växellådsproblem ktm duke -02

Laser

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
ktm duke -02
hej hej, har haft min ktm duke -02 i snart en månad och kört flitigt till jobbet nästan varje dag. har på sinare tid stört mig lite på ett missljud från växellådan. låter som ett dåligt lager. trycker man in kopplingen så försvinner ljudet... tyvär tänkte jag inte så mycket mer på det förrens idag!
idag började den bli riktigt konstig på väg till jobbet. hela hojen började rycka. inte så kraftigt dock. stannade längs vägen och efter lite testande märkte jag att om motorn är avstängd och man rullar hojen med en växel samt kopplingen intryckt så rycker det i cykeln.

får köra hem den på släpet idag innan den rasar fullständigt!
några tips om vad det kan vara?

jag är en färsking på hoj kan nämnas...
 

Laser

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
ktm duke -02
testade hojen lite innan jag åkte hem i eftermiddag, det lät ingenting från den då den var kall. helt tyst.... skitglad vart jag och tänkte att jag kan kanske åka hem endå. gick in och slängde på mig utrustningen och hoppade på hojen.startade upp och då lät den så där illa igen.... verkar vara nått värmerelaterat?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Första tanken går till kopplingslagret. Det är en relativt enkel sak att byta, för att vara ett "motorjobb". Att verifiera att det rör sig om det lagret är ännu lättare, man tar bort kopplingskåpan och kan rotera kopplingskorgen (eller ta bort den med) och känna efter. Leta också efter grova metallspån på oljemagneterna.
 

Laser

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
ktm duke -02
Första tanken går till kopplingslagret. Det är en relativt enkel sak att byta, för att vara ett "motorjobb". Att verifiera att det rör sig om det lagret är ännu lättare, man tar bort kopplingskåpan och kan rotera kopplingskorgen (eller ta bort den med) och känna efter. Leta också efter grova metallspån på oljemagneterna.

tack för tippset! skruvade iaf av kopplings "locket" idag och hittade inga synliga fel på lagret iaf. däremot hittade jag några väldigt stora väldigt otrevliga flisor!
känns som det är nått större problem i växellådan?!



det här känns ju väldigt kul efter att ha ägt och kört sin första hoj i 1månad haha. illa...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
tack för tippset! skruvade iaf av kopplings "locket" idag och hittade inga synliga fel på lagret iaf. däremot hittade jag några väldigt stora väldigt otrevliga flisor!
känns som det är nått större problem i växellådan?!



det här känns ju väldigt kul efter att ha ägt och kört sin första hoj i 1månad haha. illa...

Jag känner igen det där!
Några månader efter att jag köpt hojen, skulle jag byta olja och hittade EXAKT såna bitar. Kopplingslagret på -02orna är dåliga. Vet inte om det gäller fler årsmodeller, men -02 är det kasst på iaf. Jag skickade min motor på klyvning och fick ett bra pris. ca. 7500 fick jag betala, men då fakturerades bara 8timmar. Jag vet att kopplingslagret byttes innan jag köpte min, så de bitar som jag hade i motorn måste kommit från det gamla lagret. Vi gick igenom hela motorn, varenda kugghjul m.m. och hittade aldrig nåt fel. Men jag vågade inte köra när man plockar ut såna grejer ur motorn. Sen byttes en massa smågrejer som kamkedja m.m., så det var väl inte helt bortkastade pengar kanske, men surt att riva motorn veckan innan uppkörning. Hojen var ju på verkstaden dagen jag fick kortet...

Såhär såg mina bitar ut, men som tur var hade allt klarat sig i motorn. Den såg nästan ny ut i lager m.m.
 

Bifogat

  • Flisor2.jpg
    Flisor2.jpg
    90.7 KB · Visningar: 58

Laser

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
ktm duke -02
Jag känner igen det där!
Några månader efter att jag köpt hojen, skulle jag byta olja och hittade EXAKT såna bitar. Kopplingslagret på -02orna är dåliga. Vet inte om det gäller fler årsmodeller, men -02 är det kasst på iaf. Jag skickade min motor på klyvning och fick ett bra pris. ca. 7500 fick jag betala, men då fakturerades bara 8timmar. Jag vet att kopplingslagret byttes innan jag köpte min, så de bitar som jag hade i motorn måste kommit från det gamla lagret. Vi gick igenom hela motorn, varenda kugghjul m.m. och hittade aldrig nåt fel. Men jag vågade inte köra när man plockar ut såna grejer ur motorn. Sen byttes en massa smågrejer som kamkedja m.m., så det var väl inte helt bortkastade pengar kanske, men surt att riva motorn veckan innan uppkörning. Hojen var ju på verkstaden dagen jag fick kortet...

Såhär såg mina bitar ut, men som tur var hade allt klarat sig i motorn. Den såg nästan ny ut i lager m.m.


jaha då var jag inte ensam! det kommer väl aldrig särskillt lägligt när saker går sönder antar jag ;)

kollade lite nogrannare och märkte att hela kopplingskorgen gick att rucka som att den var lös, så det måste vara samma fel på min!
ska plocka ner kopplingen imorrn tänkte jag..

vart köper jag nytt lager isf?

tack för svaret!
 

Laser

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
ktm duke -02
jaha då var jag inte ensam! det kommer väl aldrig särskillt lägligt när saker går sönder antar jag ;)

kollade lite nogrannare och märkte att hela kopplingskorgen gick att rucka som att den var lös, så det måste vara samma fel på min!
ska plocka ner kopplingen imorrn tänkte jag..

vart köper jag nytt lager isf?

tack för svaret!

har plockat ned koppling osv nu och kollat igenom så mycket som jag kunnat utan att plocka ner hela motorn, hittar inget som är slitet eller förstört förutom att lagret var trasigt, jag tänkte ge mig på att byta lager och ev göra en "motosköljning" och sen klappa ihop allt. är jag helt galen eller funkar det? allt funkar klockrent på hojen i övrigt...

såhär såg det ut:


 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
har plockat ned koppling osv nu och kollat igenom så mycket som jag kunnat utan att plocka ner hela motorn, hittar inget som är slitet eller förstört förutom att lagret var trasigt, jag tänkte ge mig på att byta lager och ev göra en "motosköljning" och sen klappa ihop allt. är jag helt galen eller funkar det? allt funkar klockrent på hojen i övrigt...

Får du bara bort resterna av fliset, så ska det funka. Jag hade samma problem med min knarr förut och bytte då endast ut lagret. Det gamla är ett med kulor, medans nya lager är starkare med rullar (SKF).
 

Laser

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
ktm duke -02
Får du bara bort resterna av fliset, så ska det funka. Jag hade samma problem med min knarr förut och bytte då endast ut lagret. Det gamla är ett med kulor, medans nya lager är starkare med rullar (SKF).

jaha, ja jag såg det på nån annans hoj när jag luskade runt på forumet idag. måste va mycket hållbarare. måste bara komma på ett bra sätt att få ut lagret på!

vart köper jag ett nytt lager föresten?
 

Laser

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
ktm duke -02
ett tips för andra med kanske samma problem!... jag hade en 3-arms avdragare liggandes som var inköpt från biltema 75kr tror jag den kostade. kapade och slipade lite på armarna så dem passade i lagret. precis som en lageravdragare.
fungerade utmärkt!

nu är motorn sköljd och allt är tvättat så nu är det bara att vänta på det där paketet från posten =)

bilder:









 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top