lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Nu har jag kört sönder lite på min hoj! Lagret till utgående axel i lådan gav upp idag, med ett ljudligt kras som följd... eller, ja, många kras... mest hela tiden... lät som en stenkross, ända tills jag hann stänga av möget. Nu kan jag inte växla, växelspaken sitter fast, men det är nog det lilla problemet. Går knappt att rulla hojen heller. Farsan kom efter 2 timmar med släp och hämtade mig... Krasandet beror väl på att hela axeln har flyttat på sig bort från den andra axeln (med drev på, vetefan vad de heter) så den särade på kugghjulen när lagret gav upp.
Nu måste jag ju byta lagret, och det ska ju gå att "stoppa" i dubbellagret från 92:an efter lite modifieringar.
Så nu till frågorna, här finns ju många som kan gammelgixxers och kanske har erfarenhet av sådana haveri:
Hur mycket mer än lagret kan ha gått sönder??? Det lät väldigt dyrt, men jag hittade inga spånor alls i oljan. Kanske är halva drev där inne som inte kommer igenom oljepluggshålet... eller så hade jag en jäkla tur och inte drog sönder något mer. Vad brukar gå sönder?
Blev så jäkla förbannad så jag tömde ut oljan, rev av kåpor, tank, oljekylare, turbo, grenrör, oljeledningar, intercooler, tryckrör, förgasare och plenum + lite till på 40 minuter... det gick undan!
Tacksam för svar!
Nu har jag kört sönder lite på min hoj! Lagret till utgående axel i lådan gav upp idag, med ett ljudligt kras som följd... eller, ja, många kras... mest hela tiden... lät som en stenkross, ända tills jag hann stänga av möget. Nu kan jag inte växla, växelspaken sitter fast, men det är nog det lilla problemet. Går knappt att rulla hojen heller. Farsan kom efter 2 timmar med släp och hämtade mig... Krasandet beror väl på att hela axeln har flyttat på sig bort från den andra axeln (med drev på, vetefan vad de heter) så den särade på kugghjulen när lagret gav upp.
Nu måste jag ju byta lagret, och det ska ju gå att "stoppa" i dubbellagret från 92:an efter lite modifieringar.
Så nu till frågorna, här finns ju många som kan gammelgixxers och kanske har erfarenhet av sådana haveri:
Hur mycket mer än lagret kan ha gått sönder??? Det lät väldigt dyrt, men jag hittade inga spånor alls i oljan. Kanske är halva drev där inne som inte kommer igenom oljepluggshålet... eller så hade jag en jäkla tur och inte drog sönder något mer. Vad brukar gå sönder?
Blev så jäkla förbannad så jag tömde ut oljan, rev av kåpor, tank, oljekylare, turbo, grenrör, oljeledningar, intercooler, tryckrör, förgasare och plenum + lite till på 40 minuter... det gick undan!
Tacksam för svar!
Last edited: