Växellådsolja Aprilia rs 125

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hej hej
Jag gissar att det finns trådar i detta ämne men sökfunktionen är inte den bästa.

Jag köpte nyligen en rs 125a, det var dåligt med vxl-lådsolja så jag fyllde på med biltema 80-90api gl5. Nu har jag problem med att kopplingen slirar när jag kommer upp till ca 10000rpm. Vilken olja rekomenderar ni?

Med vänlig hälsning
Tommy
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Nu har jag bytt växellådsolja den gammla var grå och väldigt seg. Känns betydligt bättre nu men dem slirar fortfarande så jag ska byta en gång till. För den som är intresserad så hällde jag i biltemas 10w-40 racing.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Nu har jag bytt växellådsolja den gammla var grå och väldigt seg. Känns betydligt bättre nu men dem slirar fortfarande så jag ska byta en gång till. För den som är intresserad så hällde jag i biltemas 10w-40 racing.
Är inte det motorolja?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Är inte det motorolja?

ja? men det ska ju funka lika bra eftersom det finns dom 4-taktare som inte har oljetank utan tar från växellådan :arsele fast där har vi ännu större problem om du glömmer kolla oljenivån :näsblod btw så kör jag på samma och kan få problem att få i neutralen... menmen.. jag tror det beror på att farsan inte vet vad stopp betyder eftersom det ska vara 7,5 dl i men han hälde i strax runt 9... men vad jag har förståt är för mycket ingen fara bara att det blir lite trögare när den inte blivit varmkörd och kan få små saker som känns konstigt med växlar och koppling.. :va
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
ja? men det ska ju funka lika bra eftersom det finns dom 4-taktare som inte har oljetank utan tar från växellådan :arsele fast där har vi ännu större problem om du glömmer kolla oljenivån :näsblod btw så kör jag på samma och kan få problem att få i neutralen... menmen.. jag tror det beror på att farsan inte vet vad stopp betyder eftersom det ska vara 7,5 dl i men han hälde i strax runt 9... men vad jag har förståt är för mycket ingen fara bara att det blir lite trögare när den inte blivit varmkörd och kan få små saker som känns konstigt med växlar och koppling.. :va
Näe, lick-som bara höfta till med något. Ja menar, det är juH knappast råkCet sajense lick-som.

Sen om det krisar går det nog att skarva med lite olivolja.
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
ja? men det ska ju funka lika bra eftersom det finns dom 4-taktare som inte har oljetank utan tar från växellådan :arsele fast där har vi ännu större problem om du glömmer kolla oljenivån :näsblod btw så kör jag på samma och kan få problem att få i neutralen... menmen.. jag tror det beror på att farsan inte vet vad stopp betyder eftersom det ska vara 7,5 dl i men han hälde i strax runt 9... men vad jag har förståt är för mycket ingen fara bara att det blir lite trögare när den inte blivit varmkörd och kan få små saker som känns konstigt med växlar och koppling.. :va

...och skapa ett tryck som kan skada lager och packboxar om jag minns rätt. borde dock knappast vara några problem om det bara handlar om 1,5dl överfyllning.

Köper du motorolja med viskositetsmodifierare (som du har gjort) kan det slira. Motul Transoil är enligt säkra källor (Boris JR) en bra växellådsolja annars.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
ja? men det ska ju funka lika bra eftersom det finns dom 4-taktare som inte har oljetank utan tar från växellådan :arsele fast där har vi ännu större problem om du glömmer kolla oljenivån :näsblod btw så kör jag på samma och kan få problem att få i neutralen... menmen.. jag tror det beror på att farsan inte vet vad stopp betyder eftersom det ska vara 7,5 dl i men han hälde i strax runt 9... men vad jag har förståt är för mycket ingen fara bara att det blir lite trögare när den inte blivit varmkörd och kan få små saker som känns konstigt med växlar och koppling.. :va

Tappa ur tills de är rätt nivå?
Har för mig det är skadligt men är inte säker, jag är ingen kärnfysiker så :tungan

Edit:
...och skapa ett tryck som kan skada lager och packboxar om jag minns rätt. borde dock knappast vara några problem om det bara handlar om 1,5dl överfyllning.

Köper du motorolja med viskositetsmodifierare (som du har gjort) kan det slira. Motul Transoil är enligt säkra källor (Boris JR) en bra växellådsolja annars.

De jag hade för mig
1,5dl överfyllning är ju visserligen 20% för mycket

Är inte det motorolja?

Det är väl en motor-/växellådsolja, eller har jag blandat ihop de hela?
motorolja utan de där roliga tillsatserna som gör kopplingar så lyckliga att de slirar av glädje :hihi

Fortfarande ingen kärnfysiker
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Tappa ur tills de är rätt nivå?
Har för mig det är skadligt men är inte säker, jag är ingen kärnfysiker så :tungan

har tatt ut en del iaf.. är väl runt 8.. lite över kvittar nog.. de sket iaf min körskolelärare i när han tappa i olja som fan i sin hoj :näsblod
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Halloj, nu har jag hällt i ny olja (samma biltema 10-40) för andra gången. Känndes ännu bättre denna gången men jag tömde ut den efter 20min körning ändå och den är fortfarande tokgrå, dock inte lika seg som den var första gången. Ska prova fylla på en sista gång annars blir det väl till o riva kopplingen.
 

Arne Johansson

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Älvsjö
Hoj
00, Aprilia RS250
Riva kopplingen?, Oljan är GRÅ??

??????

Om oljan blir grå efter en kort tids körning betyder det på att det läcker kylvatten in till motorn.
=== Troligtvis Cylinderfotspackningen.
Om topplockspackningen skull ha gett sig så skulle hojen gå sämmre än vanligt.

Om oljan blir grå efter en längre tid, så kan det bero på:
att man kör för korta sträckor/tid så att motorn inte hinner komma upp i arbetstemperatur och få bort kondensen som finns i motorn
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Ja det låter ju iofs vettigt. Då blir det till att fiska fram nya packningar.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Hmm, nu har jag pillat lite på moppen, jag kan inte se hur cylinderfotspackningen kan ha med saken att göra? Det är ju inte förbindet med vxl-lådan ngestanns. Däremot så kan det väl vara packningen som delar motorn. Fast den verkar jobbig o byta. :gnissla
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hmm, nu har jag pillat lite på moppen, jag kan inte se hur cylinderfotspackningen kan ha med saken att göra? Det är ju inte förbindet med vxl-lådan ngestanns. Däremot så kan det väl vara packningen som delar motorn. Fast den verkar jobbig o byta. :gnissla

Det kan väll gå in genom veven?

Kan oljan bli grå av kondens?
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Jo det är klart det kan komma via veven men borde inte det komma vxlolja till veven från lådan då? Jag har bytt packningen nu så jag skall se om det blir någon förbättring. :)
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top