bara pålagda mot varandra. Tänk bara på att utgående/ingående axlarna måste vridas för att växlarna ska gå i - så att du inte tar hammaren i fristration och gör processen kort med prylarna.

Växelgafflarna kan du montera EFTER att du har lagt ihop halvorna så du slipper plågas med det. En kraftig penn-magnet, smal skruvmejsel och lite tålamod fixar det.

Har du enkel- eller dubbellagrat utgångslager? Det går med lite trix att montera ett dubbellager på utgående axeln fast man lär tweaka lite för att få plats med den stora packboxen. Dubbellagret sitter ivfsh på 91-92 gsxr1100.

Se upp med den ytte-pytte-smala o-ringen mellan utgående växelaxel och drevdistansen. Går den sönder kommer den att läcka lite olja och det är väldigt svårt att lokalisera

Fan, Anders Brink, du är kung! Det är alltid ett sant nöje att läsa dina suveräna svar. Keep up the good work Mate!
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
andersbrink skrev:
Tappa ur oljan. Ur med motorn. Vänd den upp-och-ned. Ta bort sumpen. Ta bort kopplingen. Ta bort underdelen. Byt utgående lager. Ihop med motorn. Skitans lätt att fixa.

HeHe :banana ,,,För den som kan det ja!!!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Kan inte svära på't men ska kika i morrn när jag kommer upp i garaget.
:) :) Hade varit kanon om du kan kolla det! :tummenupp Hade varit vääääldigt bra om du hittar och vill sälja :) Jag håller alla tummar jag hittar!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Uppdatering!
Bild 1: Ska det vara så här? :va :va :va Fiiiiina kuggar...
Bild 2: Detta fanns kvar av utgående lager. Det trillade ut... Kolla på banan i innerringen!!! Snygg va? Det där kan inte ha kommit på en gång...
Bild 3: Så här ser det ut i garaget nu! Ska försöka hinna sätta ihop hojen till nästa helg. Ska hinna jobba också (18-06 denna veckan), men sova kan man göra när man blir pensionär! Har precis köpt ett flak energidrycker, Red Bull-wannabees.
 

Bifogat

  • IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    92.3 KB · Visningar: 196
  • IMG_0010.JPG
    IMG_0010.JPG
    109.4 KB · Visningar: 166
  • IMG_0005.JPG
    IMG_0005.JPG
    121.9 KB · Visningar: 236

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Wohooooo, skulle bara meddela att hojen nu är ihopsatt, och den fungerar också!!!! :banana :banana :banana Ska bli fint väder imorgon har jag hört, så det blir nog många mil då :tomten
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gissa vad som small i växellådan på min hoj i Falun i helgen?

Precis, ingående drevet som du köpte... plus drevet bredvid. Argh! :mad:
Nu lär jag själv ut å söka efter växellådsdrev...

4'ans ingreppsklackar avrundande så att den har pressat sönder blocket vid ingående axellagret där lagerlåsningen sitter. Dvs materialet från blocket runt lagerlåsningen låg som en fin halvmåne i botten av oljetråget. Halvmåne-formade brickan (med två skruvar) på kopplingssidan på utsidan sitter där som en förstärkning - tyvärr sitter förstärkningen på fel ställe. JÄMRA Mr SUZUKI!
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
andersbrink skrev:
Tappa ur oljan. Ur med motorn. Vänd den upp-och-ned. Ta bort sumpen. Ta bort kopplingen. Ta bort underdelen. Byt utgående lager. Ihop med motorn. Skitans lätt att fixa.
:lol Du får det alltid att låta så lätt, önskar att jag hade din kunskap :) :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Gissa vad som small i växellådan på min hoj i Falun i helgen?

Precis, ingående drevet som du köpte... plus drevet bredvid. Argh! :mad:
Nu lär jag själv ut å söka efter växellådsdrev...

4'ans ingreppsklackar avrundande så att den har pressat sönder blocket vid ingående axellagret där lagerlåsningen sitter. Dvs materialet från blocket runt lagerlåsningen låg som en fin halvmåne i botten av oljetråget. Halvmåne-formade brickan (med två skruvar) på kopplingssidan på utsidan sitter där som en förstärkning - tyvärr sitter förstärkningen på fel ställe. JÄMRA Mr SUZUKI!
Ajdå! Fasen vad trist... Den där brickan skulle nog behöva sitta på insidan. Måste vara hyfsade krafter där för att slå ut den där delen från blocket! Går det att reparera egentligen? Går kanske att svetsa? Dags att riva motorn... Jag sympati-lider med dig...
Synd att det skulle vara just det drevet som jag köpte! Men det blir ju oftast så. Har man reservdelar så går det inte sönder, men har man inte delar så...
Hoppas det löser sig snabbt!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top