Växellös Husaberg!!

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Var med om en grej i helgen som måste varit den ultimata oturen, va ute och körde Husa med polarna i fredags kväll, kommer till ett blinkljus med röd lampa, när jag får grönt får jag motorstopp, panik med bilkö bakom lyckas komma iväg med mycket slir på kopplingen, då visar det sig att den enda växel jag kan få i är trean! Växelspaken går i botten, undrar ju va i helvete detta är, trodde inte på ras eftersom trean funkade och det inte rassalde mm.
Så jag kör hem på trean och lägger den på sidan och börjar skruva, då visar det sig att ett mikrometiskt spån har lagt sig mellan de två fjäderbelastade gafflarna som snurrar växelklockan, bort med den lilla spånan och det funkar perfekt!!, Någon som varit med om liknanade? Tur det inte var sexan den stannade på då hade det varit värre att starta! :D
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Tur att det var ett sånt litet fel :) Jag har vart med om att fjädern som drar tillbaka växelspaken lossnat, trodde hela lådan hade rasat så jag blev bra jävla glad när jag upptäckte att det bara var att skruva tillbaka fjädern :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Var med om en grej i helgen som måste varit den ultimata oturen, va ute och körde Husa med polarna i fredags kväll, kommer till ett blinkljus med röd lampa, när jag får grönt får jag motorstopp, panik med bilkö bakom lyckas komma iväg med mycket slir på kopplingen, då visar det sig att den enda växel jag kan få i är trean! Växelspaken går i botten, undrar ju va i helvete detta är, trodde inte på ras eftersom trean funkade och det inte rassalde mm.
Så jag kör hem på trean och lägger den på sidan och börjar skruva, då visar det sig att ett mikrometiskt spån har lagt sig mellan de två fjäderbelastade gafflarna som snurrar växelklockan, bort med den lilla spånan och det funkar perfekt!!, Någon som varit med om liknanade? Tur det inte var sexan den stannade på då hade det varit värre att starta! :D


Ja faktiskt, jag har varit med om precis samma sak. Och funderade lite på vad spånan kom ifrån. Dom kommer ju inte från tomma intet. Tog bort den, körde fem minuter till, men tyckte den lät lite annorlunda. Bestämde mig för att kolla upp det. Rev motorn. Det kom från ramlagret. Slapp byta kolv och foder som man kan få göra om man inte stannar i tid.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Någon som varit med om liknanade? Tur det inte var sexan den stannade på då hade det varit värre att starta!
Var ute och åkte motorväg i 20 minuter (= 6an), när jag skulle växla ner hittar jag inte växelspaken.. tittar ner och visst är den borta! :huvet Blev att åka dit jag skulle och sedan starta hojen med 6:an i och åka hem, försökte vara rätt planerande så man slapp stå still :p
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Var ute och åkte motorväg i 20 minuter (= 6an), när jag skulle växla ner hittar jag inte växelspaken.. tittar ner och visst är den borta! :huvet Blev att åka dit jag skulle och sedan starta hojen med 6:an i och åka hem, försökte vara rätt planerande så man slapp stå still :p

Haha, samma hände mig när jag skulle växla ner efter att ha kört på hög växel ett tag, klink sa det så slog jag av växelspaken. Fick köra på 4an hem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top