Växellådsras R1 -03, bakhjulet låste sig!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
off topic

säg att man kör 200 och bakhjulet låser sig. går det att klara det om vägen är spikrak?

Är du beredd på det (du självmant låser hjulet t.ex. ) och med lite träning på just det så går det nog... med lite tur också.

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
off topic

säg att man kör 200 och bakhjulet låser sig. går det att klara det om vägen är spikrak?

Jag körde c:a 70, det ålade lite mot slutet, men kändes helt stabilt ändå. Är dock van att åka lite bredare sen motocrosstiden.
Däremot så tror jag att ett bakdäck inte håller för en stoppsladd från 200. Får man punka är det nog lite vingligare!

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
nix, det håller bara motorn igång, om du är snabb.
kopplingen förbinder motorn med växellådan, inte växellådan med bakhjulet.

sevcon

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
blåsbåge!
det går garanterat att klara sig med en stoppsladd i 200 bara man är tillräckligt oförbered!!

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tja igen.
Nu har jag ängligen hämtat cykeln. Har även konstaterat att jag aldrig mer kommer ha med yamaha center i kallhäll att göra. dåligt kundbemötande och inte ens en ursäkt när dom varit så gravt försenade och klantat bort en stor del av säsongen plus hela min semester.. :(
Dock fick jag en positiv överaskning, notan slutade på 10timmar (6800kr). När han gav mig priset måste han ha räknat med delarna också, dom var ju gratis i mitt fall.
Det var 4 drev som var trasiga och behövde bytas. Så delarna kostade ju en hel del. Sen behövs ju även en del packningar, nån ny bult, olja etc.

Sam1: Som du kan läsa var det mycket trasigt, bakhjulet satt helt stumt. Gick inte att få växellådan att röra sig en mm. åt något håll.

mvh
johan

Yamahacenter i Jordbro har kanonservice, jag har iaf blivit jävligt vänligt och hjälpsamt bemött när jag varit där. Fick tex låna släp när jag skulle lämna in min Wildstar på garantibyte av 4:an o 5:an i lådan o hämtade ut den senare på em (i vintras iofs, lågsäsong liksom). Fazern har vairit bekymmersfri däremot.

/e

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
kompisens r1 -01 låste lådan på 3:ans vxl när han låg på slangen typ i 150,det var spännande men det löste sig bra...4500 i delar fixa det själv

Radiostar

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2007
Hoj
Rsv MIlle
Ska en låda kunna rasa så där? Yamaha ett sånt stort märke som måste testaköra sina motorer nåt kopiöst. tror du har kört med för lite olja.

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
off topic

Vet ej, men i 120 på 2:an på bakhjulet går det rädda... Min gamla kawwa fick ventil-sallad på 10K varv..

Ska en låda kunna rasa så där? Yamaha ett sånt stort märke som måste testaköra sina motorer nåt kopiöst. tror du har kört med för lite olja.

Självkart kan den det, det beror ju på hurdant liv den har haft innan... Jag har total-havererat en kawwa-låda som gått 600mil

Last edited:

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
För er som är intresserade av utgången på detta så slutade det med att jag efter MYCKET tjat och MÅNGA samtal till Yamaha Motors Scandinavia AB och de kundservicefattiga Yamaha Center i Kallhäll AB kunde hämta ut min cykel efter lite mer än 2månader på verkstad. Hela högsäsongen borta för min del.
Yamaha motors stod för delar, jag betalade service. Kommer aldrig mer lämna in min cykel på kallhäll eftersom dom gång på gång lovade saker som dom inte kunde hålla. Helt värdelös kundservice.

Blev lovad muntligen att jag skulle få ett kostnadsförslag och ett exakt datum inom en vecka (de behövde riva för att se felet). Ringde upprepade gånger och fick höra att den var påbörjad... efter 6-7veckor pratade jag med verkstadskillen, han hade inte ens börjat sa han! DVS Dom ljuger för att behålla stora jobb. Dessutom tog jobbet bara 10timmar för honom att göra (eller åtminstone bara 10timmar betalt)..

När jag lämnade in cykeln sa hon att det var fullbokat i ungefär en månad framåt, dvs, hon hade kunnat boka in den så att jag fått den efter en månad, men istället skulle dom "ta den direkt när dom hade lite luckor..".

Dra era egna slutsatser.

Jag är färdig med den firman.

Yamaha Motors Scandinavia AB har däremot skött sig exemplariskt, tog det hela på goodwill eftersom felet torde ha varit av fabrikationsfelstyp. Detta sparade in 8-10tusen för mig. 2drev var helt rensade, plus packningar och oljor etc.

Over and out :):yoparty

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Hände exakt samma sak för mig... Fast jag bakhjulade i ca 100 blås när växellådan rasade och bakhjulet låste sig. klarade mig utan att gå omkull iaf som tur var :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024