Växellådsproblem gixxer

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Gsxr 750 1997
Har nog gjort en liten tavla...

Skulle idag skruva lite på hojjen, och har nu kommit till middle crankcase.

Här ligger ju två axlar med en hel del drev på,
La dit axlarna vred dem till rätt läge, la dit pasta och tryckte ihop "crankcasen". sen började jag korsdra... tyckte inte att det riktigt gick ner men jag drog liiiite till och då sa det pang!

Drivaxeln? låg alltså ej i rätt läge och tryckte ner en "bearing pin" så att fästet/koppen till denna gick sönder.

Hur illa är detta?
Den håller väl egentligen bara fast ytterhöljet till nållagret så det bör ju inte vara några större krafter. (tänkte om det gick att limma dit min ganska stora flisa)

Är det nån som är med på vad jag menar?

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Gsxr 750 1997

Har skruvat ihop den... men börjar bli osäker om det håller.
Så kan tyvärr ej fixa foto.

Svårt att förklara oxå!
Det är inte den delen med växelgafflarna utan den andra halvan. där sticker upp en liten rund axel/kil som skall passas in när man lägger dit axeln på vilken drevet sitter.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har skruvat ihop den... men börjar bli osäker om det håller.
Så kan tyvärr ej fixa foto.

Svårt att förklara oxå!
Det är inte den delen med växelgafflarna utan den andra halvan. där sticker upp en liten rund axel/kil som skall passas in när man lägger dit axeln på vilken drevet sitter.
Till att börja med, är det din SRAD-moppe du skruvar med? Gå in på www.bikebandit.com och fixa ut bilder på vad som är trasigt om du inte kan fota din egen låda. Generellt sett kan man väl säga att dom flesta sporthojslådor inte har en massa prylar som sitter där i onödan, och går något av/lossnar så innebär det problem.

Fast, att krasa sönder lite grejer, och sen bara skruva ihop det ändå, hur tänkte du där? :va

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Gsxr 750 1997
Fast, att krasa sönder lite grejer, och sen bara skruva ihop det ändå, hur tänkte du där? :va[/QUOTE]

Skruvade inte ihop allt utan bara den kåpan...
Har nu ringt runt idag till diverse verkstäder och de flesta säger att det utan några problem ska gå att limma dit detta igen.
Så då ringde jag till Henkel som ju håller på med loctite, tydligen ska loctite 9492 (eller 9294?) vara perfekt till detta ändamål.

Sen pratade jag med den lokala verkstade här i Halmstad och de sa att det är ohyggligt noga med att få sprinten i samma höjd som tidigare.
Ingen annan verkstad verkade tycka detta så nu är frågan, hur noga är det.

Står inget i verkstadsmanualen om mått...

Detta är alltså axeln på vilken drevet sitter. Denna är ju sedan klämd emellan två block, borde då inte axlen hamna rätt? det finns ju inget glapp emellan axel och block när det är ihopdraget??

Hoppas nån begriper vilken del jag är på... hittade ingen ritning på bikebandit

Eftersom jag ändå måste dela på det igen för att kunna limma dit den lilla biten så ska jag fota... funkar det så kanske det hjälper nån annan som lyckas klanta till det ;)

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Detta är alltså axeln på vilken drevet sitter. Denna är ju sedan klämd emellan två block, borde då inte axlen hamna rätt? det finns ju inget glapp emellan axel och block när det är ihopdraget??

Hoppas nån begriper vilken del jag är på... hittade ingen ritning på bikebandit
Hjälper den här bilden något?

Bifogat

• Skärmavbild 2010-09-16 kl. 16.48.46.jpg
    Skärmavbild 2010-09-16 kl. 16.48.46.jpg
    63.4 KB · Visningar: 88

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Gsxr 750 1997
Hjälper den här bilden något?

inte riktigt men nästan...

nummer 27 på bilden, i denna del är det utfräst för att sprinten från motorblocket ska passa in. Jag drog ihop det utan att passa in denna och tryckte då ner sprinten så att fästet den satt i, sprack i botten.
Denna aluminium flisa vill jag då limma dit igen.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
inte riktigt men nästan...

nummer 27 på bilden, i denna del är det utfräst för att sprinten från motorblocket ska passa in. Jag drog ihop det utan att passa in denna och tryckte då ner sprinten så att fästet den satt i, sprack i botten.
Denna aluminium flisa vill jag då limma dit igen.

Det här är inget jag vet men jag kan gissa lite av det du skriver.
Jag tolkar det som att de som säger att det är viktigt att den kommer i samma höjd menar att det inte får ligga något lim eller annat som gör att sprinten inte kommer ner tillräckligt för då händer samma sak igen.

Kan det vara en rimlig tolkning?

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Gsxr 750 1997
Det här är inget jag vet men jag kan gissa lite av det du skriver.
Jag tolkar det som att de som säger att det är viktigt att den kommer i samma höjd menar att det inte får ligga något lim eller annat som gör att sprinten inte kommer ner tillräckligt för då händer samma sak igen.

Kan det vara en rimlig tolkning?

Läget på axlen bör bli där det blir när man drar ihop motorblocks halvorna... kan inte tänka mig att det är sprinten som styr detta.

Nu väntar jag bara på mitt lim... tar visst en vecka!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024