Växellådsras

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Nice:) tack för hjälpen! Blir till o plocka ner skönheten och jobba lite i vinter o få till en fin draghoj te nästa sommar då:)

Hur svårt är det att splitta lådan,renovera och montera ihop den igen o få det o funka?
Är ganska mekkunnig men har aldrig haft isär en gammelgixxer innan, något spec man bör tänka på?

Mvh//Rickard

Det är enkelt, det är iofs allt när man kan det! Det fina med dem här gamla maskinerna är att man kan dela motorn utan att behöva lyfta av cylinder/topp vid en växelrenovering. Det enda som är lite pilligt är att få i gafflarna i rätt spår på dreven när man lägger ihop halvorna.
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
okej låter kalas:) en verkstadshandbok har ja redan införskaffat mig^^ så motorn går alltså o dela horizontellt utan att behöva röra veven eller så med andra ord?:)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
okej låter kalas:) en verkstadshandbok har ja redan införskaffat mig^^ så motorn går alltså o dela horizontellt utan att behöva röra veven eller så med andra ord?:)

Japp! :tummenupp
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
okej låter kalas:) en verkstadshandbok har ja redan införskaffat mig^^ så motorn går alltså o dela horizontellt utan att behöva röra veven eller så med andra ord?:)

Om du har ett löst tråg, ta bort det INNAN du vänder på motorn. Då slipper du få så mycket löst guck och metallbitar längre in i motorn. :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jupp, passar i motorer från '86 tom '92. Byt gaffeln och eventuellt axeln som gaffeln hänger i oxo.

Nja, säker på det där? När jag rensade 3:ans drev en av alla gånger så fick jag tag på 89:ans drev, och de passade inte på mina växelaxlar från 86. Ena drevet var 2,5 mm för brett men alla andra mått var identiska (förutom hålet för bussningen), så jag fick svarva ner drevet och bussningen. Bussningen var inte heller samma. Men efter jag svarvat ner 2,5 mm (1 mm på ena sidan, och 1,5 mm på andra) så funkade det! En stund iallafall... Så det verkar inte som att allting är helt utbytbart mellan 1052:an och 1127:an. Men 91-92-grejorna ska ju passa på 89:an iallafall. De har ju samma motor.
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Kalas, ja ringde dock en suzukiverkstad o dem sa att det var prec samma drev på alla 1127 motorerna, alltså ingen skillnad på cutting eller så?

Mvh//Rickard
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Nja, säker på det där? När jag rensade 3:ans drev en av alla gånger så fick jag tag på 89:ans drev, och de passade inte på mina växelaxlar från 86. Ena drevet var 2,5 mm för brett men alla andra mått var identiska (förutom hålet för bussningen), så jag fick svarva ner drevet och bussningen. Bussningen var inte heller samma. Men efter jag svarvat ner 2,5 mm (1 mm på ena sidan, och 1,5 mm på andra) så funkade det! En stund iallafall... Så det verkar inte som att allting är helt utbytbart mellan 1052:an och 1127:an. Men 91-92-grejorna ska ju passa på 89:an iallafall. De har ju samma motor.

Hmmm...nu blev jag lite osäker, men du blandade alltså 89ans med 86ans drev? Undrar om jag inte flyttade över alla drev från en '86a till en 91ans axel. Ska försöka kolla det där...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hmmm...nu blev jag lite osäker, men du blandade alltså 89ans med 86ans drev? Undrar om jag inte flyttade över alla drev från en '86a till en 91ans axel. Ska försöka kolla det där...

Japp, jag blandade 3:ans drev från -89 och resten av dreven inklusive axlar från -86. Fick svarva ner tjockleken 2,5 mm på 3:ans drev så jag kunde få på låsbrickorna som låser drevet i sidled. Men det kanske går om man flyttar över alltihop?
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Hur är det med cuttingen på dreven då? någon som kan säga bu eller bä om gradantalet skiljer sig sinsemellan årsmodellerna?

Mvh//Rickard
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Hur är det med cuttingen på dreven då? någon som kan säga bu eller bä om gradantalet skiljer sig sinsemellan årsmodellerna?

Mvh//Rickard

ocuttat tom '90 på utgående växelaxel, och '91 och '92 har samma växeldrev.
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Är det någon fara o bygga en värstinglåda utan cut då?
Jag ringde o pratade med www.mc-shopen.se lr något sådant, en kille i karlstad iaf och han påstod att det var samma cutting på alla drev 89-92. Vem har rätt o vem har fel?:S
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Är det någon fara o bygga en värstinglåda utan cut då?
Jag ringde o pratade med www.mc-shopen.se lr något sådant, en kille i karlstad iaf och han påstod att det var samma cutting på alla drev 89-92. Vem har rätt o vem har fel?:S

När dem såldes ny så var dem ocuttade tom '90, men idag säljs bara cuttade drev mig veterligen.

Därav måste dem bytas parvis...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top