Växellådsolja?

immu

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Vallentuna
har en ny rs gått cirka 620 km. På manualen står d at jag borde byta växellådsoljan vid 1000km. varför?? d e ju jobbit,,jag kommer inte att orka. Hur har ni andra gjort? och kan ni med erfarenhet berätta lite mer om vad jag borde kolla,fylla och byta och hur ofta ?
 
immu skrev:
har en ny rs gått cirka 620 km. På manualen står d at jag borde byta växellådsoljan vid 1000km. varför?? d e ju jobbit,,jag kommer inte att orka. Hur har ni andra gjort? och kan ni med erfarenhet berätta lite mer om vad jag borde kolla,fylla och byta och hur ofta ?

Man gör det för det är bra :)

orkar du inte skit i det då :kocko

Växellådan slits och då får man spån i lådan om då dom här spånen rör runt i din låda och hamnar mellan drev å skit så kommer det att slitas mycket mer än om du hade bytt olja....

100 mil låter kanske lite lite, men om du läser instruktionsboken så du väll göra 1000 saker innan körning också :D
 
immu skrev:
ok, ska jag inte överlämna d till nån verkstad? nåt mer att tänka på?

Se för guds skull till att byta växellåds oljan enligt föreskrivna regler och tips!!!
annars gäller inte garantin :fakta
och dessutom så på utgående axel sitter det balansdrev till vatten och oljepump och dom går direkt sönder av för mkt spån, och om dom går sönder så kan hela skiten skära ihop... och då blird et DYRT!!! :fakta
Så se till att sköta service underhållet på din cykel!!!

inte svårt att byta själv, finns en plugg där det står OIL OUT nere på vänstersidan av motorn/växellådan vid lamellerna, lossa den (Det är en magnetplugg)
tömt ut, lossa den översta plast"muttern" och fyll i 6dl av en rekommenderad växellådsolja...
hur enkelt som helst!!! :näsblod
 
Är du helt :kocko eller? "Jag orkar inte byta olja på min sprillans RS jag fick av pappa, kan man inte bara låta det vara så.. ååh så jobbigt!" Lägg ner nu för fan.

PS. Lär dig stava för i helvete. DS.
 
immu skrev:
har en ny rs gått cirka 620 km. På manualen står d at jag borde byta växellådsoljan vid 1000km. varför?? d e ju jobbit,,jag kommer inte att orka. Hur har ni andra gjort? och kan ni med erfarenhet berätta lite mer om vad jag borde kolla,fylla och byta och hur ofta ?
Du vet inte hur man byter oljan va? Kan du inte, be nån lära dig eller lämna in på verkstad för byte...
 
Orkar du inte byta oljan råder jag dig att sälja hojen och byta hobby.
 
Gör man inte så enkla grejer som att byta olja så får man plötsligt en väldans massa att göra med motorn!
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Gör man inte så enkla grejer som att byta olja så får man plötsligt en väldans massa att göra med motorn!

Undrar hur det går för honom när det är dax att fylla på 2-takts oljan?

Eller kommer det upp en ny tråd imorrn kanske. Nått likande denna.
 
tack allihopa för era generösa svar ;-) :hihi
Det är så att jag är ny och kan ganska lite om hojar. När jag läste i manualen verkade det vara svårt att byta olja eftersom man var tvungen att ta bort sidokåpan och göra massa grejer. Men det verkar inte vara så svårt iaf. Man kan ju annars lämna in den på 100 -mila service...som jag tänker göra.

ps. kedjan är för slak, så det är bäst om de på verkstaden fixar det, annars blir bakhjulet sned och kan börja wobbla (..har jag hört??) :(
 
immu skrev:
ps. kedjan är för slak, så det är bäst om de på verkstaden fixar det, annars blir bakhjulet sned och kan börja wobbla (..har jag hört??) :(



Det sitter 2 justerskruvar på vardera sida om däcket. När du skruvar åt dom dras bakhjulet bakåt, och sålänge du skruvar lika mycket på båda skruvarna blir det inte snett.. Simple as that!

Givetvis måste du släppa på axeln först
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Det sitter 2 justerskruvar på vardera sida om däcket. När du skruvar åt dom dras bakhjulet bakåt, och sålänge du skruvar lika mycket på båda skruvarna blir det inte snett.. Simple as that!

Givetvis måste du släppa på axeln först


tack för svaret!
är det inte bäst om man överlåter det till proffsen på verkstäderna??

Är det någon som lämnar in sin hoj på service eller gör ni det själva??
 
immu skrev:
tack för svaret!
är det inte bäst om man överlåter det till proffsen på verkstäderna??

Är det någon som lämnar in sin hoj på service eller gör ni det själva??


Har aldrig lämnat in nån hoj för nånting

Nja, be en polare som skruvat lite moppe hjälpa dig.. Bara ni drar åt grejorna efter er så är det ingen fara
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top