växellådsras på buellen ???

apyngel

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
gävle
Hoj
harley davidson buell x1 lightning 1200cc 2001
hej..jag har fått ett problem med min buell x1 lightning 01a 1200cc

började med att jag fick hem hojjen efter service och skulle ut en sväng så drog ur den på 1an och växlade till 2an plötsligt låser sig bakhjulet...

nu har jag inte vågat åkt nånting nästan.. provade den idag väldigt lungt utan problem..

men om man provar växla på tomgång så hoppar vissa växlar inte i och ibland så tex när man lägger i 1an och ska iväg kommer man 1 meter sen tar det stopp som om man stoppat en pinne i hjulet men ibland går det...även 3ans och fyran blir det sk friläge ibland...å ibland fungerar allt...när den står på tomgång så är det ett klånkande ljud regelbundet ca 1 sek mellan ljudet som om när nått snurrar runt...även fast neutralen är i och lampan N lyser och den är på tomgång har det hänt att en växel plötsligt hoppar i av sig själv..

ursäkta den röriga beskrivningen..men vad kan felet vara??växelförarn ?drev som gått sönder?är det dyrt att renovera en växellåda till en sån...?pris uppgift??svårt??

skriv så mcyket ni kan ni som kanske har en anning??

då det är min första landsvägs hoj så är jag inte så hajj på dessa maskiner..

mvh
 

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Södertälje
Hoj
YZF 600 -97
Om du precis hämtat hojen från service är det verkstadens problem, inte ditt. Åk tillbaks med skrotet, slå näven i disken och säg: "Fixa!"
 

apyngel

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
gävle
Hoj
harley davidson buell x1 lightning 1200cc 2001
jo men det jag lämnade in den för var för att byta rem och bakdäck..inget annat dom rörde ..kanske inte ska kalla det service..
 

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Södertälje
Hoj
YZF 600 -97
Okej, låt bli näven, men åk tillbaka och resonera med dem. Om de har ett rykte att tänka på lär de försöka hjälpa till.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det låter som att fjädern till "detent arm" har hoppat av eller mekats dit fel. Den håller kulissrullen i valt läge. Det kan också vara fel spel/dödgång injusterat på "ratchet pawl", då går det kass att få i växlarna åt ena hållet men bra från andra. Eller så har de spänt transkedjan och eller remmen för hårt.

Kör inget mer utan se till att få den till verkstaden om du inte kan meka själv.
Istället för att vara arg mot verkstaden är det nog bättre att iaf inledningsvis vara artig och "klä sig i säck och trasor" tycker jag. Dvs säga hur mycket man sett fram emot att få åka hoj för sina slantar, och att man vart ledsen och villrådig när hojen inte funkade efter reparationen man betalt med sina sparpengar osv.

Att stöta nävar, knivar och andra saker i verkstadsdisken är bättre att börja med först om man märker att de är nonchalanta mot dig.
 

apyngel

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
gävle
Hoj
harley davidson buell x1 lightning 1200cc 2001
okey jo remmen är juh nybytt och det var efter det den började dumma sig..men ska det verkligen kunna bli om den är förspännd..tykcer inte den verkar det...

men om det är fjädern till "detent arm" som du dkrev måste hela motorn klyvas för att kolla läget och ev fixa om det är det felet...

om det nu inte skulle vara nått av dom felena om det tex skulle vara ett drev som är pajj lr liknande är det en dyr historia att laga en växellåda..vet att en koppling är dyr runt 20000kr...är konstigt då det fungerar bra ibland och ibland låser sig hojen som en käpp i växellådan så inget kan driva...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
okey jo remmen är juh nybytt och det var efter det den började dumma sig..men ska det verkligen kunna bli om den är förspännd..tykcer inte den verkar det...

men om det är fjädern till "detent arm" som du dkrev måste hela motorn klyvas för att kolla läget och ev fixa om det är det felet...

om det nu inte skulle vara nått av dom felena om det tex skulle vara ett drev som är pajj lr liknande är det en dyr historia att laga en växellåda..vet att en koppling är dyr runt 20000kr...är konstigt då det fungerar bra ibland och ibland låser sig hojen som en käpp i växellådan så inget kan driva...

Alla delar jag nämde sitter innanför kopplingskåpan. Transkåpan på HD-språk.
Det kan även vara så att transkedjesträckaren har pajat. Den har nämligen genomgått teknisk ändring till en starkare just 01. Så du kan ha den gamla. Har den gått i två bitar så kan det störa växlingsmekanismen innanför kopplingskåpan. Läs här, under sista bilden. http://www.nrhsperformance.com/tech_xlm6.shtml
Jag bytte min i grevens tid, den klena skon hade redan delat sig men låg kvar på plats, jag har nämligen en HD-OEM transkåpa från 1996 på min S&S.

Oooom nu din låda mot förmodan har rasat.
Fordelen med buell upp till 03 är att de har den gamla hederliga sportstermotorn med kasettväxellåda. Byggd för racing kan man säga. Dvs både du och jag kan ta ur lådan med motorn kvar i ramen. Man tar bara bort kopplingskåpa, motordrev, transkedja och kopplingskorg. Sedan lossar man på trap-door:en och drar ut hela lådan som en kasett.
Men jag tror inte att det är lådan som har rasat. HD-lådorna är ju inte smidiga direkt, men braka sönder brukar de inte göra. Jag tror mer att det har hänt ngt med växlingsmekanismen. Med en starkare trap-door så håller din låda för flera hundra hk.

Men ska du meka själv så skaffa mekhandboken. Jag har bara beskrivit ungefär hur det går till ovan. Du måste ha boken.

Men som sagt så kan detta bero på ngt vid rembytet. För spänd transkedja eller rem kan få lådan att kärva då det bryter i axlarna. Så börja med att fråga verkstaden vad de gjort.
 
Last edited:

apyngel

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
gävle
Hoj
harley davidson buell x1 lightning 1200cc 2001
okey tack så mycket..nu ser jag lite ljus i tunneln igen ska skruva bort kåpan idag och kika lite försiktigt...om det nu skulle vara remmen som ställer till det hur hård skla den vara??menar så jag kan kolla lite själv innan jag börjar gnälla på verkstaden att dom stpännt den för hårt??finns det nå sprängskissar eller bilder på en riven buell motor så man vet vad allt är???
 

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Södertälje
Hoj
YZF 600 -97
Om du inte är hundra säker på vad du gör, och dessutom saknar en verkstadshandbok tycker jag fortfarande att du ska börja med att prata med verkstaden. Om hojen gick bra innan servicen, och nu inte funkar som den ska lär verkstaden ha svårt att svära sig fria från ansvar.

Risken är ju att något går knas när du skruvar, och om du sedan tar hojen till verkstad kommer de kunna hävda att det är du som varit där och fipplat sönder hojen.

Som sagt, börja med att prata med verkstaden.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top